rymmande hästar!
Idag fick jag ett samtal från polisen när jag var i skolan. Han informerade mig vänligt om att någon har tänkt köra på mina hästar som befann sig mitt på vägen.
Jag kom såklart hem direkt och då stod de i stallet, grannen hade varit snäll och hämta hem dem.
Med vad tusan ska jag göra? Enda sen jag skrev tråden om två rymmlingar så har de varit ute mer eller mindre varje dag och såhär kan det ju inte fortsätta.
Det finns ström i hagen och på de flesta platser är det fyra trådar + att jag har förstärkt med ståltråd!
Vad mera kan jag göra? Börjar bli mått desperat här nu…

usch, det lät inte skojigt alls det där.
Ja, vad kan du göra? Som jag ser det är det bara att testa med att bygga ett trä stängsel, inte det roligaste och absolut inte det billigaste. Men samtidigt vad gör man om de fortsätter rymma hela tiden. Det kan ju hända dem något när de drar iväg på det där sättet, inte roligt alls.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Är det en stor hage?
Har du inte möjlighet att byta ut alla trådar mot ståltråd? Den leder ju bättre och om du har vanliga elrep/tråd eller elband i resten av staketet och det är ett par brott på dem, så snor de ju extremt mkt av strömmen i staketet.
Vet du hur de tar sig ut? Hoppar eller kryper de igenom?
När jag haft rymlingar hade jag inget annat val än att byta tillståltrådar överallt. Efter det har de hållit sig på plats. Ett annat alternativ är att göra en "antenn" i grimman på dem så at tde får stötar om de kör in huvudet i närheten av trådarna. Inte så schysst kanske, men bra mkt schysstare än att de blir påkörda eller liknande.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Det är en medelstor hage typ.
Jag har ståltråd och elband tillsammans men det ser inte ut att hjälpa. Hästen springer bara, helt kallt, genom tråden. Ibland har hon också krypit under men allt som oftast höjer hon bara på huvudet och springer rakt igenom. Jag har sett när hon gör det. Sen är det bara för isisen att följa efter och så har man de på rymmen.
Det där med "antenn" i grimman har jag hört om. Jag tror jag ska pröva med det. Men jag tror att jag måste på nåt sätt leda henne på tråden för som sagt så brukar hon ju bara springa rakt igenom med höjt huvud.

Nu är det ju lite fel årstid för att bygga nytt. Men det bästa vore nog att fixa en mindre hage i den större, där du sätter ståltrådar runt om och släpper in henne med antenner på grimman. Då hamnar hon i en annan hage iaf, om hon nu ändå tar sig igenom.
Om hon springer rakt igenom, knäcker hon inte stolparna då?
/Cattis

Jag skulle satsa på ett ordentligt trästaket med kraftiga stolpar och rejäla brädor (modell hingst hage).
Min tanke är att har hon blivit imun mot eltråd/ståltråd med ström i så kommer hon inte bry sig mycket om att ha antenn heller utan kommer bli okänslig mot den med. Visst dom första gångerna så kanske hon reagerar men om hon har kommit på hur hon ska göra för att klara elen när hon rymmer så kommer hon klura ut antennen med….så till vida du inte klär hela kusen i en antenn 
Detta är min tanke…..och som du säger att hon kör upp skallen när hon drar trådarna så hjälper juinte en antenn på hennes skalle 
Nja….ett rejält trästaket !
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

eller så köper du ett nytt aggregat med mer kraft i?
ja det där problemet har jag med ibland.fast min ena han öppnar hagen själv så jag kan inte använda handtag på mina hagar.men jag ska även spika upp några brädor där jag vet att dom försöker att smita.dom har vissa hörn dom väljer ut…
Jag har hört, aldrig provat!
Att man har hingstkedja under hakan. Och lägger kedjan emot en eltråd. O så kommer de emot hakan. Och hästen får respekt för tråden. Aldrig provat! men detta tips fick jag när Nisse rymde hela tiden. MVH /Elin
/Elin

Man kan sätta en kedja som hänger ner och förstärker effekten av elen. Har fungerat på många hästar har jag också hört. Men aldrig provat själv.
Men annars håller jag nog fast vid att ett rejält trä staket vore det bästa.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fast om man sätter antenner på dem, så att de får rejäla stötar direkt mot huvudet, så brukar de få en helt annan respekt för elen än de någonsin haft.
Jag hade en hingst som rymde från alla hagar. Han knäckte brädor, han kröp mellan och under trådar eller sprang helt sonika rätt igenom. Kunde han göra det lätt för sig så hoppade han.
Honom satte vi på en grimma som var rejält laddad med antenner. Det satt en rakt upp från nackstycket på grimman, sen hade vi lindat hela nosgrimman med elband och lät två långa tåtar hänga ner under hakan på honom. Det låter fantasktiskt hemskt och elakt, jag vet. MEN, han gick fram i vanlig ordning och skulle springa igenom. Han kom fram med huvudet och fick en sådan kyss att han nästan satte sig på rumpan. EN gång, han har aldrig mer testat at trymma. Efter det spelar det ingen roll om tråden ligger på marken. Han går INTE över den, ens om det är ston på andra sidan. Vi var tvugna att ta till dessa drastiska metoder, då han innan sprang ut, röjde bland de andra hagarna, sprang in till stona eller in till avelshingsten och spöade upp honom osv. Nu är han i den hage man sätter honom i tills man själv leder ut honom.
Trästaket låter ju bra. Men då måste det vara riktigt ordentliga doningar. De har ju annars en tendens att springa fram och pressa tills brädorna knäcks. Och ett bra trästaket är ju också attans snyggt (men dyrt).
Obs! Om man sätter på en antenn så måste man vara där hela tiden då de har den på sig. Man kan inte lämna dem i hagen med dessa saker på, då kan de göra sig ruskigt illa.
/Cattis

Inte så kul med sönderbitna staket heller.
Oj så många svar det kommit! Tack tack! Jag börjar bli måttligt desperat här.
Trästaket måste jag tyvärr skippa helt. Dels för att det är en relativt stor hage så det skulle bli en massa jobb samt att jag kommer ju bara att ha rymmlingen ca 6 månader till så det skulle kännas lite onödigt.
Men jag har idag gjort ett framsteg. Jag virade ståltråd runt grimman med en ända som stack ut framför mulen. Så jag ledde henne till tråden och hon snusade som vanligt lite halvslött på den och så PANG fick hon en redig stöt så hon kastade sig bakåt och sprang iväg. Jag har sällan varit så nöjd som jag var då. Kände mig lite småjävlig.
Det där med kedjan var bra för jag vågar ju inte ha ståltråden på henne i hagen utan övervakning men en kedja kan jag inte se att skulle vara riskabel på nåt sätt. Man kan ju egentligen vira en lätt kedja runt grimman samt låta en liten bit hänga lös.
Hmm, det här låter ju bra!
Tack alla för era svar
Jag börjar se ett litet ljus i tunneln nu
haha ja om inte hingstkedja funkar så ha rjag hört en grej en vän till mig gjorde. hon satte ett litet stål-trådstorn från grimman som ståd rakt ut från pannan. sen gick det en ståltrå längs grimman och längs manen, fortsatte eftermanen längs ryggen och till svansen. när han gick mot eltråden fick han en stöt i hela kroppne. han smet aldrig igen! på tal om trä-hagar. min lill adam gick igenom en hage som hade 7 cm tjocka träplankor runt hela… hon såg gräs utanför och vips så var hon ute. hon måste stå i en specialgjord järnhage med stålrör runt hela hagen.
#13 Oj, det var någonting det!
Ja jag säger bara det att om inte detta fungerar så prövar jag din väns metod. Jag virar in hela hästen för säkerhets skull
Sen har jag väl myndigheterna här med djurskyddsinspektören i täten
haha du får även ta så stark el så hela hästen blir ett magnetfält
men om man drar in eltråd över hästens rygg.om elen är stark,kan inte hästen säcka ihop på backen då??funderat länge på det
Tänkte bara meddelat att hästarna har inte rymmt en enda gång sedan jag skrev tråden!! Jippie!
Tydligen hjälpte det att få en ordentlig förstärkt stöt en gång. Jag har inte ens haft en kedja att hänga utan det har fungerat fördet.

vad bra ! =) hoppas dom håller sig innanför stängslet i fortsättningen också ;)
Ja det hoppas jag med så jag slipper fler samtal från farbror polisen

haha, precis ;P