Bett fråga
Jag undrar hur ni gör med era hästar som blir väldigt heta och starkare när ni hoppar. Jag har en 10 årig valack som kan bli både het och stark. Visst kan jag hålla honom men får ta i ibland då han blir ännu hetare och starkare. Jag ska iväg och tävla den 26 jan i hoppning med honom och funderar på vad jag ska ha för bett då. Brukar variera mellan hackamore, pelham både med en tygel, delta, två tyglar, vanligt tränsbett och tre delat tränsbett.
När jag har hoppat med honom så har jag använt pelham bettet med en tygel. Två hinder inga problem hemma men när jag igår var i ridhuset och hoppade flera hinder så blev han väldigt het och stark, jag kunde hantera honom men fick kämpa vissa gånger för att han skulle sakta ner.
jag skulle använt hackamore :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/

Mer dressyrarbete i hoppningen säger jag. Sätt ut hinder och markbommar. Se till att han håller det tempot du vill. Blir han för stark - gör halt. Ingen dragkamp, halt. Punkt slut, in i väggen om det behövs. Gör halter och sakta av till skritt eller trav efter hinder och bommar så han lär sig lyssna på dig.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det ska jag börja träna på. Bra med tips som man inte alltid själv tänker på
Håller med #2. Ha bommar och småhinder med i allt arbete, så blir hinder inget att stressa upp sig för.
Provade det idag när jag red. tog bara ett par gånger då jag fick ha det ute på en åker men då red jag ensam och då lyssnar han jätte bra. Ska se om polaren kan vara med på en häst imorn och se hur han beter sig då.
Håller också med #2, mer dressyrarbete.
Ha i åtanke med att hästarna oftast blir lugnare på tävling, på ett nytt ställe där de inte känner igen sig kan det bli att dom backar av lite mer och vill "se sig för" inte bara ångloka fram ;)
Så är det för mig iaf, pigg häst hemma, busig häst på framhoppningen, seg häst på tävlingsbanan!
#7 Så är det för mig iaf, pigg häst hemma, busig häst på framhoppningen, seg häst på tävlingsbanan!
Haha dxet var det gulligaste jag läst :D
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#7 Oftast? De flesta jag ser hoppas jag verkligen inte är lugnare på tävling för då är dom rena monstren hemma..
Skynda långsamt så går det fortare.
Om ni bedömer av att bara att läsa det jag skrev vilket bett skulle ni då rösta för? inte kommit på vilket jag ska ha, är lite kluven i de. han vill ju gärna ibland gasa på efter och före hindren. spec när det är nån mer som hoppar samtidigt. så framhoppning kan han va lite busig. inne på banan e han ju antingen busi eller så e han lugn. provade hemma härom dan och hoppa och sakta ner efteråt men då red jag själv och då e de sällan problem. kompisen ville inte rida idag. hon e som hon e, så kunde inte träna honom på att ta de lugnt efter hindret med sällskap.
Tredelat tränsbett. Funkar till allt. Det är inte i bettet det sitter.
Lugnare kanske var fel ord, men jag tycker ofta hästar blir mer passiva när dom inte är hemma och då tänker lite mer bakåt än i vanliga fall, typ inte tar skänkeln lika lätt framåt och backar av just i hoppningen.
#8 Haha ah lite gulligt kanske, men han är tio år nu och jag kan fortfarande inte ta med mig saker från träning till tävling eftersom han inte är likadan haha!