Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3245 ggr
Cilla89
0

Äckligt Hösilage!

Kan hösilage bli gammalt? Vårt bete har börjat sina och vi har börjat stödutfodar med hösilage, och använder förar årets skörd har tyå 4 balar kvar, men fy så äcklig, när man öppnar det så är det kolsvart och luktar spya, pappa tycket det såg ut som tugg-tobak. I våras var ju dessa balar jättefina :S I alla fall så fick vi rulla ut balen, ska be grannen komma och hämta fjolårets hösilagebalar, liksom Schess som äter ALLT, han är nog Svergies största matvrajk, han åt inte ens det ;) Jag kan garantera att det var det äckligaste hösilage jag någonsin sett :O

Men nu har vi fått börja ta av detta årets hö, har beställt hö i inplastade balar detta året.. Förra året hade vi hösilage i mindre inplastade balar.. Men guuuuuud så fint det var när vi öppnade det :D Helt underbart!! Verkligen ett perfekt hö och jag är lycklig :D Ska bara at prov nu och skicka in på analys och förhoppningsvis är det lite lägre värden detta året :) Bad grannen att inte gödsla så förbaskat mkt xD

Rita-S
0

Silage kan bli gammalt och mögligt självklart. Luktar det inte friskt och syrligt, så kan det va nåt fel i det

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cilla89
0

#1 Jo, men direkt när man öppnar det? Det var ju jättefint i våras och nu, haha, det går tusan inte beskriva ;) kolsvart och luktade spya och det luktar verkligen spya, mamma bara "har någon spytt?" jag bara "nej, det är hösilaget" hahaha xD

Cilla89
0

Kanske för att det vatt +30 och solen stått på varje dag i typ 2 veckor? Kanske kokade i balen eller nått?

Mangis
0

Det kan ju ha blivit ngt fel i just den balen. Att det kommit in luft eller ngt annat skräp som förstört den… Det krävs ju totalt luftfritt för att silaget ska konserveras rätt. Äckligt låter det iaf.

Mangis
0

Förresten, vad har ni lyckats fått för väder? Man kanske skulle flytta dit? *ler*

Cilla89
0

Fast det var andra balen vi öppnat nu.. Öppnade nån för några dagarsen där bara de två första varven var okej sen dem andra var också helt äckliga dock inte så extremt som denna balen :O

wewwa
0

#3 Ja, vill oxå ha så bra väder… haha : )

Cilla89
0

#4 Var fint i i början av Juni fram till midsommar ungefär, då var det drygt +30 grader och stekande sol, och då hann grannen ta vårt hö, phuu. Men sen midsommar har det bara regnat och regnat och regnat och det värkar som om det ska fortsätta :O Jag bor i Skåne ;)

jen
0

vad jag hört så ska silage kunna hålla fler än ett år om det är väl inplastat???

Cilla89
0

#7 Det var i början av Juni ;) Sedan midsommar har det bara regnat ;) Men jag tänkte på balarna under dem två veckorna? Dem stod ju mitt i solen, måste ju blivit fruktansvärt varmt i balarna..

wewwa
0

Ja, det kanske påverkas, jag vet inte riktigt… : )

gejsa
0

Ge inte det till djur. Balen kan ju ha gått sönder.

Annars ska förra årets hösilage inte vara dåligt om plasten är  hel. Men efter någon/några dagar blir den förstörd i värmen om den är ok när du öppnar den.

Cilla89
0

#12 Plasten var hel och precis nyöppnad.. Det var ju 2:a balen som såg ut så fats denna var värst..

Men nu kvittar det grannen får ta tillbaka det ;)

gejsa
0

Men du kan inte se med blotta ögat om det tex stuckits in en liten pinne så det kommit in syre i balen.

Cilla89
0

#14 Det är sant ;) Men sen om 2 balar har varit räliga direkt efter varandra, och alla andra varit jättefina innan, så är det ju lite lustigt.. Så jag undrade om det kunde ha att göra med att det var så galet varmt i början av Juni, typ +30, och solen stog på i 2 veckor på balarna så det är därför dem blivit äckliga? När man öppnat dem så håller dem ju inte alls länge men om dem stått i sol i 2 veckor i plasten så kanske dem hunnit bli äckliga?

gejsa
0

Nej dom ska tåla det ändå. Visst att dom mår bättre om dom står i skugga. Men jag hade 12 stora hösilagebalar kvar från förra året som jag öppnade i januari i år. Dom hade alltså stått över sommaren förra året. Det var ju väldligt varmt förra året med torka som du vet. Två balar var dåliga och 10 var ok. Men det är ju oftast pga plasten som dom blir mögliga inuti innan man öppnat dom. Eller att det aldrig slöts ihop vid inpackningen. Är det tätt så ska dom hålla ändå.

Cilla89
0

#16 Hm, lustigt, kanske bara haft maximal otur då att öppnat två äckliga balar på samma gång? xD Har aldrig behövt kassta en enda bal så länge vi bott här..

gejsa
0

Sorkar brukar ju bita hål längst ner i botten om dom ligger på marken tex.

bebbe
0

Dom största bovarna är kråkor o alikor,(kajor) dom gillar att hacka hål på balerna, och det räcker med att en enda fågel har satt näbben i balen en gång för att förstöra mkt.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Lyrik
0

Så luktar det om hösilagebalen som stallägaren öppnade igår. Jäst och äckligt, nästan svart hösilage.

Tur att Lyrik slipper äta det, han har ju "bete".

Cilla89
0

#20 Äter ens hästarna det? :O Schess ville inte ens komma nära det..

Lyrik
0

#21 Deras hästar gör det. Men de har väl inget val. Inget bete i deras hage, går i samma hage året runt.

Lyrik tittade inte ens åt det igår (står på stallplan vid stalldörren), han brukar norpa annars på väg in och ut till stallet.

jn84
0

#22 Men hur kan dom låta hästarna äta dåligt hösilage? Förvånad

Dom kan ju bli jättesjuka!

Lyrik
0

#23 Jag låter inte min häst äta hösilage, det är stallägarens hästar som äter det. Hyresgäster (Lyrik och Sagge) får inget, de har ju "bete".

Balen står nu öppnad mitt i solen - och regnet. Inget skydd alls.

Cilla89
0

Varför gör dem så? Jag menar dem måste ju veta att det dem gör är galet, eller kan dem inget om hästar? Har dem inte råd?

Lyrik
0

#25 De bryr sig inte. De är "uppfödda" med hästar och djur (familj boende på landet). De kan allt, riktiga besserweiser (stavning?).

Råd har de, får ju in 2 stallhyror från mig och den andra hyresgästen.

Gulingarna får ingen mat alls förutom grovfodret, inte alls saltsten, mineraler. Inte verkade på flera månader, iaf inte sedan jag kom dit i december, ser förjävliga ut om fötterna, dunderfeta gulingar (fjord).

jn84
0

Anmäl dem!

Djuren far ju uppenbarligen illa!!!

Lyrik
0

#27 Jag står ju där. När jag har flyttat, kanske då.

mixxxan
0

pappa odlar ensilage och det lät som om det gått ett litet hål i plasten och sen är det kört! Man ska INTE använda den eller de bitarna som är mögliga,, hästen kan få kolik m.m