Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 780 ggr
Viickan_
0

Har du några bra tips till mig =) ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Heejsan. Är en tjej på 15 år, snart (A), som har en travare på foder just nu. Hon har mkt travare i sig, men aldrig startad . Har lite problem med galoppen i paddock, men ute går de hur bra som helst , och hon galoppera på som bara den . MEn visst, just nu är hon väldigt mkt ur kondition, men blir de lättare för henne när hon har satt mer muskler, elr finns de nåt sätt att "omskola" henne lite ? Tackar för era svar :) .

DojoKelder
0

klart att det blir lättare för henne när hon satt mer muskler!

AliceL
0

hur länge och mkt är hon riden? går hon i båda galopperna eller samma hela tiden i skogen?

gejsa
0

Många travare har svårt att galoppera i paddocken i början.

Snuttan2
0

Tänk på att när hon galopperar ute så är det bara rakt fram och hon kan få gå lite hur hon vill.

I paddocken så är det begränsat område, så hon kan inte gå lika fort, måste balansera sig mera och måste framförallt ha mkt mer kontroll, vilket tar styrka, absolut när man inte är bygd för det.

Vill du träna upp galoppen ute så att hon klarar av den inne så träna på att göra tempoväxlingar i galoppen, samla upp den och rid en bit i lite långsama takt med kortare språng och öka en bit, prova att träna lite mera samlade fattningar och avsaktningar.
Arbete man för i skritt och trav ger också mer muskler som kommer hjäla i galoppen sedan, så vänta hellre med galoppen på ridbanan än att få dålig galopp och träna i skritt och trav där & galopp ute tills hon känns starkare. Och starkare betyder inte att hon drar mer ;) utan att hon har mer muskel-styrka i kroppen och klarar av att bära sig själv bättre, korta sig och hålla ihop kroppen.

Får jag gnälla över ditt bett också? Är hon stark och svår att stanna, kör hellre på ett kimblewick eller pelham än ett pessoa!

Viickan_
0

Hon galopperar i båda galopperna, men lite stel i vänstern . Okeej, tack för era svar =)

Viickan_
0

Tack så mkt för ditt svar Snuttan2 . Ska försöka med det =) . Joo, har ett tredelat med, men hon blir så hilma stakr när jag hoppar henne, men ska tänka på de . Vad är ett kimblewick för ett . Aldig hört talas om de ? Tack igen . =)

joytick
0

Sen kan du ju klättra med henne så att hon musklar sig över rygg och rumpa :)

Viickan_
0

Jo, det gör jag ganska mkt redan =) .

AliceL
0

Ang klättrning, ngn som har ridsport? stog väldigt bra och intressant om hur man klättrar för att bygga upp hästen; det är väldigt lätt att man gör tok så det i sja verket bryter ner den

Cilla89
0

#9 Jag läste den artikeln, kalasbra :D Tyvärr har vi inga sånna braiga backar :/

Snuttan2
0

Kimblewick kallas även jaktkandar, ser ut så här, är ett hävstångsbett som man kan få väldigt korta skänklar på…

Viickan_
0

Sen har jag en annan grej också :) . Hon kan ibland vara lite svår att få in från hagen, och undrar om finns de någon som kan ge mig några tips =) . Viisst har haft henne några månader, känner varandra ganska bra, men ibland vill hon helt enkelt inte.

Viickan_
0

Okeej, tack för ditt svar åter igen =) Snuttan2 . Ska prova de .

joytick
0

39 Lite kortfattat bara, vad stog där? xD

Viickan_
0

Hon vill ibland inte gå in från hagen . :P

gejsa
0

#14# Vem skriver du till? 39?

joytick
0

Oj xD #9 mena jag :)

AliceL
0

#10 vi har världens lyx med en ca 200 m lång backe, typ 5-10 m bred (mitt ögonmått suger) som används av travare. så dom harvar och fixar den året runt, det går utmärkt att rida där på vintern med :D till den hör en speedbana, vad kan den vara, 1-3 km. Och ca 2 m breda skogsvägar måååååånga km som harvas regelbundet. :) från dom skogsvägarna går massor med stigar, en del m hinder.

stallet ligger ca 10-15 min från GBG city, ga fantastiskt. ^^

Believer
0

när min kompis tränade galoppen på sin travare, gjorde hon endast galoppfattningar i början. fatta galopp, bryt av, fatta galopp, bryt av osv. själva fattningen stärker galoppen som sjutton. Gjorde även så med min arab när han hade problem med högergaloppen (han började korsa jämt efter 3-4 galoppsprång). Nu går han kalasbra i höger galopp.

Självklart är det som de andra säger oxå att hästen får lättare med galoppen när den musklat på sig.

Alexandra13
0

Vad är det där mörka på ryggen för nåt?

E_hjo
0

Det där med klättring…
En tränare sa en gång till mig att hästen ska gå på tygeln när man klättrar nerför för annas blir hästen framtung.
Stämmer det? Det borde det väl kanske göra men änå!  : )

AliceL
0

#21 den ska ju såklart bara sig som i all annan ridning men den måste ju inte kröka på nacken om det är det du menar. :P

Ledin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hadde samma problem med min vbl i början men hon var oxå urkonitionen. Jag träna upp henne och träna i volter på en äng det hjälpte oss bra. Hon orka att hålla igång galoppen (rätt galopp) i bägge varven sen gick det bra i padocken.  Jag har oxå ett problem med dåliga ryggmuskler på min ena russ. Jag är inte för tyng för han men jag känner mig ju klumpig å sitta å träna en sån liten ponny (han är 129 jag 156 väger 48kg) Vad kan jag göra mera med han tömmköra å gå i form e det bra? Backar kan jag glömma bor på platmark bara åkrar här. Har ingen vagn ännu annars så hadde det vart bra alternativ. Men vad kan man göra vill få han mera musklad. Just nu står han i vila pga sträckt sin ena bakben i hagen *jäkla halt i marken* Men han är mycket bättre redan stått i 4 dagar nu. Så jag räknar att han e bra om 7 dagar.

AliceL
0

#23 tkr inte att du låter överdrivet stor på ditt russ, dom brukar ju vara ga grova och starka. Du kan ju kombinera också; tömkör så han är uppvärmd, sitt upp och rid en stund, och led honom när du skrittar av. När han är uppvärmd ska han ju bära sig, och då gör det ju ingenting om du är lite stor så länge du har balansen. Om du känner dig stor är det ju däremot onödigt att sitta och skava när man skrittar fram och av.

Jag är 154, min ponny är 131, och jag väger 45 kg. ^^ Och det går bra..

Struten
0

en ltein fundering bara så här lite på sidan om, asså dom flesata verkar ha så att hösten orkar galoppera på raktspår men inte på volt, låter lite roligt eftersom en kompis travare har precis tvärtom, på volten galopperar han jätte fint, men på rakt spår gick de knappt alls i början han bara tappade baken och började trava, nu går de en bit på rakt spår en liten bit, typ en halv långsida, ibland en hel om man galopperar på volten först sen riider ut efter spåret, det börjar ta sig nu men tycker bara det är lite komiskt att han är lite tvärtom^^.

Ledin
0

#25 det har jag märkt på en annan vbl att den tappar baken i galopp på rakt spår men volt funkar bra på den. Nu har hon börjat rida den i volt sen byta volt genom göra en 8a på det viset så lär den sig byta och hålla galoppen sen så har hon ridit på större volt å den ökar mer å mer (större å större volt) det funkar ganska bra. Inte helt hundra men okey jag tror den har dålig musklatur i baken därför den inte orkar hålla galoppen lite knepigt är det iaf.

#24 tack för tipset att jag inte e för stor är van att rida 165 häst å det e ju lite skillnad ;). Men hur får jag bättre muskler han kan mycket dressyr då han är mycket välriden innan han kom hit. Kan jag jobab lite på det när jag värmt upp han eller skapar jag mera ont än bra? Trist att vi inte har nån backe mera än jodkällaren. Annars skulle jag tömkört han i bakar upp å ner på tvären ja mycket backklätring men som sakt har ingen. Men iaf vad kan man göra med få lite mera muskler? Nån som har tips?