Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 983 ggr
[MajaWrangstadh]
0

Skev i nacken?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet inte om det syns på filmen riktigt, men ibland under ridning blir min häst lite skev i nacken. Eller alltså, halsen är väl där den ska vara (typ) men hon svänger liksom in huvudet och håller det lite skevt. Mestadels i vänstervarvet. Jag vet inte om jag inbillar mig men iband har det känts som att hon gör det när jag leder henne också, typ hem från en uteritt när hon är avslappnad efter att ha varit ute och rejsat men samtidigt väldigt pepp på att gå hem.

Hm, svårt att förklara. Ingen som har koll på vad det kan vara i alla fall?

[MajaWrangstadh]
0

Putt putt. Ingen med koll?

Gronstedt
0

De flesta hästar är mer eller mindre skeva. Stretcha, massera och jobba med rakriktningen. Och, viktigast av allt, kontakta en bra equiterapeut som kan hjälpa dig att spåra grundorsaken. En skev nacke kan komma från en pålagring i en hovled eller en spänning i själva halsen, eller vad som helst där emellan.

MillaJ
0

Tror inte att hon är "konstant skev" men däremot är det ju möjligt att hon lägger huvudet på sned vid ridning. Tänder och sånt fixade? Då kan det handla om ren svaghet+stelhet. Skulle inte tro att det är något att oroa sig för utan det kan jobbas bort.

Sarah
0

Min överkänsliga valack kan bli lite skev åt höger, det har med min vänsterhand att göra. Det kan hända även på lång tygel och kollar jag hur mina händer är då så är alltid min vänsterhand liiiiite längre från hästens mun. Om jag inte hela tiden tänker på det så har jag alltid liiiite mer kontakt på vänster hand vilket han skyddar sig mot och vrider huvudet lite. Så fort jag tänker på det och rättar till det så rätar han ut sig helt.

CelsiusT
0

Precis som tidigare skrivit kan det vara vad som helst, men troligast inte något att oroa sig för. Kan även vara om du är lite skev i ryggen eller bäckenet. Kanske att du är starkare i ena sidan osv.

Medarbetare på westernridning.ifokus