Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2568 ggr
[Loca Diaz]
0

Skydd i hagen

Har ni skydd på era hästar i hagen och boxen? (Boots eller annat). Jag trodde det var rätt vanligt särskilt vintertid på grund av brodd. Jag har just köpt en häst och när jag provred han hade han ett litet ytligt sår på ena ballen på grund av brodden. Så hos mig står han med boots fram i både hage box och vid ridning men jag tar bort dom vissa dagar för att låta benen torka på grund av risk för mugg. När brodden åker bort ska jag inte ha skydd längre hade jag tänkt. Men dom i stallet har ifrågasatt mig varför jag har det, om han är klumpig och lätt kliver på sig själv men det är han inte. Jag har det som en billig försäkring och vill inte ha onödiga trampskador nu när det är halt och ojämnt på grund av snö. Vad tycker ni? :)

viktoria91
0

När min ponny är broddad så är dte boots på benen i hagen, är hon skadad och ska lindas får hon ha lindor men normalt sett inget.

Ha du boots på! Säger som dig, en väldigt billig försäkring! Senskydd 24/7 är en annan grej tycker jag. Ett sår vid kronranden kan vara svårläkt och skit kan komma in i lederna.

Hannna
0

Jag hade inte haft det varken ute eller inne. Absolut inte inne. Men alla gör ju olika :)

[Loca Diaz]
0

#2 jag har ingen möjlighet att ta av och på bootsen vid in och utsläpp då stallägaren inte ska behöva göra det därför är dom på även inne :)

Skunken
0

Har haft boots på ena när de går i den kuperade hagen med brodd. En onödig risk som jag inte vill ta, därför slänger jag beroende på omtändigheter på boots på pigga unghästen. Trampar de sig med brodd kan det gå gå rätt illa. Bootsen stör inte henne på något sätt och vi har inte haft ngr problem med skav så ser ingen anledning till att inte ha det.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

viktoria91
0

#3 Min ponny har haft sina gummiboots 24/7 i ca 2,5 veckor innan när det behövdes. Hon fick inte mugg och var inte fuktigare av snö på bakhovarna, hon är bara skodd fram. Sen kan dem trampa på sig i boxen också. ;)

JustMySelf
0

Jag har bara skydd vid ridning, men har också funderat på det där med boots i hagen… Han har dock aldrig gjort sig illa av broddarna hittils.

[MajaWrangstadh]
0

Aldrig varken inne eller ute. Inte heller vid ridning, förutom uteritt och hoppning!

Caf_Roy
0

Vi har tre hästar, alla med brodd och ingen med boots. En av dom är väldigt busig, en är slarvig med sina ben och den tredje är unghäst, så någon gång ibland åker vi på ett broddtramp. Men det är ändå såpass sällsynt (kanske ett tramp per 1-2 år och 3 hästar) att de får gå nakna.

Om de nu kulle trampa på sig lägger vi bandage enligt konstens alla regler och så är de läkta igen efter någon vecka. Får man skav av bootsen blir det lätt mugg och det kan ta lång tid att bli av med, speciellt om det blir lerigt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Peppe
1

Tror risken är större för skav av bootsen än en broddskada.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

viktoria91
0

Beror mycket på skavkänsligeheten. har en grövre irländare med en del hovskägg hon fick aldrig skav. ;) Gummiboots skaver nog inte lika mycket som neoprenboots heller.

Skunken
0

Har aldrig haft skav från boots men däremot broddtramp. Det beror ju helt på vilken typ av häst det är man har vilket risken är större för, därför får man anpassa efter individer, som med det mesta ;)

www.sweetolga.blogg.se

Tusen
3

Våra (6st) går på lösdrift med brodd 4 brodd runt om utan boots. De har aldrig haft boots på sig och har heller aldrig fått broddtramp trots att det busas och springs en hel del i hagen.

Caf_Roy
0

Det man får tänka på med gummiboots (såna där man trär på) är att om det är mycket snö i hagen har de en förmåga att vända sig utoin och snarare skydda kotan än ballar och kronrand.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

viktoria91
0

#13 Använder med kardborre, väldigt smidigt.;-)

majaliten
2

När hästen va skodd hade jag alla fyra ben med 4 brodd hästen är ug och har aldrig haft boots i hagen . Onödigt då lär dem sig aldrig att va rädd om benen .

viktoria91
1

#15 Klart dem ändå lär sig vara rädd om benen, bootsen skyddar kronranden och ballarna inte benen.

Tusen
2

#16 De blr slarvigare oavsett vilka skydd som används. Inte ett  dugg ovanligt eller förvånande.

viktoria91
0

#17  Beror ju också på hur mycket man använder skydd, boots i hagen vid broddning några veckor om året jämfört med alltid boots plus heltäckande skydd i hagen året runt är en stor skillnad.

Skunken
1

# Japp instämmer, sunt förnuft. Allt är inte svart eller vitt :D

www.sweetolga.blogg.se

Tusen
0

#18 "Några veckor"… Det beror väl på var i landet man bor.

Skunken
0

#20 Några veckor är ett väldigt relativt uttryck så det spelar väl ingen roll var i landet man bor ;) Tanken med kommentaren kommer ju fram trots formulering, tror de flesta endå förstår principen med dom meningarna! :D Det är skillnad på ibland och alltid!

www.sweetolga.blogg.se

Tusen
0

#21 DEt var väl under broddsäsong vi pratade om och det är över ett halvår på vissa ställen i Sverige medans det på andra ställen handlar om en skoning på sin höjd.

sofiek90
0

Jag hade boots på i somras på Wiktor (såna med kardborre), då han hade skor utan tåkappa, han fick av sig en sko nästan varje vecka utan bootsen.. Bättre att bootsen går sönder än att skorna lossnar, hovslagaren kan ju inte komma varje vecka. Men annars har jag inte haft något på i hagen.

MVH

Sofie

majaliten
0

Ja hade en Hovslagare då skorna flög av varje vecka . Hon är unghäst och då ifrågasatte jag Hovslagare varför skorna flög då sa han jo det är en unghäst och underlaget är dåligt och blöt . Jag kanderats att inhöstar är lite oförsiktiga och underlaget inhagen spelar roll . Men hur kan alla andras unghästar ha kvar sina skor på som va mycket klumpigare min va relativ försiktig . Så jag bytte Hovslagare och problemet försvann. En dukti hovis ska kunna få skon att sitta . Sön händer det alla att en sko flyger av. Men det finns en här i trakterna som skor jätte Många olika hästar han får sällan mycket sällan tapp sko . Hovslagare är en stor del i det som händer . Men skydd i hage nä (definition av skydd boots beskydd och dyligt) hästen kommer nog aldrig lära sig att va försiktig annars .

sofiek90
0

#24 Min lille brukar inte tappa skor, det händer väldigt sällan. Det var flera i somras, då han inte kunde ha vanliga skor med tåkappa efter fånganfallet. Han fick dock vanliga skor med tåkappa i slutet av sommaren och efter det har han inte tappat en enda sko :)

MVH

Sofie