Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1686 ggr
Tregly
2013-01-06 15:17
0

hovspricka..

Min sköthäst har haft en hovspricka i ett år nu som inte blir bättre, tvärtom så blir den djupare. Jag är rädd att den ska gå innanför hovväggen och skapa stora problem. Jag märker inte att han har ont, men det betyder ju inte att han är smärtfri. Sprickan går genom hela hoven lodrätt. Det är bara på en hov, ena framhoven. Han går på lösdrift året om och skor har han för det mesta bara under ca 2 månader, augusti-september när han ömmar vid ridning. Hovarna är ganska platta och strålarna är ojämna och gropiga, lite svårt att förklara. Ska lägga upp bild på den sen. Hagen är ganska lerig och är rädd för att lera och skit ska tränga in och skapa problem. Hans hovkvalitét är inte jättefin om man ser på undersidan av hovarna och tittar på strålarna. Hovarna växer långsamt, han verkas mer sällan än de andra hästarna. Men i övrigt har de en ganska fin form och flikar sig aldrig eller går sönder. I foderväg får han bara fri tillgång till hösilage under vintern och lite pellets efter ridpass. under vår, sommar och höst får dom klara sig på gräs och lite pellets efter ridpass.

Har hört lite olika grejor man kan ge hästen, bl.a. biotin, enzion, linfröolja och Arti mud. Vilket tror ni mest på? Linfröolja tror jag mer är för hårremmen och magen. Biotin tar så lång tid på sig. Sen har jag läst lite om Honey heal också som verkar vara bra för strålar men tror inte det har så stor effekt på tillväxt av hovar eller hovsprickor.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!