Bettsling

det där såg kostigt ut! vem fasen har så????

Lite spännande, vad har du för tanke bakom? Jag skulle vilja ha hackamoreet lite lösare spänt, är det hackoreert eller bridongen (tränsbetet) som är huvud bettet? Rider du som ett kandar eller? Jag blev mycket nyfiken.

#1 Det är jag som testar lite.
#2 Anledningen till både hacket och bettet samtidigt är att jag inte vågade rida enbart på hacket innan jag vet hur han skulle reagera, alla hästar reagerar ju olika på hackamoore. Har testat det här i 4 dagar nu och han har aldrig gått bättre. Bär sig jätte fint och jag behöver inte "störa" honom så mkt. Skummar som aldrig förr, en helt ny häst.
Jag använder bettet, som för övrigt är att vanligt rakt bett med fasta ringar (det bett jag oftast använder i vanliga fall), som huvudbett, rider som på ett kandar, fast väldigt väldigt mjukt på "stång-tygeln". Har ridit enbart på hacket nu oxå och det fungerar bra, dock krävs lite mer invänjning innan jag törs ge mig ut i skogen på det på honom. Ponny hackamoore fungerar inte över huvudtaget.
Hacket ser hårt spänt ut men sitter lösare. Det är lite för stort för hans lilla mule därför det går så långt ner under hakan. Använder en snorkrem ist för kedja, vill inte att det blir onödigt skarpt. Lägger till en bild till på det.
jag tycker det är synd att man ska måsta använda en massa olika grejjer för att komma åt sin häst. nu finns det säkert en bra anledning till att du har det, men jag hade nog själv försökt lösa det på annat sätt… inte fö ratt det där är värre eller så, men det känns så dumt att man ska ebhöva en massa hjälpmedel för att få till det?

#4 Om du läser vad jag skrev i inlägg #3 så förstår du. Jag håller på att "vänja" in honom på hackamooret och det är därför. Men bara för att jag insåg att det fungerade bra o rida på det är det ingenting som säger att jag kommer rida på det jämt. Jag försöker hålla mig till det lättaste och enklaste sättet för hästarna, men det är bra om dom kan gå på hackamoore, man vet aldrig när man behöver det och då är det bra o kolla om det fungerar innan det händer ngt.
Hur hade du löst det?

Putt ^^^
Trevligt att sedan kunna spara munnen…
du har inte funderat på sidepull????*hihihihihihiii*
(skulle vilja se det)
…när Nasse och han är i busartagen!

ojoj säger jag bara, är ju inte bara liiite vilda då 
Fungerar ju helt klart i corallen, där jag tillomed rider med repgrimman men då har ju den väggar o tak oxå