Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 898 ggr
AliceL
0

väldigt intressant läsning!

om ngn får tråkigt någon dag hittade jag väldigt spännande och bra fakta om hästen hals och nacke, och påverkan av en ihopdragen form. orkar inte läsa hela men det jag läste var bra! synd bara att dte är på eng :(( Finns massa annan fakta åxå på denna sidan .

intressant bild på insidan av häst å ryttare, ;)

[slo]
0

Ja den sidan är riktigt nyttig att läsa på :)

Bilden skulle jag vilja ha utskriven på typ A1 papper eller nåt och sätta upp på väggen… Hmm…

steffy
0

1# spara den som mina bilder, så kan du skriva ut den när du villSkrattande

AliceL
0

#1 fixar du åt mig med? *blinkblink*

MiaMaria
0

Ja den sidan är underbar!!! Synd bara att man är lite halvtaskig på engelska så många ord måste man slå upp o då blir de inge flyt i läsningen…

AliceL
0

vi får ha ett sommarprojekt och skriva en översättning tillsammans ^^

[slo]
0

#2+3 Ja, rent tekniskt skulle jag kunna fixa det, har kontakter på ett tryckeri… Men problemen som följer: Jag tror inte det är en vektorbild (alltså, det kommer inte gå att läsa/se vad det föreställer eftersom det är en förstoring på typ… Massor :p A1 är stort, A3 är två A4, A2 är två A3 och A1 blir då två A2, vilket borde bli 16 A4 om jag inte räknar helt vilse :)

Dessutom måste jag ge bort dom till er, eftersom det garanterat är någon annan som har Copyright… Eller, hur funkar sånt, ni som är fotointresserade? Ge bort saker har aldrig varit min starka sida ;)

AliceL
0

#6 jag var faktiskt inte överdrivet seriös, bara lite ;) nej man får inte bara dra ut ngt, kan hända att man får för privat bruk. s åtjaa det var lite för mkt problem xP sen måste det finnas fler, men just att det är ryttare på gör det extra bra..

Snuttan2
0

Två utav mina favorit sidor :D

Aboslut den andra där, PhD N Nichols-nått, hon håller på med biomekanik och med hur man kan behandla hästar på ett bra plan…

Min tränare känner hon som skriver den första sidan :P

schvung
0

Intressant läsning!

När jag ska göra mitt projektarbete så ska jag skriva om rollkurens negativa inverkan på hästen.

AliceL
0

Alltid undrat va rollkur är :$

Snuttan2
0

Det heter fö inte rollkur numera, utan hyperflexion ;)

joytick
0

Rollkur är det när dom krullar ihop halsen på hästarna så dom går jätteböjd eller va man ska säga? xD

joytick
0

Vad dum jag är xD Var ju bara å kolla på första länken xD

Snuttan2
0

HF är definerat som så (utav FEI) att det är helt enkelt inte bara överböjning utan hyper, alltså överdrivet överböjning, och inte bara normal böjning i sidled, utan överdriven "stretchning" utav halsmuskulaturen.

Problemet är ju att i det läget så tar det på ligamenten, eftersom det är en översträckning och likaså musklerna, är inte så svårt att räkna ut…

AliceL
0

Ungefär samma som att hästen dras ihop bakom hand eller..?

Snuttan2
0

Det är samma princip - ridning framifrån och bara krökning utav halsen, bortsett ifrån att HF inkluderar även överböjning åt sidan, jag skulle tro att enligt den definiation som FEI satt upp på HF så skulle man kunna kalla en överflexad häst i kroppen (alltså mer än bara överböjd), fast utan själva överstretchningen utav halsen för HF, men jag är inte riktigt säker….

Här kan du hitta intressankta film-klipp som är utav samma "förening/movement" som Theresa Sandins hemsida. 

MiaMaria
0

Hittade en film som beskriver rätt bra skillnaden mellan klassisk ridning och ridning med hyperflexion som grund. Filmen kan nog diskuteras lite men det är en visning mellan skillnaderna iaf. Här har ni den

AliceL
0

Tack så mkt. :)

AliceL
0

#18 den filmen var sjukt bra!

Snuttan2
0

Tillägg till MiaMarias film. Det är INTE KLASSISK dressyr som är representerat på bilderna som inte är HF, utan akademisk ridning.

Det ser lätt liknande ut för de som inte är insatta (vad gör inte det när man inte är insatt iofs), men är inte detsamma Oskyldig 

Att tilläga är väll att alla bilder som visades i den videon heller inte är riktigt korrekta..

AliceL
0

#21 vilken tkr du är okorrekt?

MiaMaria
0

Fel ordval av mig, sorry! För sent, skyller på de ;-)

Ja som sagt, mkt går att diskuteras ang filmen =)

[Angel88]
0

men gud asså jag mår dåligt när jag ser hur ihopdragen hästarna är på dessa bilder. nu fattar jag inte ricktigt vad det står, är urusel på engelska. Men jag fattar till räckligt att det är skadligt för ryggen och nacken, det såg dess uton rent för d*ävligt ut. Stackars stackars hästar!!!!!!!!!!!!

Finna det ingen här som har lusst att översätta detta (texten i länken) för mig, ni/ du vore underbar!!! vill så gjärna förstå vad det står!!

Snuttan2
0

Jag har gott om tid för natten så jag gör det ordentligt Oskyldig

6sek in, "if you watch this movie, and really understand it, you will be a better rider" - ehum, krävs rätt mkt mer än så för att bli en bättre ryttare. Väldig förgrovning om man vill göra en subjektiv, informerande video.
11sek, "everything's build on fact"  yeah right…
28sek, bild på akademisk ridning, närmare bestämt Carina Branderup (den bilden visas flera ggr även), hur ridningen hon utför är korrekt och bilden är tänker jag hoppa över att disskutera, men eftersom jag inte gillar akademisk ridning och det är det hon håller på med så går det ju lätt att säga att jag inte anser det är helt korrekt.
54sek. "If you use the Rollkur method, you probably --- have to hold hard --- since you're holding the horse's he head up!" - Är annars tvärtom, de får hästen att ge efter för bettet och lär normalt sett in inlärdhjälplöshet och att hänger snarare upp hästen på en krok än att de bär runt på den.
01:42: är inte säkert att hästen på den bilden kvalificeras som HF ens, är kanske bara rejält bakom lod…
02:07; jag hade gärna sagt att det påståendet ("being ridden 'in hand' the right way (tje classic way)") är korrekt, men tyvärr så är det inte helt PC påstående om man alltså ska vara korrekt.
02:34; "When it's got an angle like that it means that the hindlegs are working 'in under the horse'", tyvärr så behöver det inte vara sant, och att man får den vinkeln över höftbenet tyder snarare på att hästen samlar bäcknet mer än vad det borde och samtidigt släpper ryggen. Att personen övht kommenterar Den vinkeln tyder på ngt fel, man brukar framförallt prata om att lära sig titta på om hästen samlar bäckenet eller inte, men det nämns inte alls. Lustigt i det hela är även att man jämför en bild ifrån en framridning med en häst i mellanskritt och en häst som piafferar.
02:59 "This is also a natural position when they eat". Not true. När hästen äter så för den inte frambenen framåt, och den tippar framförallt bogbladen framåt, den blir väldigt på bogarna, ngt som man knappast inte ville ha när man rider och som den här hästen inte gör. Det är en annan position ifrån den här.
03:05, bild på Bent Branderup. Akademisk ridning ;) Och här håller vi på med något jag har i stort sett noll förståelse för som ar ryttare pysslar med, vi pysslar och lär in halsstrechning/sökning utan att faktiskt ha sökning egenom kroppen.
03:17, bild på person som ser ut som typsik ar-person om man får ha föredomar. Men svårt att veta. Överböjd häst halsen som inte alls böjer i kroppen.
04:08 Bild på Christina Drangel tror jag hon heter, håller iallafall till på Bråknäs, AR-ryttare. Här gör författaren ett rundat streck över hela hästen, hade man ju lika gärna kunnat göra med den svarta som den istället gör bågen neråt…
04:13 Katrin Wallberg, AR-ryttare, samma som ovan, man hade lika gärna kunna göra bågen neråt, aboslut med tanke på så som ryggen hänger…
04:24, är lite fel i meningen nu men "The so called 's-curv': a horse in hand has got it", S-kurva pratar man om att hästen har i halsen och den måste sträckas. Man brukar inte prata om att hela hästen är en s-kurva utmed överlinjen :S
04:57, bild på häst som bara är rejält bakom lod och hand, inte HF
05:02 Bild på häst som bara är lite bakom lod. Långt ifrån HF.
05:06, bild på häst som heller inte är rollkurad.
05:14 Mer vad som ser ut som AR ifrån marken med häst som inte böjer i båken och överböjer i halsen. Ärligt talat lika nära HF som de som är bakom lod…
05:19, Bent igen. Rider han sin egen AR ridning eller vad?
05:52 AR ridning ser det ut som.

Hoppade över en del mindre små petigheter ändå nu Oskyldig

[Angel88]
0

Filmen va jätte bra tack!! klassiskt är mycket bättre!!! inte i hopprullat!!

Tack för att du förklarade #25!!!

[Angel88]
0

hihi lite pinsam fråga hmmm, vad betyder HF?

Jag har bara ridit i typ max 3 år, jag hatar att ha strama tyglar utan vill ha lite slappare tyglar är det bra?? så där så man precis känner kontackt med munnen, fast det beror ju på om vad jag har för häst och om jag känner mig o säker, tar nog lite mer då…

[Angel88]
0

#25 synd att du bor i stockholm, hade gärna velat rida för dig en gång, för att se om hur många fel jag har när jag rider..

Snuttan2
0

HF = hyperflexion = rollkur

Inte pinsamt att fråga, frågar man inte får man inte reda på nått.

Har du inte stama tyglar så har du ju ingen kontakt med hästens mun, blir svårt att rida ordentligt då ;) Har man lite slaka tyglar är det lätt att man börjar glapa och det är svårt att komma till ordentlig ridning. Men är som med det mesta, gäller att ha precis rätt kontakt/stöd, har man för lite så får man inte rätt kontakt med hästen och får det svårt att rida ordentligt och det kan glapa och bli obehagligt, tar man för mkt sitter man å drar hästen i munnen å håller den tillbaka hela tiden… Är en balansgång ;)

[Angel88]
0

nä inte så dom slappar det är ju obekvämt, men ja har sett sådanna som har mega korta tygler, jag vill ha lagom där jag känner komtakten eller vad man nu säger. har man för korta får man hänga i dom och det blir jobbigare efter som hästen stretar emot då. daaa ja e så dålig på att förklara hihi

AliceL
0

Ja, man ska ju ha lagom kontakt, hehe ;) fast sen när hästen börjar bära sig mer och komma upp i formen måste du ju korta tyglarna för att inte få glapp, men då ska du ju fortfarande ha samma mjuka kontakt. :)