Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3879 ggr
MidnightLight
0

Gå ner i vikt?

Har ni några bra tips hur jag ska få mitt sto att gå ner i vikt?

Problemet är att hon har fått kotor tilltryckta i ryggen så hon är under "rehab" hon får endast tömköras i skritt..

Hon äter inget kraftfoder är ute ca 12-15timmar per dyngn med kompisar i hagen.

Någon som vet hur jag ska få ner damen i vikt?

Aribigga
2

Skritta, skritta och skritta lite till ;) Gå med henne så får du motion också.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Caf_Roy
0

Kanske dra ner en aning på höt också? Vissa hästar behöver äta 24 timmar om dygnet och vissa blir feta på en näve om dan. Det finns ju en gräns för hur mycket energi som kan göras av med på skritturer.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Uss
0

Vi har ungefär samma problem m vårt Matvrak; förra våren blev han extremt tjock o vi vågade inte rida innan han gått ner i vikt. Jag jobbade mycket i somras o hade inte så mycket tid att lägga på promenader, men vi lyckades iaf hålla status quo över sommaren. Han fick då inget foder alls (stor hage o mkt gräs), när grannen började få nattmat fick han bara en tuss på mindre än ett halvt kg "för sällskaps skull" o nu i vinter får han ungefär halv ranson ensilage o fri tillgång på gräsfröhalm (timotej) i sånt där mängdbegränsande hönät. Nu har han kommit ner i vikt såpass att vi vågar rida/arbeta igen när det inte är isigt (barfota), men å andra sidan börjar ju gräset växa snart… Han har tidigare lyckats krångla sig ur betesreduceraren o får vi inte den att funka i år heller får jag klura ut ett sätt att ordna så pålle går i paddocken några timmar varje dag istf i hagen. Kanske kan man använda en lunchgrind? Vi har långa arbetsdagar och kan inte lösa det genom att ta in dem några timmar, men när vi har semester o på helger gör vi det under "gräsperioden". Mina tips är alltså; byt ut högenergimat till mat med lägre energi (halm är också mat för hästar, även om d e mer som havregrynsgröt för oss - dvs de äter frivilligt mindre för att d inte e så gott), ordna så det tar längre tid att äta det hon ändå får, begränsa betestiden o tömkör/promenera så mycket du hinner.

[Rakach]
0

Äter din häst från hönät eller fritt från marken? Det kanske kan hjälpa om hon får äta så mycket hon vill, utan att få i sig så stora mängder.

CelsiusT
1

Jag skulle inte dra ner på höet utan att ersätta det med något annat att tugga på och för magen att arbeta med. För lite hö är inte bra och hästar behöver tugga många timmar (även dom som blir tjocka av det höet).

Att få höet i ett slowfeeding-nät (små maskor) är ett bra sätt att börja med att förlänga ättiden av det vanliga höet så att inte hästen trycker i sig för mycket. Äter hon väldigt mycket hö så kan man tänka sig att antingen byta ut det helt och hållet mot ett med "sämre värden", ett hö med mindre energi så att hon får äta mer för att få i sig samma mängd energi. Om man inte kan göra det (vilket kan vara svårt om man nu står med redan inköpt foder) så kanske man kan tänka sig att byta ut en del av höet mot halm (om du ska göra det, köp lite till en början och prova ett tag så du ser at thon kommer igång och börjar äta det. Jag köpte en gång på mig massa halm och sen åt inte hästen så jag fick köpa in ett sämre hö i alla fall).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Brollan1
3

Vi bantade ner en häst ca 80-90kg på ett år vilket då blir ca 20-25% av sin vikt och den var så fet att vi inte tordes göra något i början.

Först så rök alla täcken, sedan all kraft, allt hö så magert det gick att få i småmaskigt hönät, munkorg på betet med extra ganaschhrem så den inte kom av, sedan ut så mycket som var möjligt,  i början mycket ute och gå och ibland ridande med som handhäst. Körde en del med den ochså. Efter några månader så kunde hästen börja longeras, tömköras och till sist ridas. djupsnöplumsning i skritt över ängar. LÅÅNGA lugna pass i början sedan öka på jobbet när vikten kom ner, mot slutet så galopperade vi mycket på ängar och grusvägar i långa pass inte så fort men länge. Det blev många härliga skogsturer långt bort efter grusvägarna. Och jäklar vad muskler det blev i stället för fett.

Så gjorde vi.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

MidnightLight
0

Okej tack för tipsen hon står på fritillgång i hagen då hon inte mår bra av att få små mängder flera gånger om dagen effekten av det blir att hon hets äter och blir nervig och klättrar ut ur hagen. Sen jag bytte till fri tillgång så har hon gått ner ca 20cm runt magen men det är mycket kvar! Täcke måste hon ha på sig dygnet runt både inne och ute enligt vet. Pga ryggen Men får försöka med långa skritt pass på lägdan..

CelsiusT
0

#7 Ja portionsfodring är inte optimalt och vissa hästar mår ju direkt dåligt av det även om det finns dom som klarar det bättre. Men även om man har dom på fri (konstant) tillgång så kan man begränsa tillgången så att hon får i sig mindre mängd på samma tid. Att ge maten i småmaskiga nät är jättebra för många hästar, finns även till stora rundbalar.

Men det låter ju bra att hon gått ner på den fodringen hon har nu. Skritta är nog bästa tipset. Hoppas det går vidare på rätt väg.

Brollan1
0

Om hästen är så fet som du bekriver det så har ryggen nog mera besvär av vikten än av att det skulle bli kallt. Feta hästar har väldigt svårt för att bli kalla även utan täcke. Sen sätter dom mera päls utan täcke vilket ochså kostar energi och därigenom bantar hästen indirekt.Sen är det så att om hästen inte har täcke så måste den röra sig mer för att hålla värmen och det kostar energi som den tar från sina reserver och därigenom bantar så länge den är ute.

Man kan mycket väl använda finmaskigt när runt en stor fodergiva så det alltid finns mat men det skall vara besvärlig att få i sig så fort och därför äter mindre.

Om man inte vill förändra förutsättningarna runt hästen så kommer den inte att banta sig själv, så förutsättningarna måste ändras för att något nytt skall ske.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

#9 Fast visst kan även en fet häst få problem med ryggen och får den problem med ryggen (oavsett orsak) så kan den mkt väl behöva täcke. För en problematisk rygg är inte säkert att den klarar av att hålla värmen. Ofta blir en problematisk rygg varm och då smälter snön och isoleringen slutar fungera. Sedan om hästen har ont i ryggen av att den är tung eller för att något annat hänt, det spelar ju inte så stor roll faktiskt.

Gronstedt
0

TS, kolla med veterinären om hästen kan ha ett tunt täcke med BoT-ryggvärmare insydd. Då kan den hålla ryggen varm men ändå vara lite kallare om resten, vilket kan öka energiuttaget något i alla fall.

Ni kan också prova att låta henne vara inne utan mat lite längre när ni ändå tar in henne för att arbeta. Inte så länge att hon blir hungrig och stressad, men det kan ändå bli en eller annan ättimme mindre per dygn. Eller sprid ut en liten mängd hö i boxen, så hon blir tvungen att äta strå för strå och leta dess emellan.