Bett djungel
Har tänkt att införskaffa ett nytt tredelat bett men står och väger emellan valen 1, sweet iron med mellan del av koppar och 2, ett rostfritt stål med mittendel av mässing. Har ni för och nackdelar med de två betten? Får man ha bett nr1 på tävling?
Tack på förhand
Jag hade tagit sweet iron-bettet, tycker om dom :)

Jag gillar sweet iron, men det är inget fel på det andra. Har även 3-delat i rostfritt. Sweet iron kan vara bra om man vill att hästen "suger" mer på bettet.

Tackar =)

Jag är lite fundersam till hur trevligt det egentligen faktiskt är för hästen med bett som frambringar mer saliv än vad hästen naturligt annars skulle ha gjort…

#4. Syftar du på sweet-iron bettet?
Jag är inte så förtjust i dem då hästarna ofta tuggar mkt mer på såna bett. När jag hade ut tandläkaren i våras så rekommenderade han absolut inte sweet iron just med tanke på det jag skrev.

Syftar på alla bett i olika metaller som ger mer salivsöndring.
Jag tror bara att det mkt väll bara är ett nytt sätt att ta genvägar som blir felaktigheter och senvägar i längden… Är ju meningen att hästen ska fått tid på sig att vänja sig vid att ha något i munnen då det trots allt inte är naturligt och sedan att man ska rida så mjukt och fint att hästen är avslappnad och därför suger på bettet, alltså att saliv försvinner, det sväljer ju det inåt kroppen när den suger…
Sätter man istället i ett bett som ger mer saliv, så tyder det ju på att allt inte är riktigt som det ska, att någon eller flera utav ovanstående eller andra saker som man behöver vid korrekt ridning (alltså typ avlsappnad häst) inte finns och att man försöker ta utrustning för att få till det ändå..?
Jag vill inte att hästen ska tugga något alls mer än lite naturligt för att röra på käckarna till och från. Jag vill att hästen ska suga på bettet och vara lugn och stilla i munnen.
När du skriver att hästen tuggar mer på bett som är salivframbringande så tänker jag att de måste ju göra lite tuggrörelser för att få till sväljningsreflxerna om man nu sitter å frambringar mer saliv hela tiden, är inte så underligt egentligen…

Jo precis, hästen tugggar mer på såna bett och producerar på så sätt mer saliv än naturligt.
min arab funkar på sweet iron hade mässing till honom förut men han tuggade hela tiden viket var ganska jobbigt för honom tror jag. varmbloden går med hackamore, koppar och ett bett med blandade smaker, koppar och rostfritt. jag har prövat mig fram försiktigt vad som passar herrarna bäst. på vintern så har jag gummibett på en av varmbloden, han gillar inte kalla bett.

Hurvida du får ha dem beror mkt på utformningen på bettet fö…
Vet inte riktigt vilka metaller som är gdk, men alla utformningar på tredelat är inte godkänt i dressyr, men det beror ju på vad för något det är du tävlar och är det ponny eller häst?

hur ser ett sweet iron bett ut?

Sweet Iron är en metal, ser matt, svart ut. Det görs kallt och har i längden inte lika bra hållbarhet som varmgjuten metal, så som
Det hela är en typ utav rost, vilket vissa påstår är nyttigt och trevligt, hurvida det är det eller ej har jag aldrig hittat några klara uppgifter om eller fattat…
Rostfri stål är tydligen neutralt för salivsöndringen, medans kallgjutna metaler frambringar mer saliv, chrome & aliminium ska tydligen hjälpa till att få mindre med saliv.
Jag kan inte komma på vad sweet iron heter på svenska… För det finns ju ngt namn för den svarta metallen det är :P

jag har sweet iron och tävlar lokalt:D
#11 Jag har för mig att sweet iron är vanligt, obehandlat stål (kallas svartstål på verkstadsspråk) men jag är inte helt säker… Kan ta reda på det tills ikväll :)
söt malm tror jag att sweet iron heter på svenska
mina pållar gnager inte så mkt på bettet… dock är de tredelade jag har lite smalare också vilket jag tycker om…

#14 söt malm? aha, då förstår jag vad det är för nått bett :)
Jag red Japp på ett sånt en gång och det var ingen som helst skillnad salivmässigt på ett sånt eller ett vanligt rostfritt..

Men Slo, Iron är ju Järn… Och Stål är Steel.
Det är alltså en sorts järn väll..?
En kallbehandlad järn, eftersom den rostar…
#15 Ja sötmalm har jag också hört att det heter på svenska… Men vad sjutton är det? :)
Snuttan, jag har för mig att skillnaden på om om det är järn eller stål har och göra med hur mycket kol det är kvar i ämnet. Alltså det som skiljer är vad det är legerat med. Nu är jag inte helt 100 på det här, men jag vill minnas att det var ungefär så jag fick det förklarat för mig när jag läste verkstadsämnen ;)
Jag ska leta lite till, borde ha en gammal lärobok liggandes, frågan är bara var :P
sweet iron is pure iron produced in the old traditional way by cooling the molten metal in oil after forging http://www.frintasaddlery.com/accessories.php
Efter nästan en timmes googlande är det där det enda vettiga jag hittat… Hmm… Men det låter ganska vettigt.
Alltså, sweet iron är järn som kyls i olja efter bearbetning. På så vis härdas det på ett annat sätt jämfört med om det kyls i vatten och antagligen blir det en annan hårdhet.

Du har gjort det för avancerat för mig när du började prata om hur mkt kol det är kvar i stålet/järnet :P - Jag får hålla tyst ;)
Jag är iallafall nöjd med att min regel på att järn som rostar är kall-behandlat fortfarande håller 
Kallbehandlat? :P

Jag kan inte stava, be nice :P
Jag undrar mest vad du menar med det… ;)

:P
Och det kunde du inte förklara nä… Okej :P