Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2773 ggr
claudiaanna
0

Jodopax eller inte Jodopax?

Min ponny Claudia är en ponny som förövrigt är väldigt frisk. Dan före julafton skadade hon höger framben i hagen för nån idiot hade slängt in skräp från gångvägen bredvid. Såret sitter lite ovanför kotleden och det är ungefär 4 centimeter brett. MEN. Det är inte alls djupt då det inte är ett sticksår, för det var som en metallbit vars vassa kant hade skrapats mot hennes ben. Jag har lagt om det och tvättat det med vatten än så länge, men nu till frågan. vart jag än frågar säger vissa att jag ska använda Jodopax, andra inte. Jag funderar på om det behövs. Jag har använt Jodopax förr till småsår men vet inte om det bör användas på stora sår som dessa? har satt kompress på hennes sår och lindat med gaslinda och bytt ut det + tvättat varje dag sen dess skadan inträffade.

Gronstedt
0

Det låter inte som ett sår som behöver Jodopax - det används vid infektion, svampangrepp och liknande. På din beskrivning låter det som om såret är rent? Tvätta då vid behov med tvål/såpa och vatten och lägg inte om i onödan. Låt det vara så öppet och orört som möjligt, speciellt om det är torrt eller fruset i hagen. Använd steril saltlösning vid lättare tecken på infektion.

Skunken
0

Håll såret öppet och lägg inte om i onödan. steril koksaltslösning är bra. När det är nytt sår brukar jag tvätta med jodopax 1-3 ggr och sedan fortsätta med alsolsprit eller koksaltslösning beroende på hur det ser ut.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Zaphix
0

Jag använder aldrig jodopax till sår utan använder koksalt eller alsolsprit om jag inte har koksalt.

Enda jag använt jodopax till var när hästen fick en elak hovböld som öppnades.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

claudiaanna
0

#1 hagen hon går i är sjukt lerig, var lite otydlig men jag vill inte ha in lera i såret..

CelsiusT
0

Även om hagen är lerig så hade jag inte lagt om det (kanske ännu mindre om det är lerigt eftersom det lätt blir blött och instängt om man lagt om det).

Jodopax är väldigt starkt och jag använder det vi 1-3 tvättar direkt såret uppstått (större sår, ej på mindre sår), senare har den mer motsatt effekt då den kan motverka läkningen (men är jäkligt effektiv på att göra rent). Senare tvättar jag enbart med vatten och i vissa fall typ klorhexidin eller liknande. Sedan smörjer jag med LHP salva eller annan antiseptisk salva.

Jag skulle, om jag var du, nu fortsätta att tvätta såret morgon och kväll med vatten och ev. klorhexidin. Smörja på ordentligt med LHP-salva. Inte lägga om det (måste du lägga om det i hagen så ha det åtminstone öppet när hästen är inne).

Medarbetare på westernridning.ifokus