Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 6466 ggr
PimTheGreat
0

kan nån hjälpa mig!!

finns det nån här som vet om örter kan vara skadligt att ge hästar??

Gronstedt
0

Det beror på vilka örter du menar. En del är ofarliga, en del medicinala, en del dödliga. EDIT: Innan du blir nervös, det går åt stora mängder örter innan en häst blir förgiftad :-).

PimTheGreat
0

tänker på de örter som heter "mage/tarm" och "immunförsvar". stjärnörter heter de som säljer de och är holistiska örter..

Gronstedt
0

Ok, jag har ingen aning om vilka örter som ingår i de blandningarna,men de är förmodligen inte direkt skadliga i alla fall. "Holistisk" i sådana här sammanhang brukar inte betyda något viktigt, det är ett filosofiskt begrepp som betyder ungefär "helhet".

Gronstedt
0

Lapacho känner jag inte till, de andra är välkända medicinalörter som är oskadliga i normal dos. Observera att det är 96 h tävlingskarens på djävulsklo och att den kan maskera problem genom att lindra smärta.

PimTheGreat
0

det står att man ska ge 1 msk/dag. han är bara 1 1/2 år han som ska ha örterna så ingen fara med karensen. det med djävulsklon kanske inte är så bra då ju..:-/

Gronstedt
0

1 msk om dagen av hela blandningen? Det undrar jag om det är meningsfullt alls! De fledta örter ska man ge 10-50 g per dag av, om det ska ha någon terapeutisk verkan, och det är i alla minst 1/2 dl av varje sort. Jag anser för min del inte att man ska ge underterapetisk dos av medicinalörter "bara för att". Spara dem tills de behövs och ge terapeutisk dos då! I synnerhet antinflammatorika och smärtlindring, dom djävulsklo, bör man bara används vid behov, och svampdödande medel, som salvia, skapar lätt resistens. Men det är min åsikt…

Revolt
0

Min får djävulsklo eftersom han har haft kotledsinflammation förr, soch med detta så rör han sig suveränt!

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Gronstedt
0

#9: Men då finns det ju en anledning att ge det. Plus att jag antar att han får mer än 1/10 msk per dygn.

PimTheGreat
1

1 msk är för en häst på 400kg..vilket stämmer på min. Vad det gäller djävulsklo så fungerar inte den som morfin. och har hästen riktigt ont så maskerar inte djävulskklon det. antar att #9 ger sin häst ren djävulsklo och inte i en örtblanding. kollade upp detta.

Gronstedt
0

#11: Du gör som du vill, men örter är lika mycket medicin som det veterinären skriver ut. Att ge djävulsklo när det inte behövs är som att ge fenylbutazon när det inte behövs. Att ge underterapeutisk dos är i bästa fall onödigt, i värsta fall skadligt och resistensskapande. Du kan jämföra med om du själv skulle äta 1/4 magnecyl om dagen i något slags förebyggande syfte. Jag skulle inte ge andra örter än t.ex. nässla och maskros som rena tillskott (de ges främst för mineralinnehållet). Örter med specifik verkan skulle jag spara tills hästen faktiskt är sjuk eller skadad. Dosen i de flesta rekommendationer är baserad på 500 kg kroppsvikt eller mindre.

Tusen
0

Innan man ger sin häst någonting alls bör man nog tänka efter ordentligt VARFÖR man ska ge det. Att förebygga med medicin (naturliga eller syntetiska) är aldrig bra.

Men om man vet varför man skall använda t.ex. en ört så kan man ju ge det (om det behövs)

Revolt
0

Ja han får 1 msk ren djävulsklo om dagen.

PimTheGreat
0

han har problem med hosta och gått på antibiotika och slemlösande samt bronkvidgande men han har fortfarande hosta kvar och därmed kan han behöva ha en hjälp med att ha upp immunförsvaret bl a…dessa örter är nåt man ska ge 8 v för att sen ha uppehåll 4-6 v för att maximera upptaget och effekten.

Jag förstår inte riktigt då ni säger att det är att förebygga med medicin, när det handlar om att ge örter som hästen själv söker upp i det naturliga när de har tillgång till de i hagen….:-/

Revolt
0

Jag är inte så jätteinsatt i detdär, det är min pappa som fixar med djävulsklon :$

PimTheGreat
0

http://www.djavulsklo.se/djavulsklo-c-146-1.aspx här står om djävulsklo. en ört man även använder mot matspjälkningsproblem

Revolt
0

Jag vet vad det är och vad det andvänds för, men inte mer än så.

Det är min pappa som har fixat med fodret till min ponny menade jag, men jag är inte så insatt i det mer än vad det används för, :)

Gronstedt
0

Det växer inte djävulsklo i hästhagen, och inte särskilt många andra av de örter du nämnt heller. Om hästen är sjuk bör den ha terapeutisk dos.

PimTheGreat
0

ska jag hitta på dosen själv då mena du? står på förpackningen att rekommenderad dos för häst på 400kg är 1 msk/dagen. är väl olika vad det är för innehåll…

PimTheGreat
0

#19 glömde skriva om djävulsroten ju :-/ nej den växter inte så i hagen… det är en rot… alla örter, inkl djävulskloroten finns i naturen och kommer hästarna åt de så äter  dem de..sen vad som  växer i hagarna är ju ganska så olika var man bor och hur hagarna ser ut.

PimTheGreat
0

nu hittar jag info som säger emot varann så nu vet jag varken ut eller in..:-0 har kontaktat  tillverkaren  för svar.

Praefatio
0

#22 Av tillverkaren lär du ju knappast få ett objektivt svar. Det är klart att de kommer att säga att örtblandningarna går utmärkt att ge varje dag, de vill ju att du ska konsumera så att de tjänar pengar.

Att ge örter i förebyggande syfte är dumheter. Gronstedt ger dig en bra jämförelse som jag tycker att du ska läsa igen: "Du kan jämföra med om du själv skulle äta 1/4 magnecyl om dagen i något slags förebyggande syfte." Ser att du har barn, inte skulle du väl ge dem en halv huvudvärkstablett om dagen i förebyggande syfte? Det är ungefär samma sak.

Man ska inte ta örtmedicinering med en axelryckning. Man ger örter just för att de innehåller verksamma ämnen (naturliga kemikalier, om du så vill) och dessa verksamma ämnen är lika verkliga som vanlig medicin framställd på kemisk väg. Vissa av ämnena ska absolut inte ges under en längre period utan blir skadliga. Jag har rätt god kunskap i örtmedicinering för människor, och säkert en tredjedel av alla örter jag handskas med är skadliga om man tar dem varje dag. De ska behandla en åkomma under en period, och sedan sluta tas.

Tusen
0

En liten trådkapning:Tyst

Gäller dessa begränsningar, som ni förespråkar, även t.ex nypon? Nypon är ju numera dopingklassat så det bör man ju inte ge en häst som ska tävla, men jag funderade lite på det då vi människor skulle kunna äta t.ex. nyponsoppa rätt ofta.

PimTheGreat
0

varför pratar ni om att jag inte ska ge i förebyggande syfte??? har inte varit på tal att ge i förebyggande syfte. han har 2 problem som behöver behandlas en period. är redan behandlad av veterinär o medicin på kemisk väg men som inte hjälpte…. därav valde jag att nu ge örter för att få upp hans immunförsvar och få ordning på hans obalans i magen..örter som är godkända av jordbruksverket som fodertillskott…då örter inte ger biverkningar som kemisk framtagen medicin kan ge..

CelsiusT
0

#25 Jag tror att "folket" pratar om att du ger det förebyggande då det inte framgick förän låångt ner i tråden (inlägg #15) att hästen hade problematik som du vill lösa genom att ge dessa örter. Jag tolkade det också som örter som skulle ges "bara för att". Men om nu hästen har problem och du vill ge det i terapeutiskt syfte så är det ju en helt annan sak. Tycker inte det låter konstigt att prova örter som komplement till veterinärbehandling. För att svara på frågan i #0 så skulle jag säga att om du köper en färdig blandning till häst så är det inget som är farligt att ge, men däremot så kan man ju ändå fundera igenom om just din häst behöva alla dom olika örter som det innehåller. För det kan absolut vara onödigt att ge om det inte behövs. Dock tror jag inte det är någon fara att ge i terapeutiskt syfte en period för att sedan sluta/hålla upp. Men jag tycker absolut att man ska fundera igenom vad man väljer att ge sin häst och framförallt varför!

Dock kan man ju fundera över mängden. Tycker det låter otroligt lite med enbart 1 msk eftersom det är flera olika örter i blandningen (och flera av dom örterna ska ges i betydligt större mängd för att ha effekt normalt sett). Men gör som du vill. Känner du för att prova och se om det har effekt så gör det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Hannna
0

#25 Bara för att örter är naturliga betyder inte det att de inte ger några biverkningar.

Man ska vara extra försiktigt att ge örter i samband med annan "kemisk"medicin då det ofta finns mycket begränsad kunskap om interaktioner och eventuella kontraindikationer av naturläkemedel.

PimTheGreat
0

han går inte på kemisk medicin nu utan är 2 veckor sedan han slutade med den och det har inget hjälpt. om han fortfarande gick på medicin nu så hade jag inte kunnat ge någon bedömning ännu om den hjälpt eller inte. de som säljer dessa örter har även sagt att dessa inte ska ges samtidigt som kemisk medicin

#27 Ok. vilka kända biverkningar kan de få av örter?

PimTheGreat
0

#26. när det gäller mängden så är det pga att de är pulveriserade vilket ökar upptagningsförmågan. Hästar kan dessutom tillgodogöra sig ämnena bättre än en människa.

Hannna
0

#28 Biverkningarna är snarare okända/inte registrerade pga mycket begränsad forskning. Man får väl googla lite och leta efter artiklar för det följer ju inte med en bipacksedel precis.

Hannna
0

Här är en länk till fass http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_lakare_artikel.jsp?articleID=168623

Det står också att sedan 2006 följer växtbaserade läkemedel samma regelverk som konventionella läkemedel. Så det finns säkert en hel del forskning på gång! Men man kan räkna med att den mesta forskningen görs på människor och i mindre utsträckning på hästar.

Hannna
1

Blev många inlägg här. Men fann ett examensarbete i veterinärmedicin som tog upp just denna fråga. Intressant läsning. Står bla att i en studie med vitlökstillskott på häst utvecklade hästarna en form av anemi och det tog 5 veckor innan de återhämtade sig igen. Men som det står i arbetet upprepade gånger, begränsat med studier gjorda på häst.

http://stud.epsilon.slu.se/791/2/larsson_j_100128.pdf

Man ska bara vara medveten om vad man gör.  :)

CelsiusT
0

#29 Fast det brukar vara pulveriserat även när man köper örterna var för sig. Men jag ska inte säga att det är fel med den mängden, men jag reagerade på den liksom flera andra i tråden gjort. Men det är nog ingen fara att testa den mängden som anges, det är säkert utprovat på något sätt.

Gronstedt
1

Att örterna är pulvriserade gör snarare att de eventuella verksamma ämnena lättare bryts ned och försvinner. Det gör varken till eller från för upptagningen.

Att hästar äter läkeväxter vid behov är inte sant. De kan möjligen välja olika örter/gräs, som att de gärna uppsöker maskrosor på vår och försommar, men det har i så fall att göra med saftighet och möjligen mineralinnehåll, inte med eventuella medicinskt verksamma ämnen.

Att örter skulle sakna biverkningar är trams, men som ovan skrivits är biverkningarna ofta inte utredda. Men läs till exempel varningarna i Hästägarens örtabok. De biverkningar som är kända och mer eller mindre bevisade handlar ofta om risken för spontan abort och/eller mjölkstockning, men det beror på att det är biverkningar som syns tydligt.

Även om hästar tar upp örtmediciner bättre än människor, vilket jag undrar hur bevisat det är, är det inte rimligt att vänta sig terapeutiskt resultat av 1 msk totalt av 10 olika örter som var och en har terapeutisk dos 1-3 msk eller mer.

Om hästen har problem med magen och med immunförsvaret är det förmodligen mer verksamt att ge den probiotika, så att tarmfloran återställs - det stärker immunförsvaret också.

#24: Jag skulle inte ge nypon till en häst som inte har påvisade ledbesvär. Människan äter och smörjer på sig massor av saker som är dopingklassat för hästar, som kaffe, voltaren med mera.

PimTheGreat
0

Ok men hon jag köper örterna av hjälper bara mig att få tag på dem via tillverkaren och hon har behandlat många hästar och använt dessa örter en längre tid till både kunders hästar och sina egna hästar och bara fått positivt där hästar blivit friska och idag mår bra utan några biverkningar. hon har ingen som helst anledning av att lura mig, för att få sälja då, jag ser priserna på örterna på tillverkarens sida och hon tar samma av mig så hon får ingenting för att hon är länk där emellan. Så jag tror på denna tjej faktiskt och inte att det är för att få sälja och tjäna pengar.

har även en väninna som hade en unghäst som var lika nedsatt som min som hon också tillsatt dessa örter till och hästen tillfrisknade snabbast av de unghästar som var sjuka. De andra behandlades med kemisk medicin. (hon hade kontakt med ägaren till den som hon köpte sin unghäst av) så jag har flera omkring mig som använt sig av dessa örter och hästarna blivit pigga och krya. man behandlar i 8 v sen har man uppehåll. antingen fortsättr man om hästen fortfarande har problem eller så slutar man om hästen är bra. så detta är inget jag varken tänkt ge hela livet på hästen eller i förebyggande syfte. kemisk medicin tar hårdare på hästens mage än örter och eftersom han är orolig och i obalans i magen så vill jag inte tillsätta mer som kan ge ännu mer obalans utan så lite så möjligt för att i hopp kunna hjälpa honom….vilket ha hjälpt de andra hästarna som haft i stort sätt samma symptom och problem..

Gronstedt
0

Gör som du vill! Du har fått en massa input, vad du gör av den är upp till dig. Vill du tratta i hästen detta medel, så gör det.

Örter innehåller dock i många fall exakt samma verksamma ämnen som det du kallar "kemiska mediciner".

Probiotika har ingenting med "kemisk medicin" att göra och är bättre för magen än både örter och andra kemikalier. Och en bra tarmflora kan göra underverk för immunförsvaret.

Den enda ört jag känner till som bevisat kan stärka tarmfloran är alant eller ålandsrot (Inula helenium). Den innehåller nämligen inulin (som fått sitt namn av denna ört), som anses göda de goda bakterierna i tarmen så att de växer till och konkurrerar ut andra, mindre gynnsamma mikroorganismer. Ett kuriosum i sammanhanget är att ett av dess engelska namn är "horse-heal".

Hannna
0

#35 Jag tror inte heller att någon försöker lura dig. Och jag säger inte heller att det är dåligt att prova örter om man provat andra behandlingssätt som inte fungerat. Säger bara att man ska vara medveten om vad man gör när kunskap och forskning saknas.

Av nyfikenhet bara, vad var det för sjukdom unghästen hade?

Om din häst har problem med hosta, prova släpp ut honom dygnet runt om han inte redan gör det. Att stå i stall kan vara bland det värsta som finns för hästar med känsliga halsar. Speciellt vintertid. De får bara infektion på infektion. Samt är ströt också väldigt viktigt. Papper är det bästa för halshästar. Spån är också hygieniskt även om det såklart innehåller damm. Torv, halmpellets och halm kan vara av varierande kvalitet. Jag vet själv när vi hade trov så skicka vi in prover för att analysera vad som fanns i dom, (hade mycket problem med halsinfektioner på vintern). Det visade sig att torv innehöll flera olika svampar och toxiner, och som kommentar stod det "ej lämpligt att använda till häst".

CelsiusT
0

#37 Lustigt, torv säger man ju annars ger ofarligt damm, medan trädamm ofta är ohälsosamt för både människa och häst (och andra djur).

Hannna
0

Risk för mögel och bakterier Torven utgör en näringsgrund för mikrobielltillväxt. Olika arter av Penicillium hittas ofta i torvprover uttagna på mosse eller i lagerutrymmen på gårdar. Svampfloran förändras när torven används som strömedel i svinstall, eftersom pH-värdet höjs i ströbädden när träck och urin tillförs. Då konstateras påfallande ofta en frånvaro av just Penicillium istället visar prover en riklig växt av mögelsvampar (A.flavus ibland i kombination medA.fumigatus ). Olika arter avMykobacterium har tidigare konstaterats förekomma i torv.

Detta går att läsa i denna undersökning på grisar : http://www.jti.se/uploads/jti/t81.pdf Så länge torvet är nersktat med bajs och kiss verkar det ju inte vara någon större fara då pH:t blir högre. Men jag föredrar nog en ren och torr box till min häst.  Aspargillus fumigatus producerar mycotoxiner och att stå kanske 10h och inhalera dessa kan inte vara så bra.. Nej, jag skulle aldrig mer använda torv mer än till lösdrifter.

Tusen
0

#34 Det är ju precis det jag skriver. Men man får inte heller glömma att hästar äter nypon som växer i hagarna.

Men människor då? Hur påverkar nyponsoppa oss? Kan vi äta nyponsoppa varje dag?

Gronstedt
0

#40: Det kan vi säkert, men vi kanske inte skulle klara ett dopingprov. I alla fall inte ett dopingprov för häst. Men i soppa är kanske de verksamma ämnena ihjällkokta?

Tusen
0

#41 Faktum är att du kan inte (än så länge) påvisa att man gett hästen nypon även om det klassas som doping. Det finns flera produkter och behandlingar som man avråder ifrån, men som aldrig (i dagsläget) upptäcks vid ett dopinggprov. Men det var inte det jag undrade över (inlägg #24) utan effekten av nyponen. Avtar effekten eller blir det skadligt efter långvarig användning?

Gronstedt
0

#42: Vilken effekt menar du?

Tusen
0

# 43 De prositiva effekterna likväl de negativa. Nypon används ju till bl.a. ledbesvär och det är runt detta jag funderar.