trotsig unghäst
tänkte höra med er om ni har några bra tips som jag kan få ta del av.
jag har en 4åring, snart 5åring som har en tendes till att sparka. jag vet inte om han gör det för att vara dum eller om det är för att han har så mycket energi i sig så han inte vet hur han ska få ut det..
när jag longerar honom innan jag ska rida så kickar han som fasiken när han ska börja trava, han kickar högt också han har redan hunnit träffa mig en gång. men en gång är ingen gång men det måste få ett slut. jag vet ärligt talat inte hur jag ska få bort det.
kan ta ett till exempel.. när vi skulle gå över ett dike som han vanligtvis går över så hoppade han över och sparkar jätte mycket. han tyckte väl uppenbarligen att det var kul, men han sparkar mot mig och han måste förstå att så länge han är runt människor måste han hålla benen på marken..
hur hade ni gjort?
Det beror lite på situationen. Om hästen sparkar när du longerar och ute på volten så spelar det ingen roll för säkerheten och det skulle jag inte bry mig om. Däremot i närheten av mäniskor så börjar det bli farligt.
Nu är det en delikat linje som man har att vandra på här, för mycket beror på vilket förhållande ni har sins i mellan. Om hästen normalt är enkel att leda och inga som helst problem med ledarskapet mellan er så är detta något som du har missat i så fall. Om det finns problem på andra saker er i mellan som tex att flytta rumpan i sidled med handen så skulle jag nog börja där först och när det är löst ta hand om dom lösa hovarna sist då dom är rätt farliga att hantera med en nonchalant häst.
Sen skall man ochså ha i tanke att hästar sparkar när dom har ont ochså.
Håll dig framför sadelgjorden i vilket fall så att det är svårt för hästen att träffa dig med en medveten eller omedveten släng av bakhovarna och arbeta därifrån. Alternativt 3m snett bakom hästen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
tack för ditt svar! imorgon blir det att ringa en equiterapeut som får komma ut och kolla på honom. kan vara att han har några låsningar eller så.
dum matte som inte har tänkt på det. men som tur är så ställde jag av honom efter den sista longeringen när han sparkades så han har inte gått nåt alls.
får invänta svar från equiterapeut och se vad det kan vara.
tack igen!

Om det inte är smärta är det troligen nonchalans eller så testar han dig. Vad som är viktigt är att han inte får sparka eller bita utan att du bryr dig. En annan häst hade antingen gett tillbaka eller gått undan. Står du passiv så tolkar han det som att du går undan och då kan han köra över dig helt och det kan bli riktigt farligt.
Ledarskapsövningar rekomenderas.
Skynda långsamt så går det fortare.
En indikation på hur hästen är funtad psykiskt är att studera den tillsammans med andra hästar och se hur den gör där. Sparkar den där ochså, är den ranghög/ranglåg, försvarar den sin mat, busar mycket/lite, bråkar med andra eller inte? Allt sånt ger dig en indikation om hur den här hästen fungerar och ger bra ledtrådar till hur man hanterar den själv sedan. Hästar är bäst på att vara häst och dom bästa lärarna i hästhantering.
Oavsett så kommer du att få ta hand om bakhovarna så småningom men gör det med lite planering före och gå inte in i det utan förberedelser som att placera sig där det är svårt att bli träffad och att inte vara nonchalant för vad som kan hända vid en träff samt att se till att bakdelen håller sig på säkert avstånd från dig. Flygande bakhovar är inget att skratta åt.
Om hästen är helt ok i smärthänseende så skulle jag ta en 1.5m pisk och ställa mig framför sadelgjorden och smeka bakbenet med pisken och om hästen sparkar mot pisken så låt den göra det, fortsätt tills den ledsnar på att sparka. Byt sida och gör samma sak där. Se till att hästen verkligen inte sparkar mot pisken när du slutar. Och var på din vakt så att du inte blir biten bakifrån om hästen anser att detta är viktigt.
Ett annat alternativ är att ta en snörpisk med en pastbit i änden och man står snett bakom hästen utanför sparkzonen och låter snöret landa lätt vid hovarna hela tiden tills hästen slutar bry sig. Detta fall så måste du ha hjälp av en till som håller hästen eller att hästen kan bindas upp säkert utan att försöka slita sig före du försöker dig på detta.
Nästa steg är att låta longerlinan/linor landa överallt på kroppen även runt hasen mjukt och försiktigt tills hästen accepterar den behandlingen utan att bry sig. Sedan fortsätta med att flytta hästen i alla riktningar för hand på backen för nu skall den vara så bra att du skall kunna ta överallt utan att vara alltför mycket på din vakt.
Detta är en variant av "seven games", något som alla hästar borde kunna innan man börjar rida.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"