Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3220 ggr
Thorsson
0

Ny tråd-Halsförlänare

Jag startar en ny tråd om halsförlängare för at den andra var FÖR rörig och för många onödiga kommentarer. Här ska jag och förhoppningsvis många andra diskutera om ämnet HALSFÖRLÄNGARE, utan några som helst undan flykter, elaka kommentarer. Jag har tidigare argumenterat mycket med snuttan2 om detta och vet ett sätt som är mycket bra att testa för att se om det man säger är sant om rygg, huvud på hästen med en halsförlängare.

Vilka är för halsförlängare, vf det ?
Vilka är mot halsförlängare, vf det ?

Lorita
0

Rätt använd är jag för, fel använd så kan man skada mycket.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Thorsson
0

Ja, Jag vill även ta up nu då när en har svarat.
Jag vet att jag har rätt på denna men, det tycker inte en annan här. När välver hästen ryggen?

Högt huvud?
Lågt huvud?

Thorsson
0

Puut(A)

Thorsson
0

putt(A) X)

fridak
0

#2 jag är itne särskilt bra på sådan här men vad jag "vet"/tror/anser så kan inte hästen välva ryggen om den ahr huvudet rätt upp i luften men det är inte samma sak som att så fort den tar ner huvudet så åker ryggen upp. när en häst sänker huvudet kan den alltså både runda ryggen och inte göra det…

MiaMaria
0

Jag är mot den då jag anser att den inverkar fel på hästen. Men vill folk använda den så visst för mig. Har senast idag hjälpt till med en kuse som longerades som hade de, men inte min häst så jag lägger mig inte i.

Mangis
0

Ang. halsförlängare håller jag med Lorita. (Hänvisar till senaste numret av Häst och ryttare som presenterar forsknng om tre hjälptyglar. Svaret är väl ngt tvetydigt men chambon rekommenderas för ökad bakbensaktivitet.)

Huvudet lågt innebär inte säkert att hästen arbetar med ryggen. Väl arbetade hästar, som är "rätt" byggda för den typen av samling, kan ju gå med huvudet ganska högt och ändå bära sin vikt på bakbenen med ryggen i avslappnat arbete. Däremot tycker jag inte att det är optimalt för alla typer av hästar.

Anna
0

Säger som #1, Lorita.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Thorsson
0

#5. Jaa, det är det jag med säger =) tur att någon är med mig :)

Thorsson
0

#6. Det är ju faktiskt bra att man inte blandar sig i vad de andra gör med sin häst såvida det inte är alvarligt :) Vad menar du , för att den är inverkar fel ?

Thorsson
0

#7. Vad lungt det är än så länge:) Okey, jo. det är ju en poäng förstårs :) Men vad jag menar med huvudet nere/uppe är att är huvudet nere så välver den ryggen men inte om den har huvudet uppe i vädret :) håller du med på det eller något du vill ändra på :) ?

Thorsson
0

#8. Okey :) Det är klart att alla ska säga sin åsikt :) Kan du säga lite mer som oss andra, vf du inte/vf du gillar den :)

Thorsson
0

putt :)

Peppe
0

har hästen huvet nere så är det inte säkert att den välver ryggen. visst kan det vara så att den gör det, men det kan lika gärna va så att den bara kröker på nacken utan höjd rygg. Hästar är lata av naturen så det räcker inte med att ta till handen och knäppa av nacken, man måste få dem att komma bakifrån. det blir svårare för hästen att komma bakifrån när den är lärd att gå därnere. tro mig, jag skriver av egen erfarenhet. min häst knäpper av i nacken hur lätt som helst utan att man tar i honom. vi har fått börja om från grunden helt med honom för att få honom att söka sig frammåt-neråt. det är oftast lättare att lära en häst jobba riktigt som inte blivit lärd att knöka nacken.

Tycker du denna häst har välvd rygg? syns kanske dåligt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anna
0

#14 Tror du glömde ev. bild?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

lisette
0

jag har låst den andra tråden.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här har jag en bild på mig och tosan med halsförlängare. använde den ett fåtal ggr.

hur ser det ut tycker ni?

Mangis
0

#11 Jag har en häst som kan "knäppa av" så som #14 beskriver och vet därför att lågt huvud inte nödvändigtvis betyder ryggaktivitet. Men jag har också sätt hästar som går i en hög form (välvd nacke) både med och utan bra ryggverksamhet, samt hästar som behöver gå lågt och balansera med huvudet för att orka arbeta med bakbenen. Det är därför jag har så svårt för generaliseringar. Det finns så många olika typer av hästar och vi kan aldrig förvänta oss samma saker av alla.

#17 Just på den bilden tycker jag det är svårt att se hur mycket vikt bakbenen tar, men hästen verkar ju också lite överbyggd och då kan det bli ännu svårare. Är lite trött nu, kanske kommer på något bättre i morgon.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hoppsan Räcka ut tungan

Mandysan
0

Rätt använd är jag oxå för, med det menar jag på hästar som går i hög form med ryggaktivitet som man vill få att söka sig neråt lite till…

Thorsson
0

#17. Tycker det ser bra ut. Du håller ihop ehnne mycket själv eller hur man ska säga. kunde vara lite mer bakifrån då men annars jättebra :)

Thorsson
0

#14. Nä, men en häst som har huvudet nere, har ritat en bild typ Höjer iaf ryggen. För om du ställer dig på alla 4 och drar ner huvudet. visst höjer sig din rygg. om du drar upp huvudet upp i vädret sänker sig dn rygg eller hur :) Min sexiga bild. Fel format men aja X)

gejsa
0

Sluta och tjata om det är rätt eller fel att använda detta. Ni kommer ändå inte överens för några är för och några är emot detta. Tycker det börjar gå till överdrift nu faktist.

Thorsson
0

Men det har inte blivit bråk än. Sen är det väl inte ditt beslut uatn de som ansvarar för ridsport. Sedan kanske det finns de som vill diskutera detta i lugn och ro.

gejsa
0

Och varför ska det alltid sluta med bråk då menar du? Tycker faktist att du ältar i detta i all oändlighet. Du har ju märkt att vissa är för och vissa är emot. Konstigare än så är det ju inte. Vill du köra med detta så gör det. Har själv gjort det för några år sedan.

Thorsson
0

Nej, men som sagt. Vissa kanske vill disskutera om detta. Är man då vuxen nog ska man klara det utan bråk eller påhopp

gejsa
0

Ja, man får ju hoppas att ni är vuxna nog isf. Har ju läst den andra tråden så.

Thorsson
0

ja, jag hoppas det ja med.

Loa-bg
0

#22 Enligt din bild, ja, hästen arbetar/stretchar ut ryggen. De andra menade nog bara "böja på huvudet".

Min nya häst gick med för hög nacke, vilket ledde till att han sänkte ryggen och det var nästintill omöjligt att sitta ner i traven.

Min andra ponny har haft en låsning i ryggen och behöver jobba i låg form, sänka nacken och få bakbenen in under sig så att ryggen börjar jobba och man får bort låsningen och hans rygg bli "normal" igen.

Snuttan2
0

Thorsson, det är inte så enkelt så som du förklarar det…

Och det finns olika sätt att höja ryggen, där alla inte heller är hälsosama.

NinaToy
0

Gillar inte idén med halsförlängare då jag tycker att, är man kunnig nog till att jobba hästen i rätt form så ska man inte behöva det.

#22# Hästen sträcker bara överlinjen när den tar ner huvet så, den jobbar ju inte rätt ju!
Såfall hade alla hästar som stått i gräshagar haft jättevälmusklade ryggar, eller?

Thorsson
0

#29. jaha, ja. det kanske de gjorde :) Ja, jag hade typ samma problem med felicia att hon var jätte hög i halsen eller ja. hade huvudet högt. så henne får man sitta och plocka på hela tiden:)

Okey :)
#30. Om du kollar bilden, så kanske ser lite hur jag menar. eftersom att vi inte har samma utryck på ord och så, så är det inte alltid så lätt att förstå varandra. Med att höja ryggen menar jag att hästen hålelr, hals och huvud nere. svårt att beskriva men med bilden vill jag få frm lite av det jag menar :)

Snuttan2
0

Du får inte fram det du menar, för bilden är inte precis särskilt nogrant gjord…

Om du försöker förklara det iställer, På vilket vis är det du vill hästen ska lyfta ryggen?

Att välva/runda ryggen genom att bara sänka huvudet höjer nämligen inte hela ryggen, skjuter bak bakdelen och ger en statisk höjning utav ryggen. Det du visar på bilden och skriver om är det man gör inom rollkur, man lyfter hästens rygg framtill. Istället för att rida hästen utan låsningar och späningar så att den rör sig egenom kroppen, och genom att den rör sig egenom kroppen bakifrån med motorn fram till handen så "spänner man pilbågen" och får en flexande rygg uppåt.

Att bara hålla huvud och halls neråt får inte på något vis upp ryggen, du måste specifiera dig mer hur du menar att den "hästen hålelr, hals och huvud nere".

Thorsson
0

Men jag har även skrivit det tidigare :) När hästen rids, hon den har hvudet nere, men även går så den trampar under sig höjer den ryggen. Men har den huvudet uppe i skyn, så sänker sig ryggen. även hon det bara är lite höjt så sänks ryggen. om det bara är så en milimeter. :) Är du med mej nu ?

Thorsson
0

Putt

Snuttan2
0

Jag skrev, men sedan öppnade jag spelet jag spelar å då blev det för jobbigt att ha flera program på samtidigt så FF dog :( Jag återkommer igen när jag är mindre förbannad på min dator, annars kommer jag direkt försöka bita huvudet av dig ;)

Thorsson
0

haha, okey :) ja. när du säger det så så låter det hemsk. Varva ner lite (A) =D

Cavello
0

På ridskolan användes det halsförlängare på ett känsligt arabsto vid namn Jianca. Utan snodden var hon hispig och stel men med rätt arbete med snodd så blev hon mjyk och avslappnad.

Allt beror på hästen!

Btw. Utan gummisnodden blev hon stel i ryggen.

Thorsson
0

Okey:)

NinaToy
0

Gillar inte idén med halsförlängare då jag tycker att, är man kunnig nog till att jobba hästen i rätt form så ska man inte behöva det.

#22# Hästen sträcker bara överlinjen när den tar ner huvet så, den jobbar ju inte rätt ju!
Såfall hade alla hästar som stått i gräshagar haft jättevälmusklade ryggar, eller?

Thorsson
0

Lite där som ett svar jag gav snuttan. var vänligen läs #34.

Men det kan väl även de som måste ridas med det. Man ska inte dra alla över samma kant =)

Thorsson
0

Putt

Snuttan2
0

Jag tänkte försöka sova innan jag svarar, så du får vänta något mer dygn :p

Thorsson
0

hahaha, okey x)

Loa-bg
0

För att få lite hjälp på traven kan man väl använda halsförlängare. Men det ska bara vara en kortvarig hjälp och därefter ska man fortsätta rida till hästen så att form och steg blir korrekt, hästen kan ju mkt väl fuska med halsförlängare. Men som sagt, det kan vara en hjälp.

Thorsson
0

Ja, men det är mycket man kan fuska med, Men jag håler faktiskt med där om att hästen kan fuska. Men Ja, jag hade et 1gång på felicia samtidigt som jag plockade ner henne. Jag testade utan gånegn efter och vad bra hon gick. Det kanske inte va halsförlängaren själv utan av fixide, att jag sparade mig för at jag troddepå halsförlängaren =)

Kratern
0

#45 Exakt, och det är precis det den är till för. En lite hjälp på traven om man har problem. Och det var exakt det den förra tråden började med. Då kanske cirkeln är sluten? Skrattande

Snuttan2
0

Bortsett ifrån att man får felaktig hjälp på vägen om det är formen man vill påverka…

Jag återkommer när jag sovit fortfarande…

Thorsson
0

Hur mycker sover du snuttan 8) ?

Mangis
0

#48 Jag håller med dig om du menar att man bara använder halsförlängare och inget annat. Men om man samtidigt rider hästen bakifrån och balanserar upp sig så ska det mycket till att halsförlängaren skadar hästen. Givetvis beroende på hur den är spänd. Mig hjälpte den trots att jag hade mycket sämre balans och hållning.

Snuttan2
0

Jag säger inte att halsförlängaren direkt skadar. Däremot ger den aldrig någon korrekt form och förhindrar hästen till att gå i en korrekt form, eftersom den blockerar hästen framifrån.

Thorsson, jag sover just nu inte alls, är mitt 4?:de eller 5:de dygn utan sömn, du förstår varför jag har svårt att koncentrera mig å vara snäll..?

Mangis
0

Men om den används så att den inte inverkar om inte hästen "gör fel" (stegrar eller slår upp huvudet) så kan jag inte förstå hur den skulle kunna blockera hästen framifrån. Jag kan vänta på svar om du inte orkar just nu.

Snuttan2
0

Thorssson: "När hästen rids, hon den har hvudet nere, men även går så den trampar under sig höjer den ryggen. Men har den huvudet uppe i skyn, så sänker sig ryggen. även hon det bara är lite höjt så sänks ryggen. om det bara är så en milimeter. :) Är du med mej nu ?"
Så Nej, jag håller inte med dig.

Varför halsförlängare inte fungerar är för att den påverkar framtill.
Hästen ska sänka huvudet för att den kommer bakifrån.
Sänker man huvudet med hand eller hjälptygel/annat vis, där man alltså placerar huvudet, så ger man bara späningar framtill som gör att hästen inte kan komma bakifrån och faktiskt komma till en form där den rör sig egenom ryggen.

Att huvdet bärs lågt gör alltså inte att ryggen kommer upp.
En häst som springer med huvudet uppåt har möjlighet att komma bakifrån fram, eftersom den inte är tilltäppt framtill.

Mangis, svarar lite halft på inlägg 50 & 52, blir lite luddigt för jag vet inte hur bra jag tänker ärligt talat…, kan alltid prova igen annars :P

Att ha den för form även om man själv kan rida funderar inte, eftersom om man spänner den minsta lilla i stort sett så tar den emot så fort hästen ska få balansera sig eller söka sig framåt-nedåt, man kan inte stretcha, man kan inte rida i långt & låg och när man samlar så tar den ju absolut emot eftersom huvudet kommer upp då… Så när ser du det som att den hjälper till?
Spänner man den så att den inte inverkar, vad ska man då ha den till? Och om man spänner när den bara inverkar när hästen gör ---, vad? När den går upp med huvdet? Hästen har bara bestämt lång hals och när den går upp rejält med halsen så har den normalt sett lika lång hals som när den stretchar eller söker sig framåt-nedåt å balanserar sig, så om man har på halsförlängaren för att den inte ska få gå upp med huvudet så begränsar man även så att hästen inte kan balansera sig framåt - den punkten som jag hela tiden försöker få fram….

Obs att jag bara disskuterar att ha på halsförlängare med tanke att få en bättre form, att ha på hjälptygel för problem som häst som reser sig osv där man har rejäla grundproblem för att övht bara kunna sitta på hästen är en annan sak, även om jag själv skulle föredra graman, martingal, side-reins eller faktiskt ett par till hjälptyglar framför halsförlängare på hästar som reser sig…

Snuttan2
0

Det Thorsson pratar om, att ryggen kommer upp när hästen sänker huvudet, eller spänner sig i bogen, är den här mekanismen.

Vilket man kan prova på sig själv även, är bara att sitta normalt, avslappnat och lägga hand på sin egen svank och sedan sänka huvudet inåt-nedåt emot magen, så späns ryggen ut och bänds upp.

Problemet är att det är ett spänt sett att få upp ryggen, där hästen alltså inte är avslappnad, inte har någon balans och inte bär sig. Och välvningen på ryggen är en statisk sådan, alltså att den hålls likadant i varje steg, och inte är något mjukt och rörligt där musklerna får andas ut och röra sig. Välvningen är även ojämnt, då den inte är egenom hela kroppen och hästen spänns emot sig själv.

Mangis
0

#53 När jag använt halsförlängaren blev Mangis lägre. Hennes form var inte (är inte fortfarande eftersom jag inte har full kroppskontroll) optimal; hon drog sig fram med underhalsen före. Jag ville ha henne lägre, mer avslappnad, vilket jag lyckades med efter att ha använt halsförlängare några veckor. Inte perfekt, men bättre. Självklart kan man tycka att någon med så dålig kroppskontroll och -kännedom som jag inte borde rida alls, särskilt inte på en så känslig häst som min, men tack och lov har jag med tiden blivit bättre. Sedan kan man ju alltid diskutera om det var halsförlängarens fysiska inverkan eller om jag slappnade av när jag hade den på, men det lär vi aldrig få veta.

Snuttan2
0

Då skulle ju ingen få rida ;) Om man skulle behöva att redan ha full kroppskontroll i alla situationer och bara perfekt redan :p Jag skulle iallafall absolut inte få det ;)

När du skriver att du ville ha henne lägre, är det för att hon gick som en stjärntittare eller ville du börja påverka för att få en bättre form..? Är lite skillnad på häst som går runt och är okontaktbar och tvinga den till att ge efter för något, om än felaktigt och att försöka börja sträva efter en bättre form på något vis som sagt..
Att bara sänka hur man bär hals och huvud och ge efter ytligt gör ju inte att hästen går bättre heller i det långa loppet, eftersom det blir en felaktig inlärning och grunderna då inte är korrekt lärda…

Mangis
0

Nä, precis, att bara sänka huvud och hals gör ju inte det. Okontaktbar har hon aldrig varit, min häst, men lite av en stjärnkikare eftersom hon var "skolad" så en gång i världen. Men det absolut främsta skälet var att försöka ge ett litet motstånd vid stegringar. Sekundärt ville jag få henne att sluta använda underhalsmuskulaturen i samma grad som hon gjorde innan. Med det menar jag att få henne i en "bättre form".

Thorsson
0

Nu när jag har sett lite utav era disskutioner ( har inte varit inne på länge ) Så fattar jag själv lite bättre, men jag tänker fortfarande detta med höd och sänkt rygg,
Mangis: du skriver att hon var en stjärnkikare? om jag har fattat det rätt? Då fick hon väl gjorthals och sänkte ryggen? Och arbetade på fel sätt?

Snuttan2: Tack, precis det ville jag visa (bilden ) Lite om att lågthuvud(rättform ) kommer med hög/välvdrygg :) Hur kommer det sig att du inte har sovit på så länge :O ??

Snuttan2
0

Thorsson, du misstolkar bilden isåfall.

På det viset som bilden höjer ryggen, är FEL. Det ger skador och är inte att värkligen höja ryggen.

Det där är sättet som rollkur fungerar och lyfter ryggen. Hästen rör sig då inte egenom ryggen, kommer Inte bakifrån och swingar inte ryggen, eftersom den statiskt är lyft egenom att man statiskt sitter och håller in huvudet emot bringan…

Om du kollar på bilden så är hästen även framtung, eftersom den inte kommer bakifrån, utan framifrån så hamnar bogarna i framåt-slutning och vikten hamnar på frambenen.

Och att hästen faktiskt inte längre överlinjen, utan spänner underlinjen ;) 

Jag sover inte för att jag har sömn-problem.

Thorsson
0

Jag vet inte hur en häst när de går i form, så det är inte så lätt ( sån d'är skelettbild ) Men om du förstor vad jag menar så hade det varit lite lättare. När de går på tygel så är det ju inte stjärnkikare, eller hur..? De går lite neråtmed halsen, och framåt:) gör de det, så höjs ju ryggen eller ..?:D

Inte bra =/ Har du inga piller att ta ?

Mangis
0

#58 Som jag förstått det (men jag kan ha missuppfattat) så är hjorthals ett exteriört fel. Mangis har alltid haft tendens till underhals, mer eller mindre beroende på hur min egen ridning utvecklats. Ja, en "stjärnkikare" arbetar på fel sätt eftersom de sänker ryggen och istället bygger en underhals. Men de kan även bygga underhals (d.v.s. arbeta på fel sätt) trots att de böjer på nacken. Det ena ger inte automatiskt det andra.

Thorsson
0

Ja, det är ett fel, med hjorthals* Ja, arbeta på felsätt kan också leda till att de bygger muskler på underhalsen.

Snuttan2
0

Jag tror det saknas något ord i första meningen, å jag blir ärligt talat förvirad utav den…

Vet du hur en häst går när den bär sig rätt så vet du vilka muskelgrupper den ska annvända & inte, hur hästen ska vinkla leder och kan därför tolka rena skelett-bilder.

Jag förstår inte vad du menar, eftersom du förenklar och har rena faktafel i det du skriver, vilket jag som sagt tidigare, tror kommer ifrån ren okunksap ifrån din sida, att du helt enkelt inte är nog påläst. Jag menar inget illa med det, större delen av alla som rider är enligt mig för dåligt pålästa om vad de faktiskt sysslar med. Och genom att disskutera visar du iallafall lite intresse utav att börja granska saker, första steget till mer medvetande om vad man gör och förändring ;)

Att gå på tygeln, om vi nu måste annvända det uttrycket, som jag inte gillar (tror det var Mangis som förklarade varför hon inte gillar det?, vilket jag håller med henne om), är inte detsamma som att vara stjärn-kikare, det kan vi vara överens om. Men det finns ju massor av andra steg däremellan och andra sätt att hålla halsen och bära huvudet.
Ryggen behöver (som sagt en miljon ggr vid det här laget ;)) INTE höjas bara för att hästen håller huvudet eller halsen lägre. Hästen kan mkt väll gå med normal, sänkt rygg eller vad som helst. Är tom större chans att din häst kopplar bort ryggen än att den faktiskt arbetar egenom ryggen, eftersom det är det jobbigare alternativet ;)

Jag har piller att ta för att somna och fortsätta sova, men tar dem inte eftersom jag blir totalt värdelös, mår dåligt utav dem och är rädd för att bli beroende.

Thorsson
0

Snuttan. Jag sa aldrig att stjärnkikare var det samma som att gå på tygeln. Att jag inte fattar en skelettbild betyder inte att jag är dålig påläst.

Jag känner när hästen höjer/sänker ryggen under mig, eftersom att jag är vana vid stegen som de hästar jag rider tar. Den som jag tror arbetar bäst med ryggen är nog Calle.
Felicia drar upphuvudet ibland, men inte ofta numera, och katitzi gör det när hon rusar.. Sen så skrev jag med att om de går frammåt nedåt så höjer sig ryggen/arbetar de bättre.

Vf gillar du inte att hästen går på tygeln nu då? Det är ingetfarligt med det.. Det hjälper tillö att arbeta ryggen. Den arbetar allts bättre med ryggen om den går på tygeln, och den kommet lättre ner på tygel om den håller ner huvudet, eftersom att det kan leda tillmjukare mun, höjer hästen huvudet så blir den stel i munnen iaf de hästarn jag rider och jag har inte som en gnutta koll på dem då.

Vilket jag föröker få genom att genast arbeta ner dem, kankse inte på tygel, för det kan inte den lilla. Klart att jag vill veta mer, men inte det jag redan vet.. börjar bli tjatigt som du säger att det inte betyder att hästen inte höjer ryggen bara av att den går med huvudet nere, halsen lågt. Nä, men som jag med har nämnt så är det när hästen går i form/ på tygel. Börjar bli tjatigt att jag inte kan detta, börjar bli tjatigt att tala om att jag ka ´n detta. jag är trött, efter som att jag intesjälv sover bra på nätterna, men det måste vara jobbigare för dig. Hoppas att du sover bättre i natt.

GOD NATT

Snuttan2
0

Nej, men du skrev ut det som en fråga, så jag svarade på det.

Vad menar du med att du inte förstår skelett-bilden?  

Tror du behöva läsa min mening/stycket om "att gå på tygeln" igen. Det är inte innebörden i det som jag oftast ogillar, utan som sagt Uttrycket. Och eftersom det annvänds så olika och är så lätt att missannvända och lägga fel innebörd i, bör man undvika att annvända det och istället annvända mera klara uttryck som alla är överens om vad innebörden för är. Eller helt enkelt skriva ut hela kedjan på det man menar.
Min defination på "på tygeln" är att hästen kommer bakifrån fram till handen, med framåt-nedåt sökning. Alltså för mig innebär det uttrycket, korrekt annvänt, att hästen redan rör på ryggen. = Det är inte något du har Innan det att ryggen kommer, utan ryggen kommer Innan "på tygeln".

Som jag upprepat femhundraelva gånger, en häst jobbar inte bättre eller har lättare att jobba bättre, utan SVÅRARE att komma till korrekt arbete när du börjar framifrån och börjar med att be den att sänka huvudet/halsen.

Att hästen blir stel i munnen när den höjer huvudet visar på något väldigt fel i ridningen… Och du bör kunna ha god kontroll på dem även om de inte går i någon bra form…

Vad innebär "arbeta ned dem"? 

"som du säger att det inte betyder att hästen inte höjer ryggen bara av att den går med huvudet nere, halsen lågt. Nä, men som jag med har nämnt så är det när hästen går i form/ på tygel."
Nu är jag inte helt med dig… Att hästen sänker huvudet betyder inte att den går "på tygeln" eller i någon bra form… Så jag förstår inte riktigt på vad du svarar på här, om du är med mig i att det du skriver och alltså säger emot allt du promotar för tidigare eller om du är inne på något nytt. Förklara dig gärna.

Jag undrar fortfarande på din första mening… "Jag vet inte hur en häst när de går i form" Skulle det vara: "Jag vet inte hur en häst går när de går i form"..?

För då börjar du ju med att skriva ut att du faktiskt erkänner att du inte vet (inget fel i det), men hur kan du då försöka säga att du sedan vet det?

Lorita
0

Vad konstig den här diskussionen har blivit. Jag tror alla som kan rida någorlunda är överens om att formen och samlingen kommer bakifrån och fram, det är undertrampet man är ute efter.

Om man som jag använder halsförlängaren, för att hjälpa hästen att placera huvudet rätt när man logerar och därigenom kunna arbeta, med att får hästen att trampa under sig, då är halsförlängaren rätt använd. Det är en ersättning till tygeln, jag kunde ju ha valt att tömköra hästen i stället, då har jag tömmarna som hjälper hästen och ger mig möjlighet att få ett ökat undertramp. Är man emot halsförlängare, då undrar jag om man inte är emot tyglar också.

En löst spänd halsförlängare är en gummisnodd som fjädrar lite mjukt, bättre än dom flesta ryttares händer faktiskt. Att snodden går runt nacken på hästen, ger hästen en information att huvudet ska sträva neråt. Jag logerar mycket hellre min häst i rätt form och med en viss förhållning och där med möjlighet till undertramp med halsförlängaren än utan något och hästen inte får någon hjälp till att hitta formen.

Det är baken och undertrampet som är det viktiga, då krävs en viss form på halsen men hästens kraft och form ska alltid utgå från bakkärran, jag ska som hästägare/tränare visa och hjälpa min häst att förstå hur man hittar rätt.

Av alla hästar jag arbetat har jag aldrig mött en lat häst som vill slippa undan, men jag har mött hästar som inte förstått och därmed blivit missförstådda. Jag tror faktiskt att en häst som arbetas rätt tycker detta med ridning är lika kul som vi gör. Jag måste bara förmedla på rätt sätt vad jag vill att hästen ska utföra

Snuttan2
0

Lorita

Fast varför vill placerar du huvdet?
Jag är nu tillbaka till på vad jag försökt få fram till tidigare även, hur spänner du halsförlängaren (och hur svarar man det via skrift…)? Och menar du bara för att hästen inte ska kunna gå å söå huvudet uppåt eller har du den där för att ändra på hur hästen bär sig och börja få en form?

Börjar du framifrån och börjar med att placera hästens huvud för att sedan koncentrera dig på baken så kommer hästen aldrig kunna komma helt korrekt bakifrån.

Skillnaden på att ha en töm eller tygel för halsförlängaren är att dels så ger halsförlängaren tryck uppifrån i nacken, den håller tillbaka/in nosen och den ger inte efter, utan är lika hårt/löst inspänd hela tiden, den anpassar sig inte efter situationen.
En tygel/töm däremot om vi nu pratar om att ha något där för att ge stöd/något att "spänna pilbågen" till (& självfallet pratar jag inte om i totalt oskolade händer som inte har någon anning om vad de sysslar med) tar bara bakåt om knappt det, i min värld får man inte ta bakåtsträvande tygeltag, utan som mest ha handen där eller vinkla på handen vid halvhalter/uppfångningar. En tygel töm som finns där för stöd ger stöd till underkäcken och är alltså något helt annat än en halsförlängare, en töm ger stöd till att ha något att söka sig framåt till, vilket halsförlängaren knappast gör…

Vet du inte skillnaden emellan tygel till bett/bettlösthuvudlad så som sidepull/kapson och en halsförlängare som kommer ovanifrån och ger tryck är vi inne på helt saker och behöver nog hoppa tillbaka flera steg i disskutionen till mer grundläggande saker…

En snodd kan aldrig fjädra lika bra som en hand, då en bra hand ska följa med hästen framåt när den stretchar eller går i lång och låg, en halsförlängare blockerar istället hela tiden att hästen ska kunna annvända sin balans-stång, halsen.

Att snodden ger tryck i nacken och ber hästen sänka huvudet ger ju även en felinskolning. Du vill ju att din häst ska sänka huvudet för att den kommer bakifrån. Genom att börja framifrån lär du in din häst hur den kan fuska och mer felaktigheter…

Lata känns som fel ordval, jag skulle hellre kalla det energie-sparande eller ngt likande, punkten är iallafall att hästar väljer inte naturligt att ta det svårare alternativet med flit. Se på hur hästar svänger när de springer fritt, se på hur de bromsar större delen när de busar fritt = de gör det hela tiden på framdelen och bara kastar sig runt, det enklare alternativet, de är inte medvetna om att det i längden sliter osv, utan väljer det Enkla alternativet, där de slipper arbeta särskilt mkt.

thilda-
0

vad ska man göra om en ponny bara kör ner huvet då?

Snuttan2
0

Är det ett grovt olydnadsfel och risk att du åker av för att hästen gör det skulle jag köpa mig eller konstruera mig en anti-bock-rem, sådan som går ifrån framvalvet över halsen till nacken-bettringarna.
Handlar det om häst som dyker när man rider och det är en form-fråga skulle jag rätta till ridningen, inte sätta på hjälptygel, utan börja rida istället ;)

Thorsson
0

Lorita: TACK !!! Det är det jag vill ha fram! Kanske inte har nämnt något om att hästen ska trampa undersig. Men det hör väl ihop med att hästen går i form, då, den kommer bakifrån coh söker sig neråt framåt då den höjer ryggen? Kanske skreiver lite konstigit? aja :) Förstår du inte skriv då bara igen:D Jo tråden ahr blivit konsstig. skulle låsa den, men då blev det allt störra diskutioner så det var väl bäst att reda ut dem först.

Thorsson
0

#68. om hästen gör det hela tiden så köp en grästygel:) Kan visa en bild på den =) De kostar ca: 128 för ponny kr och är exklusiva. De kan fortfarande dra ner huvudet men bara en liten bit, vilket gör att de inte kan bocka ordentligt :D

sedan fäster man de andra ändarna i sadlen :D

thilda-
0

#69 Ok, Jo det händer ibland att min lilla ryttare åker av :)  vart får man tag i anti-bock-rem?

Snuttan2
0

Thorsson, om din häst nu kommer bakifrån genom ryggen å framåt, varför behöver du en halsförlängare för att sänka huvudet?

Snuttan2
0

Hööks har den Thorsson visade, de som tar in Shires-produkter kan ta in en äkta anti-bock som är mkt snarlik, tror den kostar runt 2-300kr i butik.

thilda-
0

#71 ja grästygel! dom har jag kollat på tidigare men jag har inte ides köpa :P

Peppe
0

jag har aldrig ens övervägt att använda gummisnodd på Peppe… tömkör istället för longering då jag tycker man får mycket mer kontakt och kan påverka hästen

Snuttan2
0

putt

Thorsson
0

Snuttan2. Det va för länge sedan då felicia bara rusade och höjde och sänkte ryggen och blev anmäl stel.. Vi butte bett till enn 3:delt då hon av så pigg och stark efter att bara blivit riden ett par gånger efter att ha fått föl.. vi använde den 1-2 ggr och hon blev bättre efterom att hon fick ner huvudet. vi spände den inte något, så att den va abra till lite hjälp och så att jag skull få lite hjälp när jag arbetade och plocka ner henne. Hon går jätte bra nu. har ett fint och bra undertramp.

Snuttan2
0

Thorsson, jag är förvirrad.. Varför skriva denna berättelse istället för att fortsätta disskutionen och svara på mina frågor..?

Kratern
0

#66 Mycket bra beskrivet.

Din förklaring borde vem som helst förstå faktiskt. Svårare än så är det inte.Flört

Snuttan2
0

Inger, isåfall är jag intresserad utav hur du tolkar det jag skrivit i svar till det inlägget och förklarar varför Loritas tänkande inte fungerar med tanke på att få en bättre form, i inlägg 67. Vore intressankt att se om ngn kan förklara varför de inte håller med mig om det eller vad det nu är som gör att ni inte tänker på det jag skriver där..?

Thorsson
0

Snuttan2. #79. Jag disskuterar visst med dig, i ditt inlägg#73. Jag svarade i inlägg#78.

Mangis
0

Snuttan, hur ska man kunna diskutera med dig när du utgår från att du har facit? Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat för dig hur jag använde halsförlängaren, vilken effekt den hade (enligt min då ganska ringa erfarenhet) på formen o.s.v. Jag tror inte att någon protesterar mot att det allra mest optimala är att alla hade superkontroll på sin kropp och kunde känna hästens alla rörelser; helt enkelt vara perfekta ryttare. Så ser dock sanningen inte ut och ibland behövs därför olika typer av hjälptyglar. De flesta kan användas på bättre och sämre sätt, beroende på mål och den individuella hästen. Något som inte är optimalt i slutändan kan ändå hjälpa hästen (tänker då på Loritas beskrivning av hur hon använder gummisnodden). Mot bakgrund av detta vågar jag påsta att det inte finns något absolut facit.

Thorsson
0

Mangis: Speak the truth :D:D

Vet någon hur man låsre en tråd? Vill nu låsa denna då det börjar vara outhärdigt. Jag tror att alla håller med om att Loritas veriation är bäst.. OK ? vem vet hur man låser en tråd som man har själv??

Kratern
0

#83 Kan bara hålla med igen! Glad

CBA
0

#84 Ni medlemmar kan inte låsa trådar det är bara sajtvärdar och Medarbetare som har den möjligheten.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

MiaMaria
0

Varför vill ni låsa tråden nu? Är de för att ni inte klarar av att förklara er? Eller vad handlar de om? Riktar mig främst till Inger och Thorsson

Kratern
0

#87 Lutar mig mot andras förklaringar som jag tycker är alldeles utmärkta.

Har heller aldrig nämnt att jag vill låsa tråden.

Dessutom står jag fast vid den kommentar jag hade om det hela, nämligen att det är mycket lättare att arbeta med en häst som sänker huvudet jämfört med en häst som går med huvudet rakt upp. Spelar ingen roll vilka teoretiska ritningar Snuttan har.

Snuttan2
0

Thorsson, jag tänkte mer på inlägg 65 ;)
inlägg 78 ser jag svårt som något disskutions-svar, då du bara berättar om hur du upplever det och det blir väldigt begränsat eftersom det utgår efter din kunskap, dina uplevelser och igen din uppfattning när du skriver ner det. För en saklig disskution säger det ingenting, eftersom jag fortfarande inte har någon aning om hur det faktiskt ser ut eller att det på något vis förde disskutionssaken framåt…

Varför låsa trådarna så fort det inte går som du vill? Eller för att du anser att man 'kommit fram till något'?

Mangis, jag anser mig inte ha alla svar. Men man måste väll ändå tro på det man kommer med, annars skulle jag inte ha något alls att komma med, utav vara i stadiumet där jag fortfarande satt å bara lyssnade på andra. Om man inte tror på det man för fram eller det man håller på med, varför ska man disskutera det? Och man inte vet vad man pysslar med, bör man värkligen utsätta någon häst för det då?
Jag utgår inte ifrån att någon här är perfekt, jag är då minsan inte det. Och det är väll lite det jag är inne på, att du genom att sätta på halsförlängaren försvårar än mer för dig själv, det blir inte en hjälp, utan en blockad.

Kanske vi får det här problemet för att våra disskutioner förs på så olika sätt? Jag disskuterar nästan hela tiden rent biomekansikt vad som jag vet fungerar å vad som jag tror borde fungera på det viset jag förklarar, å det betyder att det blir rena faktafel man får sitt å kontra med, alltså som att en led inte skulle böja åt det håller jag påstår, eller att du på något vis anser att töjning utav ligamenten anses vara ngt bra och får förklara det för att förklara övertöjning utav halsen om du nu skulle tycka det ;)

Jag är fortfarande intresserad utav om någon kan förklara vad ni anser om det jag skriver om i svaret till Loritas inlägg, inlägg #67 där jag än igen försöker förklara varför den försvårar och blockerar till korrekt arbete.

Mangis
0

Men min poäng är ju att hästars biomekanik varierar på grund av deras väldigt olika fysik. Bara för att antalet halskotor, senor, muskler o.s.v. är desamma och de i grunden har samma funktion så varken byggs de upp till samma storlek eller har exakt samma riktning på sin kraft. För att fungera optimalt måste en häst ha en optimal uppbyggnad. Det har inte min häst. Det är det jag menar med "facit", att du utgår från det perfekta, optimala och försöker applicera det på alla individer.

"Om man inte tror på det man för fram eller det man håller på med, varför ska man disskutera det?" För att lära sig mer om hur andra tänker kanske? Det är inte säkert att man ändrar åsikt, men för den skull bör man vara medveten om att man inte nödvändigtvis har rätt. Kom ihåg att all forskning alltid har en felmarginal! Ofta tycker dessutom forskare olika.

"Och man inte vet vad man pysslar med, bör man värkligen utsätta någon häst för det då?" Du tror att du vet vad du sysslar med, men att tro och att veta är skilda saker. Jag hävdar att ingen vet, men många tror. Var går gränsen för vad man får göra i god tro, och varför är din "tro" värd mer än alla andras? Jag trodde att jag gjorde rätt med en halsförlängare på Mangis, tror det fortfarande eftersom hon mig veterligt inte tagit skada av det, tvärtom såg jag en skillnad i hennes sätt att arbeta.

Jag har också som princip att det är bättre utan hjälptyglar än med, men dömer för den skull inte ut alla som testar en hjälptygel på tränares inrådan. Det hjälpte mig och kan såklart även hjälpa någon annan. Men du verkar helt ignorera att min ridning och min hästs arbetsform utvecklades positivt under användningen av halsförlängare. Eller så har du bara bestämt dig för att jag har fel. Och det är klart, jag var bara 20 på den tiden så någon överdriven kunskap och erfarenhet satt jag inte inne med, även om jag trodde det. Nu är jag äldre och förhoppningsvis klokare.

Kratern
0

#90 Och det är klart, jag var bara 20 på den tiden så någon överdriven kunskap och erfarenhet satt jag inte inne med, även om jag trodde det. Nu är jag äldre och förhoppningsvis klokare.

SkrattandeFlört

Lina
0

Halsförlängaren hjälper mig och min häst, den får ner huvet på min häst så han inte kan ha huvet i de läget där jag inte får någon kontakt med honom. Jag kan slappna av och i sin tur kan han också slappna av. Utan halsförlängaren är det risk för tjafs! halsförlängaren har hjälpt min häst att hitta formen.

lisette
0

snuttan: Mangis, jag anser mig inte ha alla svar. Men man måste väll ändå tro på det man kommer med

man måste oxå ta till sig av att andra inte håller med om det som man säger.

Thorsson
0

Snuttan: Jag har inte blivit ett dugg klokare av vad du snakcar skriver om. Jag bad min mamma kolla lite för jag höll på att kasta ut datorn när du skriver något som ingen i HELA VÄRLDEN FATTAR!! Mamma är 47 år, hållit på med hästar och har sina erfarenheter även sina brister. men jag tror hon vet vad en halsförlängare är. hon fattar inte vad du menar, jag fattar inte vad du menar, det finns nog fler som inte fattar vad du menar. Mamma och jag är därimot enade om att Lorita har en bäätre föklaring/vet avd det handlar om..

LÅS TRÅDEN.

Snuttan2
0

Manigs, kan du motivera lite hur hästars biomekanik skulle fungera olika pga olika kroppsbygnad, om vi nu inte räknar med hästar som är grovt felbygda…
För vi är ju iallafall överens om att de i grund och botten är lika dant uppbygda i kroppen, och att deras nerver och muskler fungerar lika dant.
Och hästar med riktigt grova fel i kroppen som inte kan röra sig bra, följer självfallet inte mallar över hur saker och ting fungerar, men då är man oftast medveten om att man har en häst med fel, men grundläggande saker som att röra sig bakifrån och söka sig framåt-nedåt bakifrån går väldigt bra på de flesta hästar, problemen kommer vanligtvis när man försöker samla hästen, jag har ju det problemet med ponnyn jag visat tex. Hur stora fel har du råkat på som gör att du inte anser att hästen klarar av att komma bakifrån?

Är vi ens överens om vad som är en bra form eller bra sätt för hästen att röra sig?
Att hästen övht ska vara avslappnad, både mentalt och kroppsligen? - Jag har isåfall förklarat flertal ggr varför jag anser att en halsförlängare sätter spänningar i hästen, späningar som inte går bort förrän du tar bort halsförlängaren - men ingen vill ju svara på varför de anser att de inte är så… Utan motiverar med "min häst går så fint", vilket inte precis säger så mkt, eller hur?

Vi kan ju även se på, nu har jag glömt om det är muskel-punkter eller nerv-punkter (shame on me), med de punkter där man kan ge hästen tryck för att få igång olika nerver, muskler eller muskel-kedjor, så som tryck i nacken, tryck på nosryggen, tryck under magen, tryck lite bakom sadel-läget, stryck vid hasen osv osv, sk tryck-punkter, där man genom att trycka på nerv/muskel-punkter kan aktivera olika reaktioner. Som fungerar lika dant på alla normalt fungerande hästar. Är mkt fåtal som inte fungerar normalt efter de standarderna. Genom att trycka i nacken sätter du igång en viss reaktion, är vi överens om det?

Lisette, de behöver inte hålla med mig om de inte vill. Men de har ju uppenbarligen valt att vara med och disskutera det, och får jag då inte skriva ut vad jag tror är rätt för att jag i det här fallet råkar vara en minoritet?

Lorita
0

#95 Jag är övertygad om att det finns en anledning till varför du är en minoritet i detta fallet.

Mangis
0

Jag måste uttrycka mig väldigt otydligt när du missförstår mig så grovt. Ingenstans har jag påstått att hästen inte ska komma bakifrån. Halsförlängaren ger ett tryck på nacken som ökar när hästen går uppåt. Det motverkar inte att hästen kommer bakifrån och trampar under sig (bär mer vikt på bakbenen, o.s.v.) När hästen inte strävar uppåt inverkar heller inte halsförlängaren, alltså kan den omöjligt göra någon skada. Om hästen inte skulle råka trassla in benen i den…

Det jag har pratat om är hästar med markant olika kroppsbyggnad. Jämför t.ex. en bruksnordis med en ridtravare (som bara de kan se väldigt olika ut), ett halvblod av den äldre svenska modellen med en modernare typ. Dessa hästar har helt olika förutsättningar att hitta rätt form. Det finns massor av hästar med dessa olika typer av kroppsbyggnad, som vi gärna vill se bära sig med bakbenen. Vägen dit ser olika ut för alla dessa hästar. Varför är det så svårt att acceptera?

Ja, hästen behöver vara avslappnad i den mån det är möjligt med ett flyktdjur. Vilket också är relativt beroende på hur mycket flyktinstinkter individen har kvar samt vilket förtroende den har för människor i allmänhet och ryttaren i synnerhet.

Jag försöker också påminna dig om att alla inte är perfekta ryttaren och att halsförlängaren kan vara ett hjälpmedel under en period. Men du dömer ut den på grunder som inte är sanna. T.ex. att halsen skulle vara bestämt lång - det stämmer bara om hästen bara hade haft en halskota, vilket skulle ställa till värre besvär än att det skulle bli svårare för hästen att balansera. (För att förtydliga så pratar jag om tygels längde, halsens längd längs översidan är knappast relevant i det här fallet.) Det jag kan hålla med dig om är att det blir svårt att stretcha, men det är inte så svårt att släppa på halsförlängaren eller ta av den helt om man behöver det.

Btw, du pratar om trycksensorer antar jag (en del av nervbanan, nerver är de delar i kroppen som ger impulser och muskler kallas de delar som utför arbetet) och jag återkommer till min förklaring att halsförlängaren inte inverkar om inte hästen sträver uppåt (om vi bortser från stretchningen). Den lilla massa halsförlängaren har ger inte någon större tyngd på nacken. Tränset väger betydligt mer, särskilt om det hänger någon i tyglarna eller bettet är för högt spänt.

Jag hoppas du förstår mig den här gången. Säg bara till annars, så ska jag försöka hinna ge ännu en förklaring så snart som möjligt.

gejsa
0

Att ni bara orkar. Skrattande

Lorita
0

#98 Jag tänkte det sammaFlört

Mangis
0

#98 #99 Det är ju kul ju! Diskussioner är vad forum är till för…Räcka ut tungan

gejsa
0

#100# Jo, men det är så långa inlägg. Faktist så långa att jag inte orkar läsa hela. Generad Jag bara snabbläser lite grand.

Ibland kan det kännas som om det vore rena kinesiskan för mig också så….fattar ingenting.

Lorita
0

Men det är ju ingen idé att skriva samma sak gång på gång, när den man "diskuterar" med inte "lyssnar" utan själv upprepar samma saker gång på gång.

Nu är jag helt övertyga om att någon här har missuppfattat en viktig del i ridningen, faktiskt ett grundläggande moment. Man han inte samla en häst och få ett undertramp utan att ha något att samla emot. Det är faktiskt inte tekniskt möjligt, hur många bilder man än visar.

Sen är hästar olika konstruerade, jag lästen en lång artikel om vad som skiljer dom spanska hästarna rent tekniskt från våra sport hästar, oj, oj, oj, det var som om det inte var samma djurart. Det skiljer en del på en tax och labrador också och ändå så är båda hundar

Hoppas inte det blev för långt och att det tillförde några nya infallsvinklar Skrattande

Murre_Uddiz
0

#101haha precis så e jag xD

jen
0

jag tänkte också att ni bara orkar Förvånad

denna diskussion är tydligen oändlig

Mangis
0

#102 Definitivt inte för långt om man jämför med mina gigantiska inlägg Räcka ut tungan. Jag förstår precis vad du menar, men jag kan å andra sidan vara en aaaning partisk… *ler* Ingen sanning är definitiv enligt mitt motto. Typ… Cool

Mangis
0

#101 Jag tycker att det är jätteintressant, och utvecklande att behöva fundera igenom sin egen ståndpunkt. Även om det är frustrerande ibland oxå, när man känner att man inte når fram. Men man växer. Alltid finns det något positivt…

schvung
0

Jag ogillar gummisnodd/halsförlängare då det inte kan komma någon ordentlig eftergift förrens gummisnodden slutar verka - dvs då hästen kröker på nacken. Detta betyder att eftergiften ges bakåt ist för framåt, och det är tvärt om mot hur eftergiften ska ges. 

NEJ - ingen halsförlängare för min del.

Alexandra13
0

mjaha

Thorsson
0

Tråden ska inte användas mer. men tack iaf.. jag har fått många olika kommentarer en del gillar jag andr inte. Men alla har sin åsikt.

Denna tråden är inte i bruk.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.