När är det dax att sluta?
Hm jag funderar på att sluta med min häst
Hade ett uppehåll med hästar under ett par års tid när jag skaffade barn & bodde i lägenhet. Men de senaste 9 åren har jag haft häst hemma på egen gård, utan inhyrningar.
I åtta år har jag haft min drömhäst. Inköpt som föl & idag en trevlig snygg individ som är en underbar skogsmulle med potential för mer (om hon bara hade en ryttare som kunde mer) Men jag har njutit av att äga henne & hon har gett mig så mycket kvalitets tid, hennes utbildning är inget som stört mig, vi har haft hela livet framför oss.
Men den senaste tiden har det inte hänt något och det stör mig faktiskt… Jag har ridit henne 3 gånger på 4 månader nej inte ridit, åkt. Hon får gå barfota & softa i hagen & följa med på promenader med hundarna. Visst det är inte så att det är synd om henne men jag börjar ändå fundera på om det är dax att sälja henne. Fodra ut är ABSOLUT inte tänkbart. (Jag vet vad jag har men om jag skulle fodra ut henne vet man inte vad man får tillbaka, tyvärr.) Har funderat på om att skicka henne på "träningsläger" men nu är det dyrt & min ekonomi har inte plats för de utsvävningarna. Sedan vet jag inte riktigt om det skulle hjälpa mig komma någonstans.
Saken är den att jag inte vill sluta ha häst, kanske bara en annan häst, en mindre. Har redan ett russ som sällskap till min stora, den vill jag ha kvar fast hon inte är "perfekt" som den stora. Just nu drömmer jag lite drömmen att ta små föl & till det fungerar igentligen min stora häst ypperligt. Men kanske är det en miniatyr jag ska satsa på?
Köpte en transport för ett år sedan, så det skulle bli lättare att ta lektioner & utvecklas för oss. vi har inte varit på en enda ridlektion, ett par markträningar men de var inte så hög kvalitet att jag fann det värt 400:- för 40 minuter… Så det rann ut i sanden. Nu har jag inga vinterdäck på så det fungerar ju inte alls.
Vet inte vad jag vill med mitt inlägg mer än vädra mina tankar med någon annan än min man som tycker att jag borde sälja & skaffa shettis/miniatyr i stället, han ser inte att hästar är individer på samma sätt som jag… Har alltid känt att utan min älsklingshäst är det inte värt att ha häst, hon har varit mitt mål & min mening så länge nu & ge upp henne nu? Hon är helt perfekt som hon är och glädjer mig varje dag som jag låter henne göra det.
Frågan är bara om vi båda kan byta mål utan att jag ångrar mig för gott…
Kan man byta stor häst mot mini hästar?
Det går säkert alldeles utmärkt att byta ut en stor mot minishettisar.
Däremot förstår jag inte ditt resonemang kring att lämna bort på foder. "Fodra ut är ABSOLUT inte tänkbart. (Jag vet vad jag har men om jag skulle fodra ut henne vet man inte vad man får tillbaka, tyvärr.)"
Innebär det att om du säljer hästen så slipper du bry dig om hur den har det?
Jag tänker precis tvärtom. Om jag lämnar hästen på foder kan jag ta tillbaka den om jag anser att hästen inte får den vård och skötsel som jag anser att den skall ha, medans jag inte kan göra ett dugg om den är såld. Det är knappt att något görs alls fastän hästar blir totalt misskötta.
Med bort fodrings delen tänker jag så att idag känner jag min häst, vet vad hon varit med om & ej. Men om hon blir "bortfodrad" så vet jag inte vad som händer, kanske får jag tillbaka en bakrädd häst som har utvecklat sadeltvång eller något annat tråkigt.
Att jag ska sluta bry mig om hästen bara för att den är såld är inte riktigt så. Jag har god kontakt med dom som har mina gamla hästar & har åkt och hälsat på dem på nya ställena. Jag har försökt att sälja de tre till rätt hem då jag har en skyldighet att måna om att hästarna får det så bra som möjligt men jag vill inte få hem en häst som jag inte har "förstört" själv, vet att det låter hårt men jag vill inte få hem en häst som är svårt avmagrad eller sjuk (det kan gå fort).
Jag oroar mig nog mer för de små felen som kan uppstå än de stora,
#2 Förstår fortfarande inte ditt resonemang.
Varför skulle du inte kunna låna ut din häst till samma typ av människor som du sålt dina andra till?
Jag menar, om du är rädd för att få tillbaka en "förstörd" (avmagrad, sjuk bakrädd eller vad hemskt du kan tänka dig), varför skulle du då med gott samvete kunna sälja din häst med samma risker?
Jag menar, om man lånar ut sin häst kan man ju vara minst lika noga med vem som tar den och man har dessutom chansen att "rädda" den om man ser att det går illa. Jag menar inte att det är fel att sälja hästen utan bara det att man kan ha lika bra kontakt med den som lånar ens häst (om inte bättre) än med de man har sålt sin häst till. Är hästen såld har du dessutom sålt dina rättigheter till hästen.
Oftast tycker jag det är olyckor / oaktsamhet bakom hästarnas problem och dem kan man ju inte befria sig mot.
Sedan är jag dålig på att dela rent generellt. Har inte fixat att ha medryttare heller. Ett problem jag har, litar dåligt på folk.