Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 767 ggr
[Rozova]
0

Utbilda en "delad" häst?

Jag har precis blivit medryttare på en underbar travare som jag ska börja träna och utbilda. Hon är omskolad men inte särskilt duktig än därför behöver hon massa jobb!

Problemet är att det är två lite yngre tjejer som också rider på henne. Dom hobbyrider mest bara för att det är kul att rida. Jag har inga problem med att dom rider henne men jag undrar om det går att utbilda henne samtidigt som dom rider?

Ska utbilda henne i dressyren!

WornOut
0

Självklart! Ingen häst mår bra utav enbart "hårda" pass. Så dom dagarna tjejerna rider blir det ju som slappdagar för hästen :) Så vida inte dom jobbar emot det du försöker skapa, då kan det nog bli lte rörigt för hästen…

[Rozova]
0

Ok det låter ju bra! Men tänkte lite på det eftersom det ibland händer att dom ger upp om hästen blir envis eller hittar på bus för att slippa rida. Och vid uteritter så stannar hon alltid, ryggar en hel del och kan även stegra på vägen bort från stallet. Då ger dom upp och går av. Kan jag fortfarande jobba med hästen med detta även om dom gör så?

sasha_setter
0

Det går nog, men det blir definitivt svårare! Kan du inte prata med tjejerna och berätta hur de kan göra?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Tusen
1

Ridskolehästar fixar det ju, så det går säkert bra. Dessutom brukar hästar lära sig med vem som är vem och lyder olika beroende av vem som rider/hanterar den. På gott och ont.

[Rozova]
0

Jo på så sätt. Men detta är en känslig unghäst och inte en van ridskolehäst. Känner bara att jobbet kommer ta dubbelt så lång tid. Men om det är som du säger att hon kan lära sig vem som är vem och lyda olika så kanske det ska kunna gå endå.

Det sista jag vill är ju att behöva säga till tjejerna att dom inte kan rida henne mer. Men vill samtidigt inte att dom ska lära in fel saker på henne och låta henne komma undan med envisheter.

[exotic]
0

Vad tycker ägaren?

[Rozova]
0

Hon vill ha sin häst utbildad men bryr sig inte så mycket om det är många som rider den. Jag gick med denna frågan till henne först men hon visste inte så mycket och bad mig fråga någon mer kunnig.

[exotic]
0

Ok, du får nog prata ihop dig lite med de andra då. 
Kan ju bli lite förvirrat för hästen om den får olika budskap under unghästtiden.

Stallmima
0

Säger som  #8

Har hästen gått som travare förut?  Lite nyfiken hur gammal den är Glad

Gronstedt
1

#0: Hästar lär sig fort att det är skillnad på folk - vad olika personers kommandon betyder och vem man behöver lyda och inte. När ni kommit riktigt långt i dressyren, kanske det kommer att märkas at hon är lite mindre känslig och lyhörd än en enpersonshäst, men knappast på så här tidigt stadium.

CelsiusT
0

Jag tror inte det är några problem. Visst kan det hända att hästen ibland testar dig "igen" efter att dom ridit hästen, men den fattar snart att du menar vad du säger.

Min ridtravare rids av mig och medryttaren. Medryttaren rider mer än jag gör. Hon är sådan som ger upp och inte fullföljer det hon ber om osv. När jag inte ridit hästen på länge så kan hon testa mig en gång, jag kräver det jag bett om och sedan har vi inte den diskussionen mer. Rider jag regelundet så kommer den disussionen aldrig, även om medryttaren släpper igenom en hel del. Hästen lär sig snabbt vem den kan köra med och lika snabbt lär den sig vem som menar vad den säger.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sofiek90
0

Har det likadant med mina små ponnyer. Men dom lär sig vem dom kan köra med och vem som vill ha det den bett om.

MVH

Sofie

[Rozova]
0

Ok men då kör jag på det då! Tack så mycket för eran hjälp!

sasha_setter
0

Hoppas att allting går bra! :)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!