Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4588 ggr
[RC1393]
0

Är så trött på detta...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en 18år gammal connemara, ett sto.

För två år sedan, när hennes enda föl så långt var 2år, blev hon sjuk och åt knappt och tappade allt hull. Inget annat fel hittades än att hon bröt ned protein.

Hon blev bättre varje sommar och blir sämre varje vinter. Vi trodde att hon blev frisk i somras eftersom proteinnedbrytningen var mindre och hon var piggare och gladare än tidigare. Hon har aldrig riktigt blivit hängig, utan alltid varit glad i ögonen i alla fall, men nu var hon gladare än annars. Nu i början av december lånade vi ut henne till ridskola då de behövde en ponny till och jag behövde mer tid till min unghäst.

Jag var och red Primula som ponnyn heter i fredags och hon var hur pigg och glad som helst, precis som vanligt. Idag ringde dock ägaren till Primulas boxgranne som har haft jouren i helgen och berättade att Primula inte ätit eller druckigt på 2dagar. Ska åkta dit sedan idag, är förmodligen sjukdommen igen då den brukar komma en bit in på vintern. Känns inte kull att ha henne sjuk nu, för tredje vintern i rad. Jag hade hoppats att hon skulle få bli gammal hos mig men är det samma sak nu med så tar vi förmodligen bort henne. Känns tungt då jag haft henne i 5år till sommaren, och hon är så snäll och fin på alla sätt och vis. Snällare ponny får man leta efter!

Är det någon som varit med om något liknande? Vill inte riktigt ge upp hoppet om ett bot än, ska kolla om det verkligen inte finns några fler tester och grejer de kan göra på henne, vill så ogärna förlora henne!

PennyScarlett
0

Nu vet jag inte hur öppen du är får sådan, men har du övervägt en djurkommukiatör och/eller healing? :/ Känns otroligt tråkigt att behöva ta bort en sån fin häst om det inte är något annat fel på henne..

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[RC1393]
0

Nja, tror tyvärr inte riktigt att Primula kan "säga" vad som är fel eller så, för hon har ju inte ont någonstans eller så.

Ja, känns oerhört tråkigt, men jag och mamma ska nu driva på saken ordentligt ifall det är sjukdomen, hon åt nämligen när hon fick torrhö, och med god aptit. Tänderna har blivit kollade i våras, så det är inte tänderna det sitter i att hon äter hösilage dåligt, hon verkar bara inte tycka om det då hon ätit dåligt av det hos oss också, men vi trodde att det var tack vare sjukdomen, att torrhö bara var lättare att äta. Men å andra sidan kan det ju vara den fortfarande :/

De skulle veterinärbesiktiga henne innan vi skriver fodervärdsavtal (har inte gjort det ännu då både jag och mamma sitter i styrelsen för ridskolan, så vi kände oss säkra på att vi skulle få som vi ville, dessutom känner alla alla här i princip så). Veterinären som brukar besiktiga har dessutom varit med och utrett Primula så han vet ju vad han ska titta efter. Vi får se om det fortfarande visar att hon bryter ned protein. Lilla gumman :(

Brollan1
0

Vad för något ändras i hästens omgivning mellan sommar och vinter, speciellt då med maten för det låter som om det hänger ihop? Stress, magsår?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[RC1393]
0

Enda skillnaden mellan sommar och vinter är att hon då står i en ca 20x30-40m stor hage med vinskydd tillsammans med sitt "föl" (unghäst på 3år) och min mammas arabsto, precis som hon även gör sommartid. Vi har som sagt testat hösilage, hon äter torrare hösilage utan problem med om det är lite för blött vill hon inte ha det. Ändå är hon van att äta blöta saker eftersom hon är lite dammkänslig och har fått blött hö när hon stod inne mycket.

Hon arbetar inte mer eller så heller, snarare tvärtom eftersom vi knappt har någonstans att ta vägen+ att jag inte vill vara ute med henne när hon blir så mager.

Tycker nästan att veterinärerna skulle ha sett om det var magsår hon hade, men man vet ju aldrig.

Tack för tipsen!

viktoria91
0

#4 Magsår upptäcker du med endoskopi.

Brollan1
0

Det går att medicinera mot magsår på chans då det inte skadar mer än plånboken i värsta fall.

Protein bryts ner i kroppen om det är så att musklerna (dvs den största depån av protein i kroppen) inte behövs i förhållande till det arbetet som utförs, alternativt att kroppen anser att den svälter och då omvandlar protein till energi och kanibaliserar sig själv för att överleva vilket kan vara ett sjukdomstillstånd i stället för en verklig svält.

Hur som helst så är det viktigt att hästen rör på sig även om den ser mager ut för att inte kroppen skall äta upp sig själv så att säga i tron att musklerna inte behövs.

Veterineären borde ha koll på vad det är för något som händer.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

viktoria91
0

#6 Visst kan man det, men bäst att ju att faktiskt kolla hur magsäcken ser ut. Är billigare också, tror endoskopi på min ponny gick på ca 2500 kr medens magsårsmedicinen för en månad på ca 10 000kr.

[RC1393]
0

#6 Oj, låter verkligen som Primula, konstigt att de inte kollat upp det också. Men vad jag inte förstår är varför hon skulle få magsår? Kommer inte på något som varit stressigt för henne eller så. Ska definivt prata med veterinären om saken!

Varför hon inte åt igår var i alla fall för att hon hade fått en inflamation på ena sidan munnen i samband med att mat fastnat mellan tänderna, nu är hon piggare efter lite smärtstillande och antiinflamatoriskt :)

CelsiusT
0

#8 Har hon fått hö portionerat under sitt liv? Kan vara en så enkel sak som att hon stått för många timmar utan hö. Utan hö eller annat för magen att arbeta med så bildar magen ändå magsyra (speciellt om den vet att den ska få mat en viss tid men plötsligt så dröjer det 2h extra) vilket kan skada magsäcken. Så stress behöver absolut inte vara inblandat över huvudtaget.

En magsårs häst kan sluta att äta om den får mat serverat på marken pga att magsyra (typ sura uppstötningar) kan komma upp av att den tar ner huvudet. Så vid magsår är det bra att ha maten ganska högt så hästen slipper ta ner huvudet för att äta. Och såklart att den ska ha tillgång till mat hela tiden så den inte står och bildar magsyra utan att ha mat till syran att bryta ner.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[RC1393]
0

#9 Ja, hon har fått sin mat portionerad utom vintertid och sommartid, och under slutskedet på dräktigheten då hon fått fri tillgång. Vi brukar ge frukost, lunch, middag och kväll, men har inga spikade tider. Brukar vara ett par timmars spann mellan när vi ger som tidigast och när vi ger som senast, kanske det som spökar för oss? Jag ska absolut prata med stallchefen om det här, och se vad hon tror. Vi kan ju alltid ta henne till en klinik och få saken undersökt på en fredag, då har de nämligen inga lektioner på ridskolan.

CelsiusT
0

#10 Okej. Men att variera tiden är bra enligt min erfarenhet iaf. Helt spikade tider gör att det lättare blir magsyra då hästen är van att klockan fem ska jag ha mat, då blir hästen hungrig och då kommer magsyran, men om hästen då inte får mat så bränner lätt magsyran.

Om hästen istället är van att få mat då och då flera gånger om dagen, lite när som helst tidsmässigt, så bildas inte magsyran pga tiden utan när hästen väl vet att den ska få mat (fodrings-personen kommer tex).Men om hästen står och hinner bli hungrig för att det är för lång tid mellan fodringarna så bildas ju såklart magsyran också.

Men jag är ingen expert på området..

[RC1393]
0

#11 Okej, då behöver jag då inte oroa mig för att de andra skulle få det om det är just magsyra Primula har :)

CelsiusT
0

#12 Magsyra har alla hästar. Men magsyra utan mat kan orsaka magsår.

Nej tror inte du behöver oroa dig att hästarna ska få magsår om ni fodrar fyra gånger om dagen. Men om man tex bara fodrar 2 eller 3 ggr om dagen och kanske med väääldigt långt mellanrum ibland så kan magsyran orsaka magsår. Och visst kan även portionsfodring vid 4 tillfällen ge magsår om man ger väldigt lite foder eller att hästen dessutom är stressad eller liknande.

Men som sagt, prata med veterinären om det här med magsår. För det skulle det mkt väl kunna vara som din häst har och då vore det bra med medicin med tanke på att hon faller ur så pass mycket.

Brollan1
0

"#7 skrivet av viktoria91" Det var priser det!

Det finns magsårsmedicin på apotek för mäniskor som ochså används på hästar i experiment, den hade inte den prislappen som du nämner, tror det gick på 500kr för två månader eller något i den stilen, har dock glömt vad den heter nu. Det är i alla fall en indikation om den skulle hjälpa om det är det felet. Om det inte blir förbättring så då vet man ju att det var inte det som var felet.

Lycka till

CelsiusT
0

#14 Min kompis häst fick magsår, kraftigt så att den föll ur totalt och mådde jättedåligt. Medicin utskriven på recept av veterinär särskilt till häst gick på tror det var 8000:- första månden, sedan 4000:- i några månader och sedan 2000:- per månad i några månader. Hon hade inte en försäkring som täckte det tyvärr.

[RC1393]
0

#13 Jo, det vet jag, skrev bara lite knasigt Skrattande

Ja, är ju inte kul att hon ska behöva må dåligt. Man ser ju på bilden jag lade upp hur hon såg ut i somras, hon hade lagt på sig men hade inga muskler, vilket hon inte har än heller :/ Men hon tränas för fullt så hon kommer förhoppningsvis se finare ut i vår! :)

viktoria91
0

#14 Som tur är tog försäkringen det. Gastrogard heter medicinen, svindyr men bra. hon behövde inte luka kång behandling än vad som först var tänkt. Fick magsår i samband med kolik/tarmvred och akut buköppning.

Hannna
0

#14 Människor som har magsår kan äta antihistaminer men detta har visat sig ha dålig effetkt på de flesta djurarter inklusive hästar. Gastrogard som är en protonpumpshämmare är det man använder till hästar (precis som till människor) och som man med säkerhet vet har effekt. Man kan säkert prova ge losec som är till för människor med samma aktiva substans (omeprazol), men som veterinär tror jag du bryter mot lagen om du ordinerar det då det finns ett preparat registrerat för häst. Så det är väl i så fall på eget ansvar man ger det. Det kan också vara svårt att ge hästar tabletter som måste sväljas hela för att ha effekt.

[RC1393]
0

Nu hade de hittat henne liggande i hagen, och hon hade legat länge för hennes täcke var blött, och hon ville inte äta. Veterinärerna tror som ni på magsår, främst för att hon blivit medicinerad nyligt mot inflamationen i munnen med medicin som kan ge magsår. Ska undersökas närmare och medicineras så hon blir bättre, får se om hon får komma hem eller blir kvar på stallet. Tack för all hjälp!

Brollan1
0

Tack "#18 skrivet av Hannna " Det var det läkemedlet jag tänkte på (omeprazol). Det är använt på häst i forskningssyfte och visat sig fungera likadant där som på mäniskor, dosen var dock anpassad till häst.

"#19 skrivet av RC1393 " Det var ju både tråkigt och bra att höra, bra för att ni troligen fick en diagnos till slut och dåligt att det har gått så långt för hästen. Hoppas det går bra för er.

Lycka till