Varmblod
Hej, är det någon som har erfarenhet av varmblod som varit fd. travare? Har några frågor kring omskolning!
Jag har ridit och utbildat många fd. travare, fråga på! 
Sajtvärd på Naglar.iFokus, Medarbetare på Galopp.iFokus
NY HEMSIDA http://nailedit.inc.se | INSTAGRAM elvirarudback
Hej vad bra! Jo hon är ju omskolad till ridning sedan tre år tillbaka men har väldiga problem med att gå i form samt "trampa under sig" med bakbenen. Hon lägger all sin koncentration på frambenen och om man rider över småhinder så river hon alltså ner dom med bakbenen. Det är som om hon tror att kroppen slutar vid sadeln ungefär… :) Hur fixar man det? Någon bra övning?
Aah jag känner igen det problemet :)
För mig har det hjälp mycket att hoppa studs, för att få hästen att jobba igenom hela kroppen, i början kommer det förmodligen inte gå så klockrent, men det kommer :)
Det som behövs i detta läget är att man bygger på ryggmusklerna :)
Hur hoppar man studs då? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man sätter ut några hinder efter varandra, och att de står såpass nära varandra att hästen måste hoppa direkt efter landningen
Här är en video på hur det går till 
Okej tack så jättemycket! Ska testa detta! :) Får se om detta går så hon inte konstant river ner allt haha. Men antar att träning träning ger färdighet :)
Du skriver i en annan tråd att hästen är helt omusklad. Du kanske ska börja med att muskla upp hästen först? Är hästen helt omusklad så har den troligtvis stått ganska länge. Börja med skritt i skog och terräng. Lyfta fötterna, böja kroppen och börja komma igång lite långsamt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
En häst som är omusklad klarar inte att gå i form oavsett om det är en travare eller ej. Som CelsiusT säger så är det skritt i fri form, lång tygel, i skog och terräng som är det absolut bästa. Kör på det ett par-tre månader så har du en bra grund att arbeta på. Hoppa studs skulle jag inte rekommendera till en häst som är omusklad, det är lite att börja i fel ände. Som att be en helt otränad människa att köra ett hårt pass på gymmet med tunga vikter. Risken att hästen skadar sig eller får ont är stor och inte är det roligt heller.
Börja med skritt i skog och mark, skritt är en fantastisk gångart och den som är den absolut mest effektiva för att bygga muskler! Trav och galopp är konditionsstärkande men man ska prioritera bra grundmuskler före kondition till en början. När ni kommit en bra bit i muskelbyggandet är bommar bra redskap. Man kan börja med cavaletti, sedan med upphöjda bommar och slutligen med studs.
Lång tygel är bra för att hästen själv får hitta sin balans och form, istället för att den ska klura ut hur den bäst använder musklerna medan någon försöker tvinga ner huvudet.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
# 7 & 8 Det var nog mitt fel att jag glömde nämna i detta inlägg att hon är omusklad och hon har precis som ni säger stått ett tag. Studs låter som en bra grej men jag vill absolut inte riskera att skada henne. Så ska jag helt 100% i ett par månader rida ute i skog eller kan man kombinera med att träna henne i manegen en dag i veckan med t.ex studs?

#8 Grundkondition är en förutsättning för att bygga muskler. Om hästen har dålig kondis kommer inte blodet fram tillräckligt fort med syre till musklerna vilket ger mjölksyra. Mjölksyraträning är inte nåt för otränade hästar. Däremot är skritt stärkande även för konditionen så där får man två saker på samma gång.
Skynda långsamt så går det fortare.
#9 Ja bara uteritter skulle jag säga. Klart du kan rida i en manege om du absolut inte vill rida ut, men det ger inte lika mkt för du ska ändå hålla dig till att rida i fri form (inte dra in huvudet på hästen utan prioritera sänkt och framåtsträkt huvud) och inte arbeta hästen utan låta hästen bygga grundmuskelatur och grundkondition (precis som #10 skriver så får du även kondis av att gå fast det blir mer en grundkondition).
Så jag skulle säga ut och skritta. Uppför och nerför, böja runt träd, lyfta på benen i terräng är sådant som du ska satsa på. Börja med lite kortare turer och sedan öka på längden på turerna efter hand. Lyssna till hästen hur fort du ska öka (beror på hur pass omusklad hästen är, hur länge den stått och hur bra den är på att bygga muskler, tumregel är att det ska ta lika lång tid att sätta igång hästen som den tid hästen har stått). Men troligtvis bör du skritta minst 2 mån skulle jag säga.
#10 Ja, jag var otydlig där, precis som du säger så är skritten idealisk just för att den skonsamt bygger upp både grundkondition och muskler. Vad jag menade var såklart, att TS inte ska lägga någon vikt vid att försöka träna kondition med hjälp av intervaller eller dylikt än, och atty studs och liknande övningar därmed borde uteslutas till en början :) Tack för att du förtydligade.
#9 Du kommer att uppnå snabbare och bättre resultat om du uteslutande rider ut. På ridbana blir hästen ofta felmusklad om den inte orkar bära upp sig från första början. #11 beskriver väldigt bra. Jag kan nämna att jag red väldigt lite i somras, och kom tillbaka till hösten med en väldigt omusklad häst med gräsmage. Ingen vacker syn. Jag skrittade ut, barbacka, eftersom min dåvarande sadel inte låg bra längre. Rakt ut i skogen, så att Baltazar fick lyfta på fötterna ordentligt, över stock och sten, uppför och nedför backar, i slalom mellan träd. I tre månader red jag på det sättet, sedan lade jag in annan träning. Efter två månader började folk säga igen, att "Oj, vilken fin häst du har! Vad rund och fin han är över rumpan och ryggen"!
När man har lagt en bra grund i form av skrittträning och hästen har okej grundkondition och bra muskler, så går paddockridningen plötsligt väldigt mycket bättre. Hästen orkar allt man ber den om och då blir paddockarbetet roligt även för hästen. Börjar du rida i paddocken och be hästen att göra saker den egentligen inte riktigt orkar, så kommer den snart att tycka att det är pest att ridas där. Bättre att börja i rätt ände :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Då förstår jag vad ni menar! Är jättetacksam för eran hjälp, ska självklart starta i rätt ände med henne. Hon älskar verkligen att få ut sin travar trav och verkligen köra, och det är så de senaste passen har sett ut. Så jag tänker, om hon endå visar att hon vill och älskar att trava, ska jag kombinera skritt & trav i skogen eller ska jag helt utesluta traven ett tag?
Jag hade tänkt att hyra in en instruktör att jobba med henne men har (kanske tur det) inte pengarna för det än. Kan jag börja intensivjobba med henne inför en instruktör en gång i veckan efter dom 2,3 månaderna då? :)
Blir så glad att det finns så snälla själar som er därute som är villig att hjälpa till. Jag har verkligen ingen hästkunnig att vända mig till, ägaren har jag ju inte sett röken av på ett tag nu. Tackar er igen!

Jag skulle inte arbeta med "travartraven" då den är slängig och hästen inte bär sig ordentligt. Ser det bara som slitanade. Bygg först upp hästen i skritt och sen när den orkar bära sig mer lägger du in trav.
#13 Håller med #14. Travartraven bygger inte bra ridmuskler, så är du intresserad av att få hästen till god ridbarhet på ridbanen (och inte bara ett färdmedel som tar dig runt på ridturer i skogen, skitsamma hur den rör sig) så hade jag definitivt uteslutit travartraven. OM det hade varit frågan om lugn avslappnad trav, med sänkt huvud och lösgörande arbete så visst det är klart att man kan tänka sig det nån gång ibland (fast inte som uppbyggande arbete utan enbart några inslag då och då för variation, och man kan helt vara utan det), men när det handlar om travartrav (vilket det oftast gör på ridtravare) så hade jag uteslutit det helt.
Travartraven är lätt för hästen att ta till. När det är tungt och jobbigt så är det lättare för den att travartrava. Det är något som lite grann visar på svagheten hos hästen, den är inte stark nog att trava lugnt och avslapnat än.
Intensivjobba… har du en bra instruktör så lägger denne upp ett bra träningspass för er. Nej det innebär inte stenhårt intensivt jobb på ridbanan. Det innebär att man börjar lite smått att jobba hästen, man börjar helt enkelt med enkla övningar och jobbar sig upp i svårighetsgrad vartefter hästen bygger muskler.
Men efter 2-3mån skritt så kan det passa bra att börja rida för instruktör, så du får rätt hjälp att sätta musklerna rätt redan från början.
#14 & #15 Okej då förstår jag. Ska ta till mig av era tips och helt enkelt börja med endast skritt och smått klättring i skogen. Efter 2,3 månader då instruktören kan börja jobba med henne, ska jag de andra dagarna fortsätta att rida i skogen då?
Och hur pass många vilodagar hade ni gett hästen? Ska hon fortsätta att ha 1 vilodag som hon har nu? Vi ger henne hö, kraft och korn. Hon får alltså ingen havre. Vet inte om det spelar någon roll.
#16 Sålänge du skrittar och inte anstränger hästen så behöver den egentligen ingen vilodag i mina ögon. Om man tränar så behöver musklerna vila för att återhämta sig, men kroppen behöver inte vila från att röra på sig. Så hur mkt vila hästen behöver beror på vad du gör.
Om du jobbar mycket i backar så hästen verkligen jobbar, kanske andningen ökar på. Ja då kanske nästa dag ska vara lite lugnare skritt utan att arbeta lika intensivt. Men att skritta är aldrig farligt. När jag varit på galoppbanan och tränat intensivt så brukar jag nästa dag skritta hästen (som sagt den behöver inte vila från att röra på sig men musklerna behöver återhämtning för att kunna byggas upp).
Om det passar dig att rida 6dagar/v, så gör det! Passar det bättre att rida 7 dagar/v, så är det inga problem. Hinner du inte med mer än 3-4 dagar/v så fungerar det med (sålänge inte hästen blir tokig av att du stoppar i den energirik mat), men då kan det ta lite längre tid tills ni är där att ni kan börja arbeta lite mer (men hur lång tid det tar är individuellt).
Vad du ska göra dom andra dagarna vet instruktören. Lättare att bedöma sådant utifrån att se ekipaget. Kanske du kan rida ytterliggare ett pass på banan och sedan resten i skogen, eller så behöver hästen tänka och då passar det sig kanske bättre att bara rida på banan för instruktören. Men det vet nog instruktören efter att ha sett er.
CelsiusT, du skriver så klokt. Känner att jag inte har så mycket mer att tillägga, jag tänkte ge precis samma råd som du.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg