Hästens fjanterier
Min häst har fått för sig en sak när man ska hämta henne i hagen. Om man inte lockar henne med t.ex morötter eller hästgodis och endast tar henne i grimskaftet så börjar hon stegra sig. Hon är väldigt hög och stegrar sig väldigt högt så hon blir superstor. Hon håller alltså på såhär tills man släpper henne, för hon är stark och stretar emot enormt. Att hämta henne utan lockbete är just nu omöjligt och det är klart att man vill kunna hämta sin häst normalt. Hon har inte varit med om något hemskt och ibland tar jag bara in henne för natten, eller för fodring eller borstning. Insläppet är inte förknippat med ridning och hon har inget emot ridning heller. Kan man vänja/få bort sånna här fjanterier? Hon är fortfarande en unghäst (7år)
Har ni varit med om liknande eller har era hästar fått för sig några fjanterier någon gång? :)
Min ponny ställa sig med rumpan mot mig när jag ska tränsa och så kan han försöka "flyga" när han blir rädd då är man rädd. Han är lite fjantig mot soptunnor och sånt med det är väl för han är inport danmark och reds inte så mycket där, Han är 10-11 år så har precis lämnat ungponnys åldern.
Tränsningen beror på att han inte tycker är toppen att tränsas.
"Flygningen" beror väl på att han vill flyga från faran och inte fly som hästar brukar göra.
1# Oj haha! Har han alltid hållt på såhär eller är det något nytt han fått för sig? Hästar är verkligen oförsägbara ibland, de kan få för sig saker som tar lång tid att vänja bort.
Min häst har även börjat jobba sig i transporten och försöker slita sig när man ska lasta ur. Bara härromdagen slet hon sönder hela grimman och flög ut och sprang iväg ut i det bäcksvarta mörkret. Hon är svart så det var omöjligt att se henne!
Repgrimma och lååångt rep (tips: biltema har ledrep som är 2,8m med säkerhetshake för endast 39,90) så hästen kan stegra sig utan att du behöver stå nära hästen (skaderisk) eller tappa grimskaftet.
Sedan hade jag tränat hästen på "följa john". Hästen ska gå när du går, stanna när du stannar (utan att du ska behöva be hästen om det). Hästen ska ha något sänkt huvud när du leder den för det visar på följsamhet och från sänkt huvud kommer inte hästen att stegra. Har hästen inte sänkt huvud så backa upp hästen tills den sänker huvudet och blir följsam. Läs på lite om horsemanship och hästhantering.
Har du repgrimma och långt grimskaft på så kan du dra i sidled när hästen stegrar sig, den har då svårt att stå kvar även om den är stark och då går den ner på alla fyra igen. När den är nere på marken hade jag backat upp hästen så den sänker huvudet och blir följsam igen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
3# Det är något jag verkligen ska inskaffa! Tack för tipset. Extra långt grimskaft har jag ju kört på, men hon har ju en tendens att rygga och åter stegra så det blir en show hur jag än gör. Och jag behöver en stark grimma som ej kan gå sönder, då hon drog sönder en stark lädergrimma. Är repgrimman starkare?
#4 Ja repgrimman är starkare. Det gäller att du bryter beteendet och inte bara hänger med. Låt henne inte göra en show av det hela utan se till att själv styra ut en show där du bestämmer varje steg.
När hon stegrar så dra henne lite i sidled så hon går ner på alla fyra och om hon ryggar så hade jag inte backat upp henne direkt efteråt utan då hade jag heldre haft med en pisk/spö (jag gillar typ dresssyrspö för dom är lite längre men inte så långa som en långpisk) eller att man använder änden på ledrepet och driver fram hästen på en liten volt kring mig. När hästen sänker huvudet så hade jag åter backat upp hästen för att sedan fortsätta promenaden. Dock är det bra om man tränat på detta med "volt-sänka huvud-backa upp-följa john" innan så hästen vet dessa tydliga spelregler och kan hänga med på det. Träna på det när du inte är påväg från hagen och riskerar att stegringen dyker upp, ta en dag istället för ridning och träna på att styra hästen från marken och att få den följsam. Läs på lite om hästhantering. Tips är naturalhorsemanship.ifokus.se
Medarbetare på westernridning.ifokus