Kyla - ökad risk för kolik
Tänkte bara dela med mig om en, som jag tycker är, viktig artikel från Svenska Ridsportförbundet för er som har missat den! Det handlar om varför hästar generellt sett löper större risk för att drabbas av kolik på vintern.
Ha det gott och hoppas att era hästar inte får kolik
Länk till artikeln:
http://www3.ridsport.se/Utbildning/Nyheter/2013/01/Kylaokarriskenforkolik/
Om alla insåg det med foder och vatten spesielt riskolor. Många riskolor har inte ens vatten i viner hagarna. Då det är jobbigt att fylla på, så många hästar som dricker . Och sen ska man ha termobar med behaglig tempartur så att detinte blir kallt Att dricka. Många har dåliga fordrings rutiner och det är Tråkigt desamma som att många tror att om man ökar Hö blir hästen fet men 90 % av hästens päls består av protin . Så för att kunna sätta bra vinter päls måste hästen få bra foder . Det förstår inte folk heller . Det går åt mer foder för att bygga upp 1 kg päls än 1 kg muskler. Jag kan sitta och rabbla massa tråkigheter men tack för Länken

Och min ponny föredrar kallt vatten ute än småljummet vatten inne i boxen.;)
#2 min åxå;)
Mina hästar äter snö framför Ljumet vatten ibland så dem väljer oftast de som är rätt för dem :)
Detta med vattentemperatur har undersökts och faktum är att hästar väljer olika beroende av individ och inte ens årstid. Dvs. en häst som väljer kallt vatten vill ha vattnet kallt både på sommaren och vintern medans en som väljer ljummet vill ha det istället både sommar och vinter.
Trots detta går t.ex. Thermobar ut med att deras vattentemperatur i baljorna är den temperatur som hästarna helst vill ha.
Personligen (och av min och flera andras erfarenheter) är jag men benägen att tro på forskningen som säger att valet av önskad vattentemperatur är individbundet.
Jag läste nu i artikeln att de hänvisar till en annan studie som säger att hästaar hellre väljer ljummet vatten och dricker mer då. Det är helt tydligt att det är två helt motstridiga undersökningar i detta fall.
Oavsett vattentemperatur så måste det finnas flytande vatten att tillgå i första hand för att hästarna skall dricka. Om en häst är törstig så spelar nog tempen på vattnet en liten roll för hästen, däremot så spelar tillgången på vatten väldigt stor roll för den.
Om man serverar ensilage så går det åt mindre vatten då ensilaget innehåller så mycket vatten och jag föredrar att ge det till hästarna på vinterna just med tanke på detta. Med torrhö så måste det finnas flytanade färskt vatten för hästarna 24/7 för att dom skall kunna hålla igång tarmsystemet, snö räcker inte och kan vara förorenat med avföring.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#7 Visst är det så. Men hos oss är det inget problem. De har alltid vatten och mat. Dygnet runt, året runt.
Lite utanför kanske men har man hästarna i så små hagar att de börjar äta av sin egen avföring så kanske man skulle titta över hagstorleken. Hästar brukar ju undvika att äta sin avföring då de går på betet och gör säkert så annars också. Om det går.
Hästar blir väl inte törstiga så som vi människor? Jag har lärt mig att hästar är rutindjur och dricker därför enligt samma rutin varje dag i den mån det går. Eller går de runt och tänker "Nu är jag törstig, så jag har brist på vätska i kroppen och bhöver dricka nu" ?
MVH
Sofie
#9 Det tycker jag låter konstigt. Skulle hästen ha en så mycket annorlunda biologi än oss att de inte skulle känna törst? Jag ser heller inte hur det skulle fungera i det vilda, eftersom de vandrar över stora områden så borde det vara svårt att ha en rutin som säger att efter mat och sömn så dricker vi. Utan snarare att de dricker ordentligt när tillfälle ges. Och söker upp vatten när de är törstiga, och varför skulle de i sånna fall söka upp vatten om de inte kände törst?
Ser heller ingen evolutionär fördel med att inte känna törst, risken för uttorkning och därmed död måste ju vara mycket större då.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Min fjording gillar ljummet vatten har jag märkt nu när det är väldigt kallt och dricker jätte mycket när jag fyller på.
Carpe diem!