Tips?
Hej det finns en hästgård inte ens 1 km från där jag bor och de som har bott där innan har typ haft 2-3 hästar så då har det inte gått att kunna få hjälpa till där eftersom de hade så lite själva ;) Men nu har det flyttat in en ny tjej och hon har typ 4-5 stor hästar (som jag antar hon rider) och några b-c-d ponnys. Så Jag min syrra och hennes kompis ska gå och prata med henne i mon om hon vill ha lite hjälp med hästarna :D Så då skulle undrar jag vad ni som har några hästar eller så skulle ha för "krav" på den som skulle vilja hjälpa till i stallet. Asså om ni tycker att det är viktigt att man har ridit länge eller har haft sköthäst innan eller så ;)
Jag har ridit i 10 och ett halft år men i sommras hade jag sköthäst i ett stall som jag red ganska ofta men nu har min kompis henne på foder:( Sen rider jag lektion 1 gång i veckan. Har även sköthäst där men inget man får göra med sköthästen där :(
Min syrra har ridit i 2 år men har altid varit med mig i stallet så hon lärde ju sig ganska snabbt sen när hon börja på ridskola.
Min syrras kompis red in en shettis när hon va 6-7 år :D
Hoppas ni förstod va jag mena ;) Bara att fråga annars ;)
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Att man är mogen och ansvarsfull, hade dock inte haft några barn som medryttare på min häst. Haft två stycken som var 13 år, men de var väldigt mogna och jag visste att de var ansvarsfulla sedan innan.
Skulle dock tyvärr vara lite skeptisk till folk som kom själv och frågade om de fick hjälpa till, vet inte riktigt varför men får en dålig känsla av sånt. Behöver jag hjälp så frågar jag runt själv. Men alla behöver ju inte vara såna.
Jag tycker, tvärt om Zaphix, att det är positivt med folk som frågar själva. Även om man ju för en minderårig vill ha kontakt även med föräldrarna så tycker jag att det är annorlunda om barnet/tonåringen själv visar intresse och tar kontakt. Istället för att mamman ringer och frågar. Sen kan det ju hända att man inte hunnit fråga runt efter hjälp eller inte visste att man behövde hjälp.
Så jag tycker absolut att ni ska ta kontakt, men självklart på ett bra sätt och acceptera om det blir ett nej tack.
Jag har haft tjejer i åldrarna 11-15 som hjälp mig med mina tidigare hästar och det har varit jättetrevligt. De har bara fått sköta om när jag varit hemma så att jag kunnat hjälpa med insläpp och finnas hemma om något skulle inträffa och de har bara fått rida när jag varit med eller i närheten, men jag tror att de varit lika nöjda som mig.
Skulle gärna få hjälp av någon ungdom med min unga korsningsponny, men jag har ingen lust att annonsera för det brukar alltid bli besvärligt… Nej, då hade jag hellre blivit kontaktad av intresserade tjejer som bor i närheten (= de behöver inte föräldrar som kör och då kommer de betydligt oftare)
Lycka till!
Jag tror att de flesta inte skulle ha något emot lite gratis arbetskraft, speciellt inte om den kom och erbjöd sig själv.
Nogrann, ansvarsfull och alltid tänka på hästens bästa är krav som de flesta hästägare ställer på alla som vill ens titta på deras ögonsten. Positiv, trevlig och mogen är andra bra egenskaper.
Det kan hända att hon aldrig kommer våga släppa upp er på någon av hästarna, eller ens låta er leda dom själva. Så börja med att bara hjälpa till med det hon låter er göra och se om hon erbjuder mer efter ett tag när hon börjat lära känna er.
Händer inget på ett par månader kan ni fråga försiktigt, får ni nej är det bara att acceptera, det är hennes hästar och hon har ingen skyldighet gentemot er. Då får ni i stället fundera på om ni vill vara kvar under de omständigheter som är, vill ni inte det är det bara att tala om det för henne, om hon inte betalar er har inte heller ni några skyldigheter gentemot henne.
Om ni lägger fram det som att ni är två hästvana tjejer som vill hjälpa till med det ni får för ert eget höga nöjes skull och för att ni älskar att vara i ett stall utan att ni ber om något tillbaka tror jag ni har en ganska stor chans.
Om någon kom fram till mig och bad snällt att få mocka min box för att det är kul, och visar sig vara nogrann och ansvarsfull, skulle jag nog fråga om hon ville rida lite efter några dagar. Men om samma person frågade om jag ville att hon skulle mocka mot att få rida lite, skulle jag säga tvärnej.
Kort sagt, tänk på att hästägare är överbeskyddande och att det är handling och inte meriter som räknas och lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Ja va ju hoss en i sommras och honm tyckte de va jätte kul att vi ville hjälpa till :D Det skulle inte tat många sekunder att cyckla dit för det är bara nerför ;) Max 60 sek :D
Mamma hade mött henne härom dagen när hon var ute och gick och då hade hon frågat mamma glatt om det fanns några bra ridvägar men hon viste ju inte såklart ;) Men då hade hon ridit en bauta stor häst hade mamma sakt (säkert en stor häst bara;) ) men jag vet jätte många bra rid vägar så de kan ju vara ett sätt att få följa med ut och rida om man kan någon väg ;) De har padock också så de är ju bra :)
Skulle börjat rida på en annan häst går ca 1 mil ifrån där jag bor innan men tjejerna där tyckte jag va aldelles för flamsiga. De liksom sprang runt och smsade och käkade godis och alt. När man är med hästar så får man ju tänka sig lite för tycker jag… Så sån är jag inte ;)
Jag skulle tycka att det va trevligt om någon kommer och frågar.
dock skulle jag nog inte nappa om det kom 3 st.
Skulle kännas mer lagom att ta emot 1 eller max 2 personer.
#5 Ena tjejen bor hos sin pappa varannan vecka och hon ska nog inte med i mon. Hon är typ aldrig hemma så får se hur mycket hon i så fall kommer att vara med ;)
Ja det låter bra. Visa bara upp en sida av att ni är genuint intresserade av att hjälpa till med skötseln, så inte ägaren tror att det bara är några som vill komma och gratisrida. Hoppas det går jättebra. Lycka till.
#7 Nej de har jag insätt för läääänge sen att det inte bara är att rid utan mycket annat också ;) De är typ därför jag vill vara där fär på ridskolan så rider man ju typ bara. Vill ju liksom göra allt annat som man är tvungen sen när man har egen häst ;)
Ett bra tips är att gå dit själv.
Det ger ett mer seriöst intryck. ( likadant med jobb, du får nästan
aldrig jobbet om du kommer med en kompis och söker jobb.. )
Alltid när det kmr mer än 1 person och frågar så halvlyssnar jag
bara. Men om det kommer 1 person (har dock ALDRIG) hänt.
så blir man mer intresserad (iallafall enligt mina åsikter).
lycka till (:
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag håller med #5 och #9.
Om det kom 3 tjejer hem och frågade om jag ville ha stallhjälp, så skulle jag med stor säkerhet säga nej. Kommer det en ensam person, skulle det vara mycket större chans att jag säger ja.
Lycka till :)
I den bästa av mina världar så kommer jag ha en gård med minst 10 hästar och jag skulle då verkligen uppskatta om jag hade några granntöser som kunde tänka sig att hjälpa till emellanåt. Sen beror det ju mycket på ålder och hästvana hur mycket ansvar man kan lägga på de som vill hjälpa.
Klart att det är roligt att få hålla på med andras hästar om man kanske inte har möjlighet att ha en egen, det förstår jag fullt ut.
Kraven jag hade haft var att man städar iordning efter sig, att man lägger tillbaka saker på sin plats när man använt det osv, att man kollar så hästarna har vatten när man kommer, särskilt efter en ridpass. Hade också varit noga med att avsätta lite tid till att introducera mina tre hästar för de som vill hjälpa till. T.ex så ska mina hästar inte handmatas.
Men som sagt, krav:
Håll rent runt omkring dig
Lägg tillbaka det du har använt där du tog det
Kolla vatten
Handmata inte
Låt hästarna vara när de äter
:)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter