Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 15269 ggr
Eliinn
0

Häst som drar ner huvudet, tips!

Har börjat rida en häst (halvblodsvalack 10+ år) som drar ner huvudet. I vanliga fall brukar man kunna räta på sig, spänna magen och hålla emot men i det här fallet går det verkligen… Hästen rycker tyglarna ur handen på en och man flyger framåt och får nästan viplash… Jag tror att problemet ligger i att han är understimulerad då det är en väldigt het och smart häst och en häst som behöver ridas och stimuleras nästintill varje dag för att må bra! Just nu har han mest stått men meningen är att jag ska sätta igång honom ordentligt nu. Jag tror mycket ligger i att han är understimulerad som nämnt men skulle gärna vilja veta om det finns något speciellt man kan göra när han väl sätter igång med sitt huvud… Som det är nu så är det inte bara lite ryck i tyglarna utan är rädd att skada mig eftersom han rycker så pass häftigt och plötsligt. Han verkar göra de när han inte får göra som han vill, med andra ord när man helt enkelt börjar kräva lite mer utav honom. Sen kan han även dra ner huvudet så och sticka i väg i full galopp på hemvägen, det går inte att få stopp på honom eftersom han rycker tyglarna ur handen på en…. För övrigt är det en väldigt fin häst som älskar att jobba och visa upp sig, känslig för hjälperna och har tidigare vart en tävlingshäst i främst hoppning men även dressyr som jag förstått.

Har även upptäckt att han skulle behöva besöka en tandläkare, är det något som skulle kunna va orsaken?
Självklart har ägaren fått detta informerat som ska få det fixat :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Caf_Roy
1

Något som galoppryttare gör för att inte tappa tyglarna när hästarna drar i dom är att hålla varje tygel med båda händerna. Dvs tygeln som löper från vänster bettring till din vänstra hand ut vid tummen fortsätter sedan in vid tummen på din högra hand och omvänt för höger tygel. Om han drar då tar det stopp mot mankammen och det enda du behöver göra är att hålla ihop tyglarna. Då lär han sig (förhoppningsvis) att det inte lönar sig att dra efter några försök.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Eliinn
0

#1 Jo jag har håller tyglarna med en hand när han är som värst för att minimera risken att följa med och skada mig i själva rycket men har nog inte hållt sådär :)

/Elin

Caf_Roy
1

#2 Jag tror att det är hur de flesta galoppör-tränare håller tyglarna. Fördelarna är att man fortfarande kan använda tyglarna nästan som vanligt (ledande tygeltag blir ju lite knepigt) när man håller så och att det inte blir så svårt att hålla emot eftersom när tyglarna ligger mot mankammen (av att hästen dragit dom dit) så drar tyglarna i varje hand åt olika håll, så så länge du håller ihop dom tar de ut varandra. Samtidigt som den ena tygeln försöker dra din hand framåt försöker den från andra sidan dra samma hand bakåt.

Mantissa
0

#1 Vaddå som "westernfattning" typ?

Kristall
1

Om du misstänker att han har problem med tänderna så kan det absolut vara en orsak, att han rycker tyglarna ur händerna på dig för att slippa obehaget i munnen.

Jag skulle undvika att rida på bett tills hästen har fått sina tänder undersökta av en veterinär/hästtandläkare.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Caf_Roy
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Om alla kan gå med på att inte skratta hejdlöst eller kommentera min oförmåga att hantera en penna kan jag visa vad jag menar.

Lova?

Ok, såhär:

Caf_Roy
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och en bild på själva tygelfattningen

(Ryttaren har osynlighetsvatar)

Gronstedt
0

När du känner att han är på gång att dyka, lås rygg och mage och driv lite försiktigt framåt med säte och skänkel, så han får bakbenen mer under sig. Då kommer dykningen för det mesta av sig. Gärna i kombination med tygelfattningen som Caf_Roy ritat så fint Flört, så drar han sig själv i munnen utan att du behöver göra ett dugg, ifall du missar och han ändå dyker.

Eliinn
0

Ahaa, nu förstår jag lite bättre, en bild säger så mycket bättre ;)
Vet inte hur jag fick de till de men jag fattade de först som att du pratade om att bara hålla tyglarna med ena handen, var aldrig med på att du menade med båda händerna men nu när jag läser igenom din kommentar igen så förstår jag inte hur jag fick de till en hand eftersom du klart och tydligt skrev med två händer…

Sen tror jag att det bygger på att han är understimulerad men hans tänder behöver även kollas för att utesluta om det skulle kunna va ett problem…
Men innan vi börjat jobba ordentligt så behöver jag ett sånt tips som du nämnde för att slippa skada mig när han rycker så häftigt! :)

/Elin

Brollan1
0

Hästar KAN använda "dykning" för att undvika att bli dragen på lanerna av händer som är "mindre förlåtande". När dom får ut huvudet rakt ut i förhållande till tygeln så hamnar bettet mera mot tänderna och mindre på lanen och där tar det mindre ont, så tänk på var hästen har huvudet och fundera på varför den har det där.

Ett av botemedlen i det korta perspektivet är det som " Caf_Roy " skriver men sedan för att bli av med beteendet i långa loppet så måste man lösa grundproblemet ochså.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[muff]
0

Jag brukade förut när jag var mindre (kanske runt 10?) rida en häst på ridskolan som drog ner huvudet så att jag fick blåsor i händerna och höll på att ramla av varje gång. Då fick jag tipset att sparka till (icke sporrar), alltså driva mycket frammåt precis när han drog ner huvudet så han blev tvungen att gå frammåt. Kanske något att testa? Att sätta ett tryck i rätt ögonblick (övning ger färdighet haha) så att det inte blir en så stor dykning med huvudet. Kanske smacka också högt och tydligt för att förstärka….

Tänk på att jag var typ 10, och vi vet väl hur hårt en 10åring "sparkar" på hästen? KLAGA INTE!

Eliinn
0

#11 Jo jag vet att det kan va en metod som kan funka :) Få hästen att tänka framåt istället.
Det är inte riktigt ett sånt problem med den här hästen eftersom han redan har väldigt mycket energi och tänker framåt hela tiden.
Har testat men det förvärrar nästan situationen.
Han använder ofta sina "dykningar" för att rycka tyglarna ur ryttarens händer så att han kan "springa ifrån arbetet"

/Elin

Eliinn
0

Har testat lite när han gör dessa "dykningar" och de tillfällen han oftast gör de är när jag börjar kräva lite mer utav honom, när jag börjar jobba honom lite mer.

Sen kan han även börja med de på hemvägen av en ridtur. Om han fick bestäma skulle han gallopera i full fart hemåt och han blir därför lite uppstissad och frustrerad att han inte får springa och vissa gånger han han ryckt tyglarna ur min hand och stuckit iväg och det har vart omöjligt att få stopp på honom eftersom han hela tiden rycker tyglarna ur handen när man försöker ta tyglarna igen för att få stopp på honom…

Det här är ingen skogspromenadshäst i grunden vad jag hört av ägaren utan hos tidigare ägaren har han vart en tävlingshäst så jag vet ju att de jag kräver utav honom fixar han utan problem!
MEN i dagsläget är han ur kondition och upplever det säkert som jobbigt och försöker testa om han kan smita undan från arbetet genom sina dykningar. Han har säkert listat ut att ryttaren tycker att det är jäätttejobbigt när han gör så, han är inte dum inte! ;)
Vet vi ju själva att vi inte börjar lyfta tunga vikter på gymmet eller springer flera kilometer med lätthet när man är ur kondition :P

Det är mina åsikter om vad problemet är men meningen med den här tråden var ju att jag ville ha tips vad jag kunde göra tillfällligt för att orka hålla emot hans ryckningar (vilket jag fått :) ) men även tips om vad jag kan göra för övningar för just det här och även om någon har/haft liknande problem, vad de gjorde då t.ex. :)

Vill även tilläga att jag aldrig drar någon häst i munnen eller är hård i handen utan jag strävar alltid att rida lugnt och med en mjuk hand m samtidigt som jag är bestämd om vad jag vill på ett lugnt sätt. Sen vet jag ju inte hur ägaren och andra som ridit honom gör.

/Elin

Eliinn
0

Ber om ursäkt för mitt lååånga inlägg, det bara flyter på när jag börjat skriva … :P

/Elin

Brollan1
0

Eftersom hästen är +10år så gissar jag att det har varit andra än du som har ridit han förut så du behöver inte känna dig träffad.

Dom hästar jag har träffat på med detta problem har inte haft grundproblemet i munnen utan snarare att dom har haft sådant kroppsligt förfall att dom inte orkade att göra något krävande. Och lösningen har oftast varit att rida mer fritt utan att använda tyglarna på det traditionella "engelska" sättet utan mera westernlikt med en tygel åt gången och böja igenom hästen mycket för att mjuka upp ryggen på dom och från det komma framåt så sakteliga. Det tar oftast rätt lång tid att komma tillrätta med detta i grunden.

Sen kan ett enkelt tips vara att ta bort allt kraftfoder så han inte är övertankad och vill springa benen av sig pga detta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
0

#12, 13: Det är inte frågan om att få hästen att "tänka framåt" eller att driva den till att öka. Det som behövs är att i rätt ögonblick rida in bakbenen lite mer under hästen, genom att driva försiktigt utan att ge efter på handen. Den måste vara i framvikt för att kunna dyka, om du får den att lägga bak vikten kan den inte göra det.

Om han sticker och rycker tyglarna så fort du försöker ta dem, så ta höger tygel i vänster hand och vänster tygel i höger hand och dra tyglarna i kors över mankammen - då låser du tyglarna och han kan inte sno dem. Dock är det förmodligen inte lätt att stoppa honom även om du har tag i båda tyglarna, så be Brollan förklara det här med one rein stopp Flört.

Brollan1
0

Jag låter "mr horseproblems" John O'leary ta över i den frågan (one rein stop) http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXPtzU

Han har föv mycket läsvärt på sin site.

Lycka till

Eliinn
0

#15 Nej jag har bara ridit honom ett fåtal gånger där jag precis börjat jobba. Ägaren själv har aldrig haft honom när han var tävlingshäst utan han har mest gått som skogsmyshäst i högst 3 år och sen har en tjej ridit honom lite seriösare ibland.

# 16 När jag säger "tänka framåt" så behöver inte de betyda att jag menar att han ska öka… Jag vet mycket väl vad det innebär och att det är något man kan använda sig utav men det funkar inte i det här fallet :)

/Elin