Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1117 ggr
thilda-
0

Ponny utleasas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste tyvärr leta efter en ny som kan låna min ponny fram till den 1/8:e.. då hennes nuvarande leasare inte kan ha kvar henne längre..

Berättar vidare vid intresse… OBS.. ENDAST 10mils RADIE FRÅN ÖRNSKÖLDSVÌK!

thilda-
0

AKUT! HELST INNAN HELGEN

thilda-
0

Lite bilder på min dam

thilda-
0

*

Galoppan
0

Vad söt =)

thilda-
0

jo hon är söt.. men inte lätt riden då..

thilda-
0

PUTTTTTTT JAG MÅSTE VERKLIGEN FÅ HON UTLÅNAD!!

Believer
0

varför bara till 1/8? det är ju knappt 3 veckor. tycker lite synd om hästen om den får byta hem för bara 3 veckor =/

wewwa
0

*putt*

AliceL
0

Håller med #7.. :S

wewwa
0

Håller oxå med #7… : P :S

Lina
0

kan du inte ta hästen själv? det är ju bara denna månaden och du har väl sommarlov? :D

thilda-
0

Jag åker bort till våran sommar stuga.. och där har jag ingen möjlighet att ta med min ponny :( Eftersom det är så himla mkt björn där.. och dom är ända in på husknuten!

MiaMaria
0

Har du hört med dom på ponnytrav?? Annons?

thilda-
0

ja.. får bara en massa skit

AliceL
0

Jasså, men vad hände med hon som hade ponnyn? tkr ändå det är lite ovansvarigt att bolla den fram och tbx på det viset. man bör ju ha ponnyvakt innan man bestämmer sig för att åka iväg.

thilda-
0

jo jag vet.. Men hon sa de så hastigt och lustigt.. Kl 22.45 igår kvälls liksom =/ och allt var planerat att hon skulle ha henne från 3/6 - 1/8 men nu igår så sa hon att luddan stack med henne och allt bara jävlades.. Men hallå.. Det är en ponnytravare.. Hon är inte van att man begär att hon ska gå i form o gud vet allt vad de där nu heter.. åsså nu direkt från travet och tro att hon är värsta Elit ridponnyn TYP..Då vare ju så klart att min ponny vart irreterad på henne och stack o slängde sig ner i diket så hon vart rädd osv.. åsså fick hon värsta "fet dampet" ihagen och försökte hoppa igenom..

Believer
0

håller med #15.

AliceL
0

#16 hade du inget konrakt med hon som hade din ponny då?!

thilda-
0

jo, Hon vill att vi hämar hem henne så fort som möjligt.. men jag kan inte..
1. har inge körkort
2. Mamma jobbar
3. pappa vägrar.
4. har ingen som kan hämta! :(

gejsa
0

Ni får väl leta upp ett bete för hästen under tiden ni är på semester. Finns ju alltid ställen som man betalar för att dom ska sköta hästen och låta den få beta.

gejsa
0

Ni får väl leta upp ett bete för hästen under tiden ni är på semester. Finns ju alltid ställen som man betalar för att dom ska sköta hästen och låta den få beta.

thilda-
0

hon ska inte gå på bete alls.. då blir hon alldeles för fet för att kunna springa på travet Tyvärr!!!

Ta bort denna tråd är ni snälla

joytick
0

Men det finns ju magrare beten för hästar och ponnyer som blir lätt feta eller har lätt för att få fång.

thilda-
0

vi har bara feta… =/ så inge bete för henne inte! hon komma gå i sandhage

gejsa
0

Om hon får gå i en sandhage så förstår jag att  hon hoppar över tråden.

Vi har också ägt ett russ och tävlat ponnytrav med. Han fick gå på betet. Men kanske 8 timmar per dag i stället för dygnet runt. Men när vi inte skulle tävla på några veckor så fick han gå lite längre för att sedan köras igen. Han blev inte fet för det eftersom vi tränade honom nästan varje dag.

thilda-
0

jo men.. Hon har trähage :)
Hon blir seg som gummi om hon går på bete + en kalas stor mage och då orkar hon inte springa + helt omöjlig att få tag i då hon är på grön bete

gejsa
0

Får hon gå i den där lilla hagen sommartid??  Hade det varit en fång häst så hade jag förstått. Men jag förstår ärligt talat inte hur man kan sätta in hästen i en sådan där hage. Det fanns inte ens skugga när det blir jättevarmt och inget att äta. VAd ska häststackaren hitta på att göra tycker du i den hagen? Inte konstigt att hon springer när du ska hämta henne när/om hon får gå på betet. Hon är ju livrädd att hon inte får komma tillbaka.

thilda-
0

den hagen äre alltid skugga i högra hörnet :) och hon får mat 3ggr om dagen i hage + 2ggr inne morgon o kväll.. så brist på mat äre nog ingen fara :)

gejsa
0

Nej, brist på hö kanske hon inte har. Men på gräs. Det är ju hästens huvudföda och dom älskar det. Och så är det så kort tid på året som det finns att tillgå för dom. Den hagen är ju inte ens för hästar som kan bli tjocka utan en hage för fånghästar. Inget att äta menar jag.

thilda-
0

alla travhästar på solängetstravbana står så där

gejsa
0

Ja, och jag tycker synd om allihop. Jag skulle aldrig sätta min bäste vän på det sättet. Inte sälja till någon som gör så heller.

thilda-
0

*

gejsa
0

Ja, jag lider verkligen med dom när jag ser sånt där. Suck! Gör du inte det själv? Aldrig få gå på betet och äta det dom älskar.

thilda-
0

jag är uppvuxen med trav och har alltid hålligt på med trav.. så jag måste tyvärr säga nej. Avels stona och unghästarna och skadade hästar går på bete.. men inte de hästar som tävlas.

gejsa
0

Ja, man blir ju hemmablind. Eller hur ska man säga. Håller man på med trav (stortrav) så är det ju sällan några känlsor med i spelet. Det är ju vinna eller försvinna som gäller. Inte alla är så men väldigt många iaf. Tycker bara att det är för jäkligt att ungdomar lär sig att göra så också med sina ponnyer.

thilda-
0

kan faktist erkänna lite där.. MEN hehe ;D det är olika till person till person om det är vinna eller försvinna. många är ute för att vinna.. och bli kända som tex. Robert Bergh, Michael melander, Staffan osterling.. Men sen finns de ju dom som bara har trav som "hobby" och tar de som en klack spark om man inte vinner

gejsa
0

Ja, jag skrev ju det inte alla men många. :) Tycker att du ska sätta ut din ponny på betet medans du inte har tid med henne. För du ska väl fortsätta efter 1 augusti?

tiina
0

Tycker oxå det är hemskt när dom får stå i såna hagar!! dom som äger Travstallet där jag tränar tycker jag är konstig som har hästarna på bete!!=/. speciellt unghästen som jag har,han måste ju tränas säger dom!! Men jag tycker att han ska få semester och få växa till sig,då han har växt jätte mycket nu! Men det tycker dom bara är trams!!

Deras stackars hästar står i sandhagar på kasnke 4*8 meter jämt!! året om! Jag mår jätte dåligt när jag ser dom!

gejsa
0

#38# Precis! Det är djurplågeri tycker jag. Jag skulle aldrig kunna göra så. Jag lider verkligen med dessa hästar.

thilda-
0

#37.. hehe om hon sätts på grönbete så kan hon inte tävlas mer i år.. och jag vill inte att hon slutas att tränas tvärt o sen då jag ska köra henne efter den 1/8 så vill då inte jag köra henne.. hon blir helt knäpp om hon inte får tränas regelbundet.

#38.. vadå så dom släpper inte ut unghästarna?
Dom får va hur tjocka dom vill så länge dom inte tävlas.. men sen äre ju upp till var o en hur en ponny springer och mår som bäst.. endel ponnysar springer ju bättre om dom har lite hull och endel vill va smala så springer de bättre.. det är ju så olika på individ till individ :)

gejsa
0

#40# Sånt där tror jag inte alls på. Det där med att hon blir knäpp om hon inte får träna regelbundet. Vad skulle hon göra om hon gick på betet då menar  du. Löpa amok? Hon skulle nog trivas som fisken i vattnet.

tiina
0

#40 Till och med 1åringarna står i varsin sandhage!=(

thilda-
0

#41.. hehe jag kan filma henne nästa gång.. kan låta hon stå 3dgr så kan jag fixa en video kamera så kan du se då hon river stallgången då jag sätter på rockarden

#42 har nästan lust att säga.. Inga kommentarer.. Den som tycker att jag "plågar" min ponny.. men vad är inte de där då? Unghästar behöver ju mat (gräs) för att växa :) och även för att Busa med sina kompisar

Jill_Niss
0

Det var ett tag sedan jag tog dessa bilder nu, men de som har tävlingshästar i mitt stall, låter sina hästar stå så där oxå nu på sommaren… Och de är hopphästar …tycker att det är rätt hemskt… :/

Cilla89
0

Men det är ju inte bara på travet dem har det så med hagarna, många ridställen med.. B.la på min skola där är grushagarna 10*10 meter och 2 hästar i varje under vinterhalvåret. Hos min tränare gå hästarna i 10*10 meters hagar en och en under vinterhalvåret..

gejsa
0

#43# Ja, det kan du göra.

tiina
0

Jag vet! det är helt sjukt!! Jag håller på att leta efter nån annanstans där jag kan träna! För jag e så less på dom,och det gör ont i hjärtat varje gång man ser hästarna!!

gejsa
0

Jag har inte skrivit detta av elakhet utan från mitt hjärta. Vad jag tycker om detta. :) Hoppas du förstår det?!

thilda-
0

jorå ja förstår.. men sen på videon så måste du hålla för öronen.. jag kan va ganska *@#% i munnen :P

gejsa
0

Ha,ha ja, det ska jag göra. :)

joytick
0

Känns skönt att den nya travpållen i vårt stall får stå hos oss.. mkt utevistelse i stora hagar med gott grönt gräs :)