hur ska jag göra ???
Min häst har alltid klampat in i stallet bara jahap nu var vi här , nu har hon fått för sig att stanna tre meter innan dörren och stå klistrad det går verkligen inte att få in henne ,jag lockar med godis det funkar inte , igår locka jag in henne med hö .. och det tog en halvtimme innan hon hade båda frambenen innanför dörren , sen fick jag in henne efter en kvart sen tvärnita hon igen och då fick hovslagaren hjälpa mig det gick verkligen inte , jag försökte backa in henne men det funkade inte , jag blir trött på att stå där hela tiden och bråka med henne , sen när det blir mörkt fort när jag har skola också så vill jag rida så fort som möjligt för att hon är rädd när man rider i mörker , varför tror ni hon gör som hon gör när vi ska in i stallet.

Jag hade börjat med ledarskapsövningar på henne. Håll jämt tryck på henne när hon stannar. minsta lilla tanke eller rörelse framåt så släpper du trycket i grimskaftet. Det kan ta sin lilla tid men hon kommer ge sig.
Hur ser stallet ut…är det mörkt/trångt/lågt till tak eller annat som gör att hon kanske inte tycker det är så trevligt att gå in ?
Eller har det hänt något vid intagandet så hon har fått dåliga erfarenheter ? Hon har ju gått in bra tidigare ??
#1 men hon bara stannar sådär , hon förvarnar inte hon bara stannar .. men jag kan ha henne lös för jag tricktränar ibland och då följer hon mig som en hund :)
#2 Det är inte jätta trångt i dörren men där jag går in kan man öppna båda dörrarna så det blir jätte stort det prövade jag men hon gick inte in endå :/ , det någerlunda högt i taket inte jätte högt kanske men någerlunda ..det har aldrig hänt något när jag har haft henne när vi har tagit in henne :)
Är hon likadan om det finns någon annan häst inne?
#4 . Hon är lite lättare men hon tvekar endå , Det är lite tråkigt att börja med att man ska ''tvinga'' in henne i stallet .. :(
Hur länge har det funkat innan?
Är hon mycket inne?
Har hon många timmars daglig utevistelse?
Har hon tråkigt inne?
Var sträng och visa att beteendet inte är acceptabelt. Efter några gånger kommer hon att ge sig.
#6 enda sen jag fick henne 1 år då ;)
hon är ute häst går ute dyngnet runt
hon älskar ju att stå och mysa väl inne i stallet är hon hur snäll och lungn som hälst :)
Hur gammal är hon nu?
hon blev 20 den 1 januari :)
jag menar enda sen jag fick henne ett årsen *
Prova att göra som de gör när de lasttränar på Ponnyakuten.
Led henne så att hon står rakt framför dörren och tittar in, be henne att gå in. Om hon inte gör det, irritera henne (typ poka) på rumpan med ett långt spö (så du kan stå framför henne och ändå nå till rumpan ordentligt). Se till att hon hela tiden har huvudet framåt och vet att det du ber om är att hon ska gå framåt.
I början kommer hon säkert att gå bakåt eller åt sidorna eller bara bli irriterad, men om du inte bryr dig om det utan bara håller huvudet framåt, fortsätter irritera och ber henne att gå in kommer hon så småningom gå framåt.
Så fort hon tar ett steg framåt, sluta irritera och ge godis och beröm. Be henne att gå ett eller flera steg framåt och bakåt (Glöm inte bakåt! Målet är inte att hon ska in genom dörren, utan att hon ska strunta i dörren och lyssna på dig!) och irritera om hon inte vill gå fram när du ber eller protesterar.
Var hela tiden lugn och mild och be snällt, bara irritera henne om hon inte lyssnar tills hon gör det du ber om.
Är du bara lugn och konsekvent och inte stressar eller försöker tvinga kommer det lösa sig på nolltid.
Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Allt är relativt i livet, så även för hästarna. Om det är trevligare utanför stallet än innanför stallet så varför gå in i stallet.
Så för att få hästen att inse att det är trevligare inne än ute så finns det tre saker att göra:
- göra det trevligare inne i stallet än utanför
- göra det jobbigare att vara utanför stallet än inne i stallet
- göra båda delarna
Antagligen så förknippas stallet med jobb och det har av någon anledning blivit tråkigt, varför det är så kan du fundera över och rätta till.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#13: Då är det knappast trotsålder
. Men det kan ändå vara trots, och i så fall har du fått många tips ovan att jobba med.
Men eftersom hästen är så pass gammal bör du också fundera över en annan sak, nämligen hennes ögon. Kan hon ha börjat se sämre? Är det mörkare eller ljusare inne i stallet än utanför? Går det bra att gå genom andra dörrar, eller kan det vara otrevligt just att passera genom dörröppningen för att hon inte ser ordentligt? Du skriver att hon är rädd när ni rider i mörker - kanske ser hon sämre då?
Min pålle vill inte gå in först, han stannar ngn meter utanför o vill kolla att allt är säkert innan han går in. Han kollar in så d inte står ngn älg i trädgården o inget monster på vägen. Helst ska kompisen vara först så han ser att det inte lurar ngt inne i stallet heller. Sedan kan han gå in… o vi har en 3-meters skjutdörr o ca 3 m till takbjälkarna (öppet till nock) till pålle som är sisådär 1,30… Pålle är väldigt vaksam o uppmärksam o jag tror att han ser lite dåligt, ffa när det är mörkt, han reagerar också mkt på skuggor på marken.
De är för härliga dessa hästar! Min ena unghäst har börjat att kolla läget lite grann men hon vill istället inte gå till hagen utan stannar hellre inne o myser.
Nu har vi haft en del lera vilket vi annars inte har så jag tror att det spelar in samt att man måste testa lite. Än så länge så räcker det med ett kom nu och tryck i grimman så kommer hon men blir det mer och längre stunder så får vi arbeta på ett lite annat sätt..
Hon har kompisen ute i hagen så det är inget sånt.
Funderar på din häst, hon är lite äldre. Visst det kan vara att hon testar dig men hon kanske har fått lite sämre syn med ålder vilket gör att ljusskillnaderna är lite obehagliga kanske?
tack så mycket för all hjälp nu ska jag ut i stallet och pröva :) skriver här hur det gick sen :)