Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 914 ggr
Peppe
0

Regler antalet boxar i stall

Har googlat men hittar ingenting vettigt!

Hur fungerar det med reglerna kring att bygga en extra box i ett stall? Är det från gång till gång så man måste ha ut nån besiktningsman av nåt slag innan man bygger?

Stallet har 5 boxar i dagsläget men vill slå upp 1 vägg för att göra en sjätte.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
0

Vet inte faktiskt, vid nybyggnation är det mer än fem boxar som kräver tillstånd..

Skynda långsamt så går det fortare.

ewelines
0

Osäker, men kan det bidra med något så vet jag i vårat stall har dem nyligen byggt ut från 8 boxar till tio, alltså slagit upp två nya boxar och var då tvugna att besiktiga det etc.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det handlar endast om att slå upp en halv vägg som på bilden, det svarta är gamla väggar och den röda linjen är den nya tänkta väggen för att skapa en box. i dagsläget är det en vattenspilta.

Vem kan man vända sig till för att fråga sådant?

Peppe
0

Räknas det lilla ingreppet som en ombyggnad? Hålet som ska täckas är så litet att man nästan kan hänga på en dörr bara för att stänga till, och DET är väl ingen ombyggnad?

Lena90
0

Jag tror att en sådan sak inte skulle behöva kollas men enklast är nog att ringa jordbruksverket och fråga dem, de borde veta en sån sak :)

Carpe diem!

Mantissa
0

Tror förprövning behövs i det här fallet, då reglerna utgår frå hur många hästar man kan ha i stallet. Men tror inte du behöver ha en besiktningsman dit. Skriv ut ansökan för för förprövning på svj hemsida. inget bygglov behövs vad jag förstår, men kanske reglerna är annorlunda för det i din komun. Det är i alla fall komunen du vänder dig till i det fallet

jeanette
0

Du hittar alla regler på länsstyrelsens sida. Det är även dom som förprövar. Du kan hitta samma info på jordbruksverkets sida.

Peppe
0

ja jag har tittat på jordbruksverket men tycker det är luddigt.

CelsiusT
0

Ring dom på sjv och fråga. Dom borde veta hur dom vill ha det.

Men annars tror jag inte det handlar om hurivida det är byggnations som ska till eller inte (alltså hurivida du ska använda hammare och spik eller bara hänga upp en dörr), reglerna bygger ju på antalet hästar som ska vistas i stallet så det är väl det dom utgår ifrån, alltså hurivida du ska ändra på något så det får plats fler hästar. Men det är bara min gissning. Jag tycker du ska ringa och fråga.

Medarbetare på westernridning.ifokus