Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 7034 ggr
Linnea
0

Bomlös sadel

Har ni sett dessa bomlösa sadlar (tryck på Sadlar sen Bomlös)? Vad tycker ni? Har ni sett en sån på riktigt eller tom ridit i en?

Skynda långsamt så går det fortare.

Linnea
0

Alla åsikter och tankar välkomna! Själv tycker jag att den ser skön ut.

Foxtrot
0

Jag har ridit i en freemax bomlös sadel förra vintern. Och jag kan säga att det är bland det skönaste jag ridit i! Även när jag tränade dressyr! Jag tycker det är speciellt skönt med tanke på att man kan byta sätet till ett tex ull som jag hade. Varm och gosigt. Tror att båda dem där sadlarna är helt fantastiska! Ska införskaffa mig en sådan till vänster någon gång! :)

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

Valkyrie
0

Jag har en häst som behöver bygga upp ryggmusklerna innan jag skaffar en ny sadel och därför rider jag barbacka. problemet kommer till när man verkligen måste ha en sadel. Hur är dessa för hästens rygg? Ligger de bra?

Värt att testa?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Linnea
0

Det jag vet är att man inte behöver nån specialpadd utan den har inbyggda paneler.

740tjejen
0

Har nyss köpt en sån, får hem den till veckan, ska prova den på Islandshästen. Kan återkomma när jag provridit den. Om du vill.

Linnea
1

#5 Ja gärna!

Linnea
0

#5 Har du hunnit testa sadeln än?

740tjejen
0

Ne inte fått den än.

Linnea
0

Hur går det med sadeln?

740tjejen
0

Den kommer till veckan äntligen, varit strul med leveransen. Så snart hoppas ja kunna prova den. :)

Tregly
0

Jag har med varit inne på en sån sadel! Men undrar lite vad som gör priset så lågt.. Vågar inte riktigt lita på att sadeln är jättebra för det priset. Kollar man på andra bomlösa sadlar med paneler är de mycket dyrare. Men vill gärna tro att den är bra. Skulle vilja ha den röda till vänster.. ") Men ska införskaffa mej easyboots ist då jag har en sadel som faktiskt passar och jag behöver boots mer än sadel just nu. Fast den jag har nu är en hoppsadel och jag rider nästan bara dressyr. Men det är den enda sadeln som ger han tillräckligt me plats över manken, och vet inte om denna är så hög i framvalvet eftersom den är skapad för rundryggade hästar som man har svårt att hitta sadel till. Dom kanske inte är anpassade för smala högmankade varmblod.. :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Emelieeliesersson
0

Jag har en :) Den är inte den smidigaste men det funkar, väldigt skön att rida ut i, lite klumpig i dressyr. Men man ska inte hoppa i dom. Vi köppte den från naturhästen, den bruna i mocka. Den kostade cr. 4000 kr.

Linnea
0

#13 den är inte likadan som i den i #0.

Emelieeliesersson
0

#14 jag vet men det är en bomllasadel som jag tipsade om, som jag ridit i ;)

Linnea
0

#10 Hur går det, har den kommit?

740tjejen
0

Japp den har kommit, tyvärr inte kunnat rida på grund av isgata och oskodda hästar. :(

Linnea
0

Så synd! Jag som är så nyfiken!

740tjejen
0

Ja me :) lovar återkomma så fort jag ridit i den :)

Birke
0

Är sugen på denna med! Inga mer som provat?

Tregly
0

*putt* Ingen mer som provat?? :)

Seriously, you don't!

740tjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kompisen tog premiärturen i sadel. ska dock prova utan brösta för den tryckte ner den i framkant. första gången hästen inte visa sura miner när ja drog gjorden. Och pigg gla hela turen. :)

Pelzi
0

går det att hoppa små hinder med sadeln om man tillexempel hittar någon stock i skogen man vill hoppa över?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Emelieeliesersson
0

Jag hoppar små hinder med min så det tror jag -#23

Tregly
0

#22 Undrar om det finns plats för lite högre manke? :)

Seriously, you don't!

740tjejen
0

Kan visa bild på ryggen utan sadel om du vill :)

Tregly
0

#26 ja gör gärna det :)

Seriously, you don't!

740tjejen
0

På denna ser man hur bred ryggen är.

740tjejen
0

Från sidan.

Tregly
0

Okej. Min häst har (som bilden visar) ganska hög manke och lite omusklad rygg. Sadlar brukar trycka på hans manke och misstänker att denna kmr göra det med "/

Fin häst du har förresten! :) Är det verkligen en islandshäst?

Seriously, you don't!

740tjejen
0

Ne hon är ingen islandshäst. hon är korsning halvblod new forest.

Emelieeliesersson
0

Vill bara säga: bomlösa sadlar ska passa alla hästar, min häst har ingen manke alls dock men den ska passa alla!;)

Linnea
0

#32 Alla bomlösa sadlar är uppbyggda på lite olika sätt så de passar faktiskt inte alla hästar (och säkerligen inte alla ryttare). Dom ligger säkert bättre än en bomsaldel som passar halvbra men jättebra är det inte säkert att dom ligger fast det är en bomlös.

Tregly
0

#31 aha okej. Läste innan att du skulle prova den på din islandshäst så antog att det va den på bilden. Men såg inte riktigt ut som en isis då därför jag undrade :)

#32 Ja men många bomlösa är ju främst för dom med breda hästar och ingen/låg manke :) Men jag är väldigt för bomlösa och vill ha en egen till pållen. Och vill ju va säker på att en sån skulle passa eftersom det ändå är lite pengar man lagt ner i onödan om den inte passar.

Seriously, you don't!

740tjejen
0

Ne kompisen fick inviga sadel på gammeldamen så tog en annan sadel på Islandshästen.