Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 9964 ggr
Gronstedt
0

Myler-bett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur fungerar myler-bett? Enligt vad jag hört ska ett tredelat myler vara det mildaste och mest anatomiska som finns. Kan det verkligen stämma? Det borde ju ha viss hissverkan och U-formen måste ju göra att bettet trycker nedåt i munnen när man tar i tyglarna så det vrids om?

Linnea
0

Hade precis ett sånt som på bilden på min travare. När du tar i ena tygeln så vrids den sidan av bettet. Inte ner i tungan utan den bara vänder sig. Tygeltaget blir väldigt tydligt för hästen då det inte händer nåt på andra sidan av bettet som det blir med andra bett. Mittdelen ligger stilla och de andra har en kula som sitter i mittendelen så de vrids runt. Dock är bettet gjort så att det inte trycker mer när det vrids om, det ger bara en tydligare signal.

När han gick med vanligt tredelat gick han inte att ställa i hörnen ens.. helt stel som en pinne. När han fick detta bett böjde han sig hur lätt som helst på små små tygeltag. Jag tror att han helt enkelt fattade vad jag ville. Han gick även i form på hellång tygel i både skritt och galopp på detta bett så det var inte så att jag måste hålla hårt i det eller så, det bara var där men när jag tog i tygeln så lyssnade han väldigt bra. Med tanke på hur han gick med vanligt tredelat så kan jag bara dra en slutsats; han trivdes mycket bättre på mylerbettet!

Skynda långsamt så går det fortare.

Brollan1
0

Allt beror på var du sätter tyglarna. I nedre ringen så blir det lite hävstång med två tyglar men inte med en tygel då den är "halvdelad" i mitten. Leden är inte helt lös utan den går bara att böja en viss bit sedan är det stopp och i det läget är den att liknas med ett "rakt krokigt" bett. Så det går inte att klämma ihop delarna som en nötknäppare. Sedan är ringleden så hög att du får viss parerstångsverkan på en tygel.

Jo det är ett snällt bett men ger en hel del möjligheter att jobba hästens mun om man vill det. Skanar dock koppar inläggningar på det visade bettet men det finns dom varianterna ochså.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
0

Ok. Och man rider inte på något speciellt sätt med det? Jag har bara ridit på tränsbett (rakt, 2-delat, 3-delat) innan.

Brollan1
0

Det är likt ett delat bett med parerstång om man sätter tygeln i mitten men utan risken för nötknäppning av tungan och gommen.  Det kanske känns lite stummare då hästen kan ta mera stöd på det iom att det inte viker sig i mitten om du har en häst som är lite tyngre i tygeln men annars så är det likt ett 3 delat bett.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

majaliten
0

När jag tänker efter borde inte det va som ett pessoa ite exakt men efterliknar det ? Rätta mg om jag tänker fel jag bara undrar ? :)

Linnea
0

#5 Nej inte alls som pessoa. Eftersom detta inte har skänklar kan man inte vända och dra i det på det viset som ett pessoa.

Skynda långsamt så går det fortare.

Gronstedt
0

Viss hissverkam måste det väl ha.

Brollan1
0

Som jag förstår pessoabettet så glider yttre ringen inne i bettets hål och därför får hissverkan att lyfta bettet upp i gommen. Detta bett har fasta ringar.Och med tygeln satt i mitten så finns det heller ingen hävstång. tygeln i nedre ringen får nog snarare tvärtomverkan då det tippar neråt.

Lycka till