Hjälp med blockning!
Hejsan alla! Det finns en häst i stallet jag rider i som alltid bockar av alla ryttare. Det började så där oskyldigt med några bocksprång i lyftet av galopp men nu kan det i värsta fall komma bockningar redan efter två steg i skritt. Ryggen och allt har kollats flera gånger av veterinär men hon har inte ont någonstans. Det kan vara att så många oerfarna har ridit henne att det nu bara blivit värre när de inte vågat ta itu med det. Jag provade rida henne förra veckan och jag blev avbockad 4 gånger på några meter, och jag är ändå ganska erfaren. Hennes bockningar är så stora att man inte har en chans. Dock ser hon inte alls sur ut när hon bockar utan mest glad, kanske det har blivit något av en hobby för henne att kasta av sin ryttare. Att köra henne går dock prima. Nu undrar jag alltså vad man kan göra? För jag vill så gärna hjälpa. Skulle det hjälpa att på någotvis jobba henne från marken först? Jag är mycket intresserad i horsemanship, men är inte så insatt idet ännu, så har någon något bra tips för sånt? Vad som helst för tips skulle jag bli glad för! Tack så mycket på förhand :)
Jag skulle testa att bara longera och rasta av hästen några varv innan uppsittning, annars bör man sätta upp någon som har god chans att sitta kvar så lär den sig att det iaf. inte funkar varje gång och slutar tillslut. :)
För att vara riktigt säker att det inte är ryggen så måste man röntga?
Men om vi nu tror att ryggen är ok så börja med att lära hästen "one rein stop"(ORS) ordentligt, och eftersom hästen nu bockar av alla så får ni börja från backen. Nu vill jag verkligen göra klart för er att hästen måste verkligen ha lärt sig ORS ordentligt innan ni sitter upp igen. Det kan underlätta med en djup sadel med mycket stöd typ western ochså.
När ni sedan börjar rida så skall hästen direkt drivas runt i små cirklar och då menar jag små. Byt varv ofta. Direkt hästen gör en antydan till att sticka iväg och bocka så ORS:a ner hästen till stopp och börja om. Detta kan pågå hur länge som helst men det borde det vara värt om ni vill ta bort detta från hästen.
Skall bara varna er att när hästen har fått den här ovanan så är det svårt att helt och hållet få bort den ur hästen, det kan komma tillbaka om den vill försvara sig mot något så se till att alla ryttare kan och förstår hur man skall bete sig med den.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
När jag skulle rida till ridskolans russ som lärt sig att bocka av varenda unge tog jag och lånade en westernsadel (passade någorlunda, skulle bara ha den vid ett tillfälle iallafall) och hade på han ett riktigt skarp bett (lånade av en som rider och tävlar western) och ledde runt han lite på ridplan och sen satt jag upp. Då han började bocka tog jag och höll fast mig i hornet och bak på sadeln och pressa på och lekte cowboy tills de droppa svett av han och då började han lyssna igen. Efter de har han ALDRIG mer bockat med någon.
-Bättre ökänd än okänd

Tack så mycket för alla svar! Jag är väldigt tacksam och skall begrunda detta. :)