Något bra ridlläger?
Hejsan!
Jag behöver stor hjälp med att hitta ett bra ridläger.
Var på ett i somras och var mycket besviken..
Jag bor i närheten av Varberg och skulle önska att lägret inte ligger allt för långt bort! Vill helst inte ha mer än 2-3 timmars bilresa.
Vill kunna rida storhäst (satt i somras på ponny och jag är för stor så det såg inget vidare ut) och att det ska vara ett seriöst läger. gärna hoppinriktat! Med övernattning och hel pension. Gör inget om det är för vuxna men helst ska miniåldern vara 12-13 år :)
Har ni något får ni mer än gärna höra av er :)
Vedbände ridläger är bra :)
Kollade upp Vedbände och det verkade jätte bra men är det verkligen så att om ingen häst passar får man rida åsna? :O
Det finns säkert en häst som passar så rida en åsna behöver man inte göra :)
Stuteri MW i Värö Backa. Har både ponny o storhäst.
Ranchens ridläger? min syster var på den för nga år sedan och var mycket nöjd :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#4 det var där jag var i somras och var inte speciellt nöjd efteråt :/ #5 Ranchens ridläger ska jag kolla upp :D
#4 det var där jag var i somras och var inte speciellt nöjd efteråt :/ #5 Ranchens ridläger ska jag kolla upp :D
Kolla www.k-ridcenter.se, de har läger och kurser på somrar, jullov och ibland under helgerna. Ligger en bit norr om Gbg, men inom körtiden du nämner.
#8 hittar inte om lägrena? :)
#9: Vårens och sommarens läger är kanske inte planerade ännu. Du kan ju skriva och fråga
, eller titta in längre fram.
#10 ja så kan det ju vara :) Ridskolorna har ju lite vinterlov nu så kommer säkert senare!
Det var ju ganska nära och bra nämligen och fina hästar!
#11: Japp, jag trivs bra där 
#12 blev riktigt intresserad av det! Föräldrarna tyckte inte det gjorde något att det var långt bort heller! :D Du som har varit där, hur är hästarna och lektionerna? Lärde du dig mycket? Hur var hopplektionerna? Osv :)
#13: Jag är nog en smula jävig i frågan, eftersom jag både hyrt häst där och hade min egen häst där i 2 år, innan jag inte kunde ha henne kvar längre. Men om jag ska försöka berätta sakligt, då - med risk att det ändå låter som värsta reklamen
.
Det finns 2 lärare som är ganska olika, men båda är väldigt duktiga på sitt sätt. Det är högst 9 elever i grupperna (6 på hopplektioner) och de är noga med att hitta lagom nivå för varje elev. Båda lärarna är väldigt duktiga på att komma ihåg varje elev och hjälpa med det som just den eleven på den hästen behöver. Om det till exempel ska vara skänkelvikning så kanske den elev som är mindre erfaren får hjälp att känna när hästen alls korsar benen korrekt, medan en som är vanare får påpekande om inte hästen är korrekt ställd - på samma lektion. Det tycker jag är en enorm fördel, för olika personer och hästar är ju olika.
De lägger stor vikt vid att man ska lära sig att rida själv, alltså själv känna när hästen är korrekt formad, arbetar rätt med ryggen, spårar och sätter benen rätt. Inte bara att man ska göra vissa övningar, utan att man ska göra dem rätt och känna när det blir rätt. Det trivs jag med, för jag vill kunna arbeta en häst korrekt även när inte instruktören tittar på.
På hopplektionerna är det som sagt högst 6 personer och man rider 75 minuter. Alla gör samma övningar i tur och ordning och alla får den hjälp som behövs. En del kanske får ta ett hinder igen, eller ett hinder sänks eller höjs, eller en galoppbom läggs ut, eller en kona man måste runda för att få rätt väg, eller vad som nu funkar för just det ekipaget.
Det finns bara stora hästar, 11 stycken just nu. Den minsta är 1,58 och den största 1,73 tror jag. Det finns från stadiga, lite sävliga typer till lätta, känsliga typer. Ingen av dem jag har ridit eller umgåtts med har varit dum eller otrevlig, även var och en har sin egen personlighet. Vissa tävlar upp till Lätt A och Lätt B i dressyr med ridskoleelever och upp till 1,00 m i hoppning. Det finns möjlighet att tävla både dressyr och hoppning, individuellt eller i lag. Men det är helt ok att bara motionsrida också. Man kan anpassa sin utbildning precis efter vad man vill ha.
Personalen känner sina hästar också, och de vet hur varje häst behöver ridas och kan ge specifika tips. De är också noga med att para ihop ryttare och häst som fungerar tillsammans och man får ofta rida samma häst långa perioder, så man lär sig just den hästen.
Jag har lärt mig enormt mycket på de 5-6 år jag ridit där. Både att rida och att ha häst. När jag hade häst fick jag hjälp med hennes utbildning i både hoppning och dressyr liksom tips och stöd rörande utfodring, sårvård, utrustning och allt annat. Nu rider både jag och partnern grupplektion varje vecka och dessutom kommer instruktören och tränar mig och medryttarhästen ibland. Den här terminen har jag inga hopplektioner, men partnern hoppar en gång i månaden.
Om det finns något negativt är det att hästarna har relativt lite utetid, men det är ändå den ridskola jag sett där de har det bäst. De går till exempel ute på nätterna när betet räcker på somrarna och går ute dygnet runt i 4 veckor när ridskolan är sommarstängd.
#14 tusen tack för ditt långa välskrivna svar!! Det verkar vara ett riktigt bra ställe med fina hästar! Haha det är svårt att prata väl om något utan att få det låta som en reklam! :Dgooglade vart stället låg någonstans och det var visst inte så långt! :D
#1 hur är det på vedbände!? :) blev lite intresserad även fast det var en bit bort. :D samma fråga till dig som #13 :D
#16 Jag suger på att skriva om något men jag ska försöka… :)
Man rider i en grupp med ca 8 stycken, gruppen delas in efter ridvana och ålder, första dagen får man provrida både på banan och i skogen. Man har samma ridlärare under hela lägret vilket jag tycker är jätte bra eftersom då vet hon vad man behöver träna mer på och då blir det lättare att utvecklas och bli bättre.
Jag var där första gången förra året så jag känner inte till alla hästar så jätte bra. Men alla hästar är väldigt lugna och snälla, dock den jag fick var väldigt seg och var lite svår sadlad men annars var den väldigt snäll. Alla har ju olika personligheter så en del är mycket piggare än andra och en del är mycket segare, fast alla hästar och ponnier är super snälla.
Första ridlektionen på dagen är antingen i ridhuset eller i padocken och då är det vanlig skolriden med markarbete, hoppning… Sen har man ett ridpass på eftermiddagen och då rider man ut i skogen, en dag rider man till en sjö och badar med hästarna. Under varje läger är det en hopptävling, på 5 dagars lägrena är det sista dagen och på 10 dagars är det dag 7 (tror jag) 10 dagars lägren avslutas då istället med kadrilj. Det finns 2 olika stall "lilla och "stora" stallet.
Man bor i små mysiga stugor med ca 4-6 sängar i varje och varje stuga blir tilldelad sin egen "mamma" som kommer och säger godnatt och som väcker. Personalen bor också på gården och finns tilgänglig hela tiden.
På Vedis är det mycket mer än bara häst det är en väldigt bra gemenskap och varje kväll är det en kvällsaktivitet som kallas för Vediskampen och då är man med den Stugan som man bor i och samlar poäng, några exempel på aktivitet är: Karaoke och PÄR BEGÄR. Kan även tilläga att Vedis har världens godaste mat.
Det jag lärde mig var att få igång galoppen eftersom jag har altid haft svårt med det och särskilt när jag fick en så seg häst var det extra svårt men nu kan jag få igång galoppen på både sega och pigga hästar utan problem, jag lärde mig även lite om foder vilket jag hade noll koll på innan så man lär sig väldigt mycket.
Vedis blir som ett andra hem och man vill bara åka dit igen, (jag ska dit för andra året till sommaren) Jag kan inte komma på något negativt med Vedbände, Det finns även åsnor, hundar och katter där :)
(Om du vill se mer från Vedbände gå in på youtube och sök på vedbände ridläger)
Det låter riktigt mysigt!! :D så du tycker man lär sig mycket då? :) det tycker jag är viktigt! Jag som är lite mer hoppintresserad då hur mycket hoppade ni? Flera gånger? Vilka höjder? Höjde dem för vissa och sänkte för andra eller hoppade alla i gruppen på samma höjd? Vilken häst red du? Vad var det bästa med lägret? :D
# 18 Jag minns inte riktigt hur mycket vi hoppade men det var nog några gånger, Höjden beror på hur van ryttaren är så vissa hoppar högre och andra lägre! Jag red en häst som heter Tequlia :), Svårt att säga det bästa, men det var nog alla ridturer i skogen och alla nya vänner man fick :D
Jag kan tipsa om Sjöstjärnans Ridläger, när jag anmälde mig dit så frågade jag vilken häst som passade mig och jag sa att gärna vill ha en storhäst och dom sa att dom skullr hitta någon till mig!
Dom är hur trevliga som helst! 
Jag ska dit i sommar, och jag längtar!
Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden
Jo, jag vill tilllägga i inlägget #20,
Du har bara i allafall i mindre än två timmar till Sjöstjärnans Ridläger.
Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden
Klockaregården i Tanumshede! Jag var där i sommras (bor mellan borås och varberg) och va nog den bästa veckan i mitt liv :D Det finns hoppniriktat men vet inte om det var för vuxen ;) Ganska billigt också :D
Haha grät när jag skulle åka hem xD
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Jag kan varmt rekommendera sjöstjärnan, har varit där flera år i rad;) Vi fick hoppa dryga metern i min grupp (det var den näst lägsta tror jag) och den som ville hoppa högre eller lägre fick det. Dom har någon maxgräns på hinderhöjd men jag kommer inte riktigt ihåg vilken😅.
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Jag har mejlat med sjöstjärnan om att deras största hästar är 154cm höga och det blir lite för litet för mig så tror tyvärr inte att sjöstjärnans skulle funka :/ och jag är även ute lite för sent med bokningen för sjöstjärnans är fullbokat! #22 tanumshede? Det ligger väl en bit borr? Eller är min geografi extremt dålig?
Om du nu bor i Varberg så kan du väl åka till Bellen som liggeri Tvååker :) Jag har varit där 3 år tidigare och har varit supernöjd varenda gång jag har kommit hem därifrån :)
#25 har tittat på Bellen och det är ett av mina alternativ :D
#26 Det är verkligen superbra :D
#27 och det är ju ett klart + att det ligger så nära :D
#23: hur mycket kostar det?