Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 885 ggr
smulizzen
0

Schampo till häst?

Hejsan, jag har tre frågor. >Är det någon som har något bra tips på hur man får bort blöt lera från vinterpälsen när det är för kallt för att spola hästen med slangen? >Ibland är pälsen stripig och hård. Man får gnugga länge med rotborsten innan man får ordning på det. Nåt bra tips? >Kan man använda oparfymerat milt människoschampo på häst? Jätteglad om någon tar sig tid att svara!😄

Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)

Tusen
0

Piggborste. Varför schampo om du ändå inte vill skölja av hästen?

smulizzen
0

Till våren när det har blivit duchväder så hade det varit bra att veta. Dessutom är svansen i mkt(!) stort behov av tvättning. Det känns lite onödigt att köpa flera schampon om jag senare skulle få reda på att människoschampo inte funkar på häst.

Tusen
0

Såpa brukar duga bra. Annars finns det många bra och billiga schampon på t.ex Börjes. Glad

smulizzen
0

Okej, tack!:)

Simlover
1

Diskmedlet Yes är världens bästa hästschampo, Billigt och hästen blir ren.

[RC1393]
0

#5 Kan ju inte vara hälsosamt för huden bara, står ju irriterande på flaskan :/ Dock skulle jag kunna tänka mig på svansen, men inte för ofta bara :)

sasha_setter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kompis till smulizzen här! Det verkar som om de flesta har missat frågan om blöt lera(förutom #1), och vi skulle gärna ha lite fler tips. Tack på förhand! Här är våran medryttarhäst Molly, det är hon som behöver lite uppiffning!😅

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Simlover
0

#6 min häst får en salva i huden mot hårsäcksinflammtion och sen får han Yes när han duschar så man måste smörja efter eller någon timme innan annars förstörs huden det vet jag också :-)