Hur leder ni?
Hur leder ni era hästar när ni är ute på promenad? Vill veta att jag kan ha kontroll på hästen hela tiden, och undrar vad som är att föredra.. Grimma och kedja eller träns, hur hade ni gjort? Vad är bäst för hästen, minsta skaderisk i mun/näsben osv..
Beror ju såklart på vilken häst 8) Har både hästar som går lösa vid min sida och hästar som jag leder med pelhambett.. haha!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Haha sant! Hämtar på lördag hem foderhästen, och känner ju honom inte så väl ännu.. Tänkte promenera med honom de första dagarna och funderade på vad som är minst riskfyllt - leda i träns med kedja i bettet eller i grimma med kedja under käken.

Grimma och grimskaft, oftast med grimskaftet slängt över halsen på ponnyn. ;) Fråga ägaren hur han är och promenera med.
Alltid repgrimma, han går normalt sätt bakom mig, men ofta även så jag går vid hans rumpa eller bakom honom beroende på vart jag ber honom vara. Bra träning att ha hästen framför sig på promenader.
Han är snäll att leda och i hantering. Men är stor anläggning med knappt 100 hästar och stort jordbruk han flyttar till - och han är rädd för lastbilar. Så vill ju vara försiktig i början innan vi känner varandra ordentligt och undrade därför vilken lösning som är minst riskfylld.
Min tjej var rädd för lastbilar förut också, det bästa med henne var hyfsat långt grimsskaft och bara fortsätta gå som om inget hänt :)
Grimma och kedja skulle jag säga >:)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Grimma och grimskaft, eventuellt repgrimma om du har tillgång. Jag tänker som så. Om han blir rädd och lyckas slita sig så gör han sig minst illa på en vanlig grimma. Om han blir rädd och slänger sig och du lyckas hålla kvar honom med kedja eller bett borde han då inte koppla ihop lastbilen med obehag ännu mer då?
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag leder helst från sidan, i boghöjd. Då får jag mer respons. Bakifrån om det är en lite mer ovillig individ eller ny på att ledas. Mina (åsnor) tycker inte om att bli "bogserade" så leda framifrån gör jag bara till och från hagen eller andra "slö" tillfällen.
Om ni inte känner varandra skulle jag rekommendera kedja i en longerlina och kedjan under hakan. Om han dansar iväg så behöver då inte kedjan dras åt direkt, utan han får lite utrymme att vara orolig.
Jag vill ha hästen så långt fram att jag ser huvudet, alltså att jag går någonstans menna mitt på halsen och vid bogen. Hästarna i medryttarstallet är tyvärr lärda att bli "bogserade", så det är lite diskussion om hur det ska gå till.
+1 på #11, longerlina är väldigt bra så du har mer rep att röra dig med. Jag hade tagit träns med delta under (heter det så? en sån där som du knäpper i båda bettringarna ocg i mitten finns en ring där du fäster linan så trycker kommer jämt i munnen) just i början innan du vet hur han är.
Jag leder i grimma och grimskaft, grimma och longerlina om jag misstänker att det kan bli problem. Bett har jag inte i kontrollsyfte och någon kedja äger jag inte. Blir hästen rädd på riktigt sticker den oavsett kedja/bett, och då kan det bli rejäla skador om inte grimskaftet/linan går sönder direkt när hästen stiger på den eller fastnar.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Använder grimma och grimskaft till de jag vet och litar på, använder också repgrimma på min ena unghäst som kan bli stark ibland och testar och då har jag mer kontroll med repgrimman :)
Carpe diem!
Jag har alltid grimma (utan ganachrem, enbart nackstycke och nosdel) och grimskaft. Hästen går var den vill sålänge den sköter sig. Leder ju ofta två hästar åt gången och ibland händer det att det är smidigare att låta ena hästen gå helt framför mig, ibland båda bakom mig på led, ibland en häst på var sida om mig, eller båda hästarna brevid varandra helt bakom mig. Beror som sagt på, men detta gäller ju mina två små gullegrisar här hemma som jag känner väl och har väl koll på.
När jag får en ny häst eller leder en häst i en situation som jag inte är helt säker på så är det alla gånger repgrimma och långt ledrep som gäller.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Repgrimma och 4 meter ledrep. Blir lite utrymme med lång lina om det skulle hända något och tycker att han beter sig bättre i repgrimma än i vanlig grimma och den sitter bättre på. De allra flesta gångerna går han jättefint i lös lina, men det händer nån gång ibland att han testar, busar till det eller blir jätterädd och då är det skönt med repgrimma och lina.
hade den diskussionen på senaste stallmötet. och säger samma sak här som då… händer det något när man är ute och prommenerar så täcker inte de flesta försäkringar om hästen inte har träns på sig.
skriver inte detta för att göra någon arg eller för att det skulle vara bättre för hästen med träns och bett i munnen utan för att det är bättre för plånboken ifall något skulle hända så det behövs veterinärvård eller till och med avlivning.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#17 Har faktiskt inte sett något försäkringsvillkor där det står om det och jag har läst många när jag kollat runt. Jag har även nu när du sagt det kollat igenom mitt bolags försäkringsvillkor och hittar ingenting om det.
Min fråga härnäst då måste ju bli; vad menar du händer om jag rider med bettlöst huvudlag? Om jag rider i repgrimma, bosal, sidepull eller hack. Menar du att försäkringen inte skulle gälla då om det händer något? Vilket försäkringsbolag har det villkoret, var står det och hur fungerar det?
Och följdfrågan; Gäller det bara när du promenerar utanför gårdsplanen då? Eller är det även om du leder hästen till o från hagen? Var går gränsen? Gäller försäkringen inte heller då jag leder hästen upp till hagen som ligger en liten bit bort på grusvägen?
#18 minns inte exakt vilket bolag men min moster känner någon på nått bolag som berättade det. det är ju inte alltid allt står men när olyckan väl är framme så kommer det finstilta fram.
tror det gäller samma vid ridning. man ska ha träns på hästen alltså. hack är ju faktiskt en typ av "betsling"
// Alexandra
#19 Och repgrimma är en form av "hack".
Nästa fråga då: Vem bestämmer vad som räknas som betsling?
Och fortfarande: måste jag ha träns till/från hagen? Eler när räknas det som att jag är "ute och promenerar"?
Jo alltså alla villkor måste stå med i avtalet (dom kan inte komma och hitta på något nytt som jag inte skrivit under på), även det finstilta måste stå med i avtalet. Problemet är att folk inte läser det finstilta och det är därför folk upplever att "det kommer fram" när något händer.
Jag leder våra hästar i grimma med 4m långt ledrep. De ska gå snett bakom mig på någon eller ett par meters avstånd. Vi ska båda respektera varandras egna utrymme, de får alltså inte gå för nära/trängas vid mig och jag får inte gå för nära deras personliga space.
Leder nästan aldrig några andra hästar än våra egna. Anledningen till att jag tycker mitt sätt att promenera med häst är bra, är om hästen skulle bli rädd och göra något så har den sitt utrymme och jag mitt, samtidigt som det är en respektingivande ledposition, jag kan ha bra kontroll och hästen kan följa och läsa kroppsspråket bra. Skulle vi gå jämsides eller med hästen precis bakom är det risk att bli ner-mejjad om det händer något.

#21 Js, skyggar hästen åt sidan när man går vid bogen så får man en häst över sig. Går man framför/snett framför så har hästen plats att gå vid sidan om en om den blir rädd för något bakifrån. Båda har hänt mig flera gånger. Jag har min häst bakom mig.
Skynda långsamt så går det fortare.
#20 repgrimma är inte ett hack… Hack är en bettsling. repgrimma är en grimma. se att väldigt många använder repgrimma vid ridning förändrar inte att det är en grimma. se det som så här: på tävlingsplats är det inte tillåtet att leda en häst i grimma men man får leda i hack då det är en form av betsling. sen tycker jag också att det inte är helt logiskt men men.
och ok. jag är inte helt säker på det med försäkringen men det är iaf vad jag har hört.
och som jag tokar det så är det när man lämnar gården/anläggningen som träns ska användas. och personligen tycker jag att ALLA borde använda träns när man leder häst. inte för att det skulle vara ett bättre alternativ (för jag vet att många kan kontrollera sin häst minst lika bra om inte bättre i grimma) utan för att vara ett gått exempel för de yngre och mindre erfara inom hästsporten. ett barn som ser en vuxen leda sin häst i grimma bland trafiken kan få för sig att själv göra det. och vad någon än säger så ÄR det lättare att hålla kvar sin häst/ponny om den har ett bett i munnen.
kan gämföras med användande av hjälm. jag blir alltid lika upprörd när jag ser en vuxen människa sitta och rida utan hjälm när det finns bar i närheten.
// Alexandra
I den gemensamma skrivelsen om gott handlag med häst står att travhästar är undantaget kravet på räns vid en tävlingsplats. Jag tror inte jag sett en enda travare på en travtävling som letts i enbart träns. Alla använder grimma. Det är ju konstigt att travare ska vara lydigare och lättare att leda än ridhästar. 
Sen är jag personligen av den åsikten att träns bara ger en falsk säkerhet. Vill hästen dra så gör den det i alla fall.
Vi använder aldrig träns på våra hästar då vi leder dem. Vanlig grimma och grimskaft.
Alltid Lädergrimma spesielt en okänd häst ifall djuret sliter sig och fastnar går lädergrimma sönder . För mig i mina ögon är det en självklarhet. Och så kan man ha en hingst kedja med läderbeslag ,i början är hästen snäll så har jag vanligt grimskaft . Men alltid läder för säkerhetens skull. Och folk som föreslår reprimaa är för mig helt galet det ska va bättre kontroll , med en livsfarlig repgrima sliter hästen sig och fastnar går inte reprimman sönder livsfarligt . Har haft en bekant som hade de hästen skada sig så otroligt . Hade inte heller tagit träns i fall hästen sliter sig och fastnar och desutao har kedja eller grimskaft ovs så kan ha göra sig riktigt illa. Om han skulle trampa på grimskaftet och enu värre med kedja och bli alldeles skadad i munnen och ev slita av käken . Min häst drar upp huvudet så fort hon trampar på grimmskaft i panik eller sådant .

Grimma och grimmskaft och hästen ska gå efter mig, om det inte är utställing då visar jag efter regementet
#23 Det beror ju på om vi pratar den engelska skolan eller annan skola hurivida det är betsling eller vanlig grimma (på westerntävling så är det inte en kotte som leder sin häst i träns om man inte har sadel på och ska rida den). En bosal är ett hack, repgrimman bygger på samma principer och används på samma sätt och rider du på det så benämns det som hack.
Håller inte med dig om att man ska leda med bett. Bättre att föregå med gott exempel och visa att man har kontroll på sin häst. Jag upplever nog änd åatt bettet är en falsk trygghet.
#25 En ny fräsch ordentlig (inte made in china) lädergrimma går absolut inte sönder. Beslagen på grimmorna går sönder låångt före materialet ger med sig. Om inte lädret är smutsigt, torrt, gammalt och slitet.
Alla läderfäremål ger mig en säkerhet det är av en anledning man har läder vid transport . Är det så att hästen fastnar och inte kommer loss kan man skära loss det ,är de nylon ochstamar är det inte så lätt att skära näst intill omöjligt nej till nylon från min sida ren fara spesielt repgrimma.
Dagens grimmor har så taskiga spännen att dessa går sönder långt innan grimmorna går sönder (oavsett material)
Visst kan man skära i nylongrimmor. Läder är inte alltid så lätt at skära i heller.
#28 Det är en falsk säkerhet.

#28 Spännena ryker innan, har lyckats dra isönder knäppen själv av egen kraft på nån nylongrimma.

#28 Spännena ryker innan, har lyckats dra isönder knäppen själv av egen kraft på nån nylongrimma.
Enda anledningen till att jag numera väljer att transportera min häst med lädergrimma är för att jag är rädd att nylongrimmor skära eller ge hästen brännskador. Tror nog att det är lika lätt/svårt att skära sönder en lädergrimma som en nylongrimma.
#33 Håller med.
#28 Jag tycker också man ska transportera i lädergrimma då man minskar risken för skärsår och annat om den fastnar. Man kan ju alltid ha en (klen) bit höbalssnöre mellan grimman och grimskaftet, så går det lättare sönder om olyckan är framme.
Repgrimma och ett långt rep så att jag och hästen kan hålla avstånd till varandra, också för att jag ska kunna byta läge till passiv följare, för att det är ibland är kul att se vad hästen har lust att göra eller vart den vill gå någonstans. Hästen får aldrig gå på mig eller bakom mig eller kränka min integritet. I övrigt slappnar jag mest av och har kul.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Jag har grimma och grimskaft på båda mina (3-åring och 18-åring). På unghästen blir det oftast repgrimma då hon fungerar bäst med det, och vanlig grimma på hennes mamma :)
Jag leder i grimma och grimmskaft. Antingen går hon på långt grimmskaft och lunkar på bakom mig eller så kastar jag grimmskaftet över halsen på henne och så springer hon bakom mig :) så "leker vi följa matte". Vi springer vi och stannar och svänger hit och dit! Det är jätte kul tycker både jag och tösen! :D

Det allra första jag lär min häst är att gå snällt i grimskaft, dvs helt hängande. allt annat är oacceptabelt.
jag leder alltid i bara vanlig grimma grimskaft.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Grimma och grimskaft med hästen snett bakom mig. Ska gå med löst grimskaft. Håller med #38, allt annat är oacceptablet :P
Träns och grimskaft eller grimma & grimskaft har jag haft :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När jag promenerar (och i den mesta hanteringen) använder jag repgrimma på hästarna. Den ger ett tydligare tryck direkt och man behöver inte ta i dom så mycket vilket jag tycker är mycket trevligare. Jag tränar alltid från första dagen jag får hem hästarna att de ska stanna när jag stannar och hela tiden vara uppmärksamma på mig, så oftast går jag bara bredvid med grimskaftet över halsen på dom när jag haft dom ett tag. Men annars har jag allt som oftast repgrimma :)
jämtjämtjämt grimma och grimskaft.
Om vi ska ut på promenad så har jag grimma och longerlina.
Förutom på tävling, då har jag inte så mycket annat val än att leda i träns.. :)
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥