Tunn åring!
Känner en som har en tunn åring, korsn varmblod/halvblod. nu 140 cm. han avmaskades mot blodmask med fyrantel den 13 juni. nu går han på ganska kraftigt bete och äter 0.5 l lusern, lite havre och korn, mineraler och kalk och går inte upp nåt alls. han har varit tunn hela vintern. Vad bör hon göra?
ska leta upp en bättre bild
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
prata med veterinär…

Håller med #1 kanske även ta ett träckprov, kolla munnen.

träckprov är taget. hon har försökt ringa ATG men dom vill inte prata
distriktarn eller privatpraktiserande.. annars kan ni ringa till Skara, Helsingborg mfl… tror att prover kan behöva tas.. om nu tänder/munhåla är ok så att han kan äta samt magen är undersökt (mask mm)

hon ska försöka ta med honom till tandis, men han kommer bara en gång i månaden tydligen.

jag tycker inte han ser så tunn ut…. förstår inte riktigt. vanligt bland unghästar att inte bara klara sej på bete…. å vad menar du me lite havre och korn?
jag och dojokelder fodra våra unghästar med hela sommaren….

#6 det syns inte på bilden men jag har sett honom IRL och kännt, och han ÄR tunn. hon skrev lite havre och korn, jag vet inte hur mycket hon menar med det men antagligen 1-2 dl elelr nåt. det hon vill veta är om hon ska öka mer på det hon ger eller om det finns nåt annat, för han har varit lika tunn hela vintern
ja i den ålder brukar dom vara jängliga å lite avmagrade det beror på att den växter och när den är 2år e den ännu fulare
Mitt tips är ge den korn och mineraller korn ger extra fett bra för den och minerallerna hjälper till så den får i sig det den behöver. Olja är oxå bra att ge extra fett. Är det ett sto? Hingstar brukar magra av då den får lite "hingst i sig" ston brukar vara lättare. Synd att jag inte har kamra då kunde du fått sett dom vi har här det e 1 sto o en hingst. Vissligen så e hingsten mera fullblod i och dom magrar av snabbt å växer som ogräs :D. Men han ser inte så rolig ut och han har vi fått börja ge korn nu + miniraller. Sen är ju vbl oxå som fullblod dom växer snabbt och få inte i sig allt dom behöver eller så dom ser lite fetare ut. //Lycka till ps dom blir finare när dom är över 2.5 år :)

Mina unghästar har aldrig varit tunna någonsin. Inte ens på betet. Men vi konstgödslar betet varje år. Går den på naturbete så är det inte lika starkt.
Bättre att ge tex ½ kg groov 125 och lite lusern strå. Tas hästen in nattetid? Isf hinner ju hästen äta upp det. Annars kan det vara tänderna som den håller på och tappar så det gör ont, springer mycket och är orolig på betet pga broms, mygg eller är orolig i allmänhet. Eller mask men det hade dom ju kollat. Lugn och ro och bra mat gör att hästen går upp i vikt. Om inte är den nog sjuk.
Jag personligen tycker att den ser tunn ut för att gå på sommarbete + extra foder…