Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 457 ggr
shirley
0

träningslistor?

e de många här som fyller i träningslistor när ni gjort nåt me hästen?

jag har en lista per häst och månad. fyller i när, vad jag gjort, tid, ev temp, ev stretching, ev massage, och en kommentar om hästen…. vilken sida jag hoppat upp vid ridning och vem som tränat…. kram!

CBA
0

Du menar som en dagbok….jag fyller alltid i dagboken.

Jag har 10 år gamla dagböcker i ett skåp från när min gamle levde….just nu är jag medryttare och skriver även i hennes dagbok.

Den är jätte bra att ha ifall något händer då är det ju så lätt att gå tillbaks och kolla i dagboken.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linda
0

Planerade tränings listor gjör jag innan planerad tävlings säsong/uts. osv..

CBA
0

Jag har en tävlingspärm som jag sätter in alla proppar, tävlingsanmälningar och andra viktiga papper i så jag har koll på alla sista datum etc.

Mvh CBA

Tinka
0

Har köpt en till lilla fröken för nån månad sedan men inte kommit mig för att skriva nåt…har ni boken liggandes i stallet? (kanske lättare att komma ihåg att skriva då…)

sandi
0

Jag har nyss börjat skriva dagbok, önskar att jag börjat tidigare. Har haft pållen i över ett år..

emsems
0

jag har en dagbok. skriver dels upp vad jag gjort varje dag, hur det gick, m.m skriver även upp mat och temp på henne och om det är något övrigt. sedan har jag en mindre där det bara är ett streck per dag, å där skriver jag tex skoning, vaccinationer m.m, sånt som man vill kolla upp ibland. tycker det är super, alltid bra att veta vad man gjort och håller på med. man kan även kolla tillbaka och se om man tex ridit för mycket dressyr, eller om hästen borde få en vilodag snart

nalleballe86
0

Jag har en almanacka där jag skriver allt. Det är bra att kunna kolla tillbaka om det varit något.

CBA
0

#4 Jag har alltid haft min dagbok liggandes i stallskåpet och skrivit innan jag åkt hem.

Nu skriver jag dagboken i ett mail till ägaren som hon sen kopierar över till hennes hemsida där dagböckerna till alla hennes hästar läggs ut. Under "Länkar" fliken här ovanför finns det en länk under ämnet Distans där det står Arabianteam…där ligger bla dagboken :o)

Mvh CBA

vetgirig
0

Träningslistor. SHIRLEY. Jag såg att du skrev massage. Kan du ge mig lite tips på massage och hur man gör. Skulle vilja prova på ryggen på min häst för hon är lite stel efter dressyrpassen.

shirley
0

tycker det är svårt att förklara, lättast att se bild el film kan jag tro…. kan fråga min klasskompis sen hästgymnasiet om hon kan förklara på nåt lätt sätt så fort hon dyker upp på msn….

Tummelisa
0

#9. Är det bara ryggmassage du vill prova på så finns det ett bra sätt du kan prova så du bara masserar den ytliga muskulaturen. För djupare massage bör du nog be någon som kan eller gå någon kurs. Felaktig massage kan göra skada.

Enkel ryggmassage som är effektiv:

Se till att hästen står plant, är lugn och på en plats där ni inte störs av något. Lägg händerna på varandra( ta av ev ringar) och spreta med fingrarna så du får 8 fingrar på handen, tummarna använder du inte. Börja vid manken Stryk med lätt tryck mot muskelfibrernas riktning ( inte bara med fingertopparna utan med hela fingrarns längd) alltså upp och ner. Men aldrig längre ner än där revbenen börjar. Flytta händerna sakta bakåt med strykningarna, fortsätt ända bak till svansen. En sida bör ta minst 5 min, alltså stryk sakta.

Lycka till

LinneaG
0

Vi har en bok där vi skriver dag o datum o vad vi gjorde med hästen och hur hästen var, hände det något eller gick allt bra..

CBA
0

#9 Ta för vana att ALLTID stretcha hästen efter varje ridpass, speciellt när hästen gått ett hårdare pass.

Man måste stratcha hästen INOM 15 minuter från avslutad ridning, helst direkt du kommer innanför stalldörrarna. Spänn upp gjorden ordentligt på sadeln och stretcha.

Gör man detta efter varje ridpass kommer hästen bli mjukare + att den inte kommer bli så stel och öm efter dressyrpassen.

Ta även för vana att efter avslutat träningspass böja igenom hästen medans du skrittar av den, det hjälper musklerna slappna av efter att ha jobbat i "komprimerat" läge.

Mvh CBA

Linda
0

#13 Bara man vet hur man gör..

LinneaG
0

#13, hur ska man göra?

Marre79
0

#13 kan du inte förklara lite hur man gör?

CBA
0

Det är nästan omöjligt att skriva hur man gör då det är många olika övningar och alla har olika handgrepp…

Jag ska kolla på nätet om jag hittar någon bra läng som innehåller bra illustrerade bilder med text…..återkommer !

Mvh CBA

Wanilj
0

jag brukar anteckna… dock kan jag nästan bli för pillig!

EnWisa
0

Skriver oxå en där vart jag red, hur länge, stretching, massage, väder, tempo, mm, finns med!

väldigt bra att ha om det händer något så man kan gå tillbaka o kolla!

MiaMaria
0

Jag skriver alltid dagbok, vad vi gjort, hur det gått, om det va nå speciellt osv. Framför allt för att man ska kunna gå tillbaka och se om något tidigare kan relatera till något som händer nu och sen även för att jag och min medryttare ska kunna veta vad den andre gjort.

CBA
0

Här är en länk med text och ritade bilder….läs all information först !

http://Stretch övningar + info

Ett tips är att ta ut en equiterapeut (hästmassör) till stallet som kan visa hur man stretchar.

OBS! Stretcha ALDRIG en kall häst och utför inte övningen högre än vad hästen kan utan håll kvar där det tar stopp ABSOLUT inte mer…smidigheten kommer med tiden !

Mvh CBA

CBA
0

Varför får jag inte länkarna att fungera för *morrr*

Nåja här komemr den i sitt ursprungliga utseende:

http://home.swipnet.se/horse/dokmasutframe/STRET.htm

Mvh CBA

Wanilj
0

bra länk CBA!

CBA
0

#23 Tack och bock….tänk om jag kunde lära mig stava oxå Fundersam fingrarna går snabbare över tagenterna än vad tanken hinner med…

Mvh CBA

Wanilj
0

*he he he* känner igen ovanstående fenomen!

shirley
0

OBS! man ska inte "pröva" att stretcha om man inte vet hur man gör, då de kan göra mkt skada på hästen även många bilder visar fel! fick flera ex på bilder när jag gick min utbildning…. vet du inte hur, så¨låt bli…. men tex att ge morot mellan frambenen och intill hästens sida kan man alltid göra…..

vetgirig
0

Tack för din förklaring Tummelisa. Jag har provat idag och min häst verkade tycka det var avslappnande och skönt.

CBA
0

#26 Det var därför jag skrev att det bästa är att ta ut en equiterapeut som kan visa hur man gör.Flört

Ang. att bilderna/övningarna är fel (om du nu syftar på länken jag la in) så förekom de flesta av dessa övningarna på de sidor jag hittade i ämnet, men jag valde denna länken då den hade bäst förklaringar och mest illustrationer.

Mvh CBA

jen
0

jag har aldrig skrivit dagbok, men av din tråd så blev jag intresserad av att göra det Skrattande mycket bra ide!!! perfekt att gå tillbaka senare!!

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#29 - det är väldigt kul! Jag kan sitta på kvällarna och kolla igenom Janas gamla dagbok, det kommer fram så mycket minnen. Och man kommer ihåg mycket mer när man har det nedskrivet..

shirley
0

#28 har inte ens kollat din länk, så de vet jag inget om…

CBA
0

#31 Aha Glad

Mvh CBA

shirley
0

som jag såg på de bilderna va de bild nr 8 som faktiskt kan skada hästen…. missvisande bilder….