Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 913 ggr
Simlover
0

Gummistångbett???

Jag har en stark häst som går på stångbett för han inte kan gå på något starkare. Har gått med hackamore men blir segare och starkare så jag rider inte med det. Andra problemet är att han inte gillar ha ett stålbett i munnen, Han börjar skaka på huvudet och kan börja bocka i galoppen. Har provat ett gummistångbett av en kompis och han blev mycket finare och lungnare.

Min fråga är om han skulle börja bli starkare?

Jag klarar av honom när han är stark men går vanligen på ridskola och kommer de som inte är så erfarna klara honom?

Jag har honom för att jobba bort starkheten. Han blir bättre o bättre för varje dag men vill inte hamna på noll för jag byter till gummi.

Spiritinthesky
0

Är tanken att han ska ha stångbett på ridskolan också?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Simlover
0

Aa

Har haft det innan men han är en ponny som bara 128 cm och jag är lite förstor för honom, men han kan inte ha en mindre ryttare för han blir för stark och de mer erfarna är förstora, det är ungefär bara jag som kan rida honom. Han kommer säkert "hyras" ut nästa höst för då är jag för stor för honom, Vill ha ett bett som funkar till alla fast i gummi.

OBS: Inte pelham eller pessoa, de är för starka för han han blir tokig och jättebråkig

Simlover
0

putt mer tips

Linnea
0

Bett-tejp har jag till min som inte gillar metallbett. Gummibetten är ofta väldigt tjocka men med tejp kan man ha vilket vanligt bett som helst. Man bara lindar det med sån tejp.

Skynda långsamt så går det fortare.

Simlover
0

Okej tack får kolla på det :-)