Trivsel stall
Vad är det som gör att du trivs i just ditt stall?
Vad uppskattar du?
Vad anser du vara viktigt som inackorderad?
Det absolut viktigaste för att jag ska trivas är tydliga regler som gäller lika för alla och som inte ändras utan att alla inblandade får tydligt besked. Finns bara det så är det lätt att anpassa sig eller välja ett annat stall.
Utöver det i ungefärlig viktighetsordning: God hästmiljö, mycket utetid med bra hästsällskap, bra ventilation i stallet, spolspilta/spolplats, bra ridvägar, ridbana, ridhus, uppvärmd sadelkammare, putsmöjligheter, torkrum för täcken, toalett, möjlighet att köpa/byta arbetspass så man kan få en hästledig dag om det kniper …

Den trevliga attityden mot alladjur och människor i stallet, att alla hjälps åt om det ärr något. En god sammanhållning. Fräscht stall med rejäla staket, bra padock och ridvägar.
jag trivs jättebra med människorna osv i stallet sen finns de saker som göa tt man funderat på att flytta men jag är rädd att om jag flyttar så bli de inte denna sammahållning å trevliga stämning mellan mänaniskorna. skulle vilja att man hjälptes åt mer med tex fler fodringar å lite förbättringar på stallet osv.. men jag velar fam å tillbaka om jag ska flytta å ta risken att de inte blir samanhållning eller om jag ska stanna
- Att man trivs med de tvåfotiga i stallet.
Vad uppskattar du?
- Ordning och reda. Folk som tar ansvar och det underlättar om man har samma syn på hästar.
- Att man hjälps åt, att man lyssnar på varandra och att stallvärden tar ansvar för att allt ska funka.
**Vad är det som gör att du trivs i just ditt stall?
**Hmm.. jag är inte sån som trivs med ''lyx'' i stallet så länge inte hästen trivs och mår bra. Så måste säga att så länge min häst trivs, så trivs jag också.
Vad uppskattar du?
Stooora hagar, helst många hästar i samma så att det blir en ''flock'', mycket mycket utevistelse och gärna fri tillgång till mat.
Något som underlättar enormt är att alla människor mer eller mindre har samma syn på hästhållning och hur hästarna ska skötas. Att in-och utsläppstider har en spikad tid och att tiderna hålls är också viktig, och inte minst att hästarna i hagen fungerar tillsammans. Ordning är reda underlättar alltid och att alla saker finns där dom ska vara. :) Och som jag skrev däruppe, stora hagar, mycket utevistelse (gärna 12 timmar om dagar) fri tillgång till mat och rymliga - och säkra - boxar.

Jag trivs med hagarna, ägaren, boxarna och en del av hästägarna. Men, jag tycker att jag får ta för stort ansvar i vårat kollektivstall.
Viktigast för mig är hagarna, utevistelsen och ridvägar.
Men, vi funderar på att flytta till en egen gård på Gotland och jag är nog sugen på¨att sköta mig själv.
Jag trivs på mitt stall, vi äe bara 6 hästar och det är en supermysig liten lösdrift ute på landet i göteborg. Jag gillar att vi har en av göteborgs största vinter hagar där dom vistas året om (förutom på betet). Deg finns många fördelar, men också nackdelar. Men jag gillsr mindre stall och tycker lösdrift är super då hästar mår bra av det :)
Jag uppskattar ett stall där det är god kommunikation och finns en vilja att lösa problem som dyker upp tillsammans. Stall där man hjälps åt när det behövs och där man jobbar på att stämningen ska vara bra. Däremot är det jätteviktigt för mig att det finns en tydlig auktoritet som är rättvis och lyhörd men tydligt sätter regler som passar så många som möjligt. Att bestämma allt kollektivt fungerar sällan i min mening, det blir bara att någon inte tar ansvar.
Efter att ha stått i olika typer av stall kan jag ändå säga att jag uppskattar att stå i praktiska stall. Det är sjukt skönt med "lyx" som toalett, varmvatten, tvättmaskin som klarar av täcken, spolspilta, bra paddock med belysning, fikarum med micro och dylikt. Det måste inte vara så himla fancy, men det är grymt skönt när det finns.
Viktigast är dock bra hagar, mer utevistelse än boxstående per dygn, att hästarna får riktigt mycket mat och att de går tillsammans med en eller flera kompisar.
Sedan uppskattar jag bra ridvägar.
Tror att jag prickat in allt utom det sistnämnda i stallet dit jag flyttade igår. Hästen verkar redan trivas jättebra och fokus ligger verkligen på att hästarna ska ha det bra. Stallägaren är väldigt närvarande men på ett stöttande vis snarare än ett bossigt vis. Problem är till för lösas och inte världens undergång. Det gillar jag.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det är ett litet stall med bra folk och trevliga hästar som är lätta att ha och göra med.
Vad uppskattar du?
Hagarna är stora och fina med omväxlade kupering, skogsdungar osv. Det är högt i tak och bra luft i stallet. Inget damm osv vilket jag tycker är viktigt. Det finns oändligt med ridvägar vilket är underbart för mig som skogsmulle.
Att människorna som man delar stall med är bra och pålitliga människor med sund hästsyn. Ingen häst ska behövas lämnas själv i hagen. När det är riktigt skítväder så ska dem inte behöva stå ute och frysa. Jag vet att allt blir gjort som det ska vilket är oerhört skönt.

Det bästa tycker jag är att jag får göra som jag vill! 
Jag tar in när jag vill, ingen envisas med att ta in min häst vid 4 och jag ger hur mycket hö jag vill, det är lyx 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~