Tjuvbetäckt?
Louise ringde nyss och berättade att arabhingsten i stallet hade rymt från sin hage imorse och tagit sig in i Astras. Han kan ha hunnit betäcka henne, men vi vet inte. Fast hon är inte brunstig nu så det borde inte ha blivit något?
Dessutom hade han gått på dom stackars valackarna varav den ena hade fått rejält med stryk.
Hur ska jag göra nu? :S Hur vet man om hon blev betäckt? Om hon blev det, visst kan man ta bort fölet? Och om man måste göra det, visst borde hingstens ägare betala för det?
*förvirrad Rubi*

Oj då! Det var illa. Har ingen aning om vad som gäller när sånt där sker. Men det är ju bl a därför jag inte tar hit några hingstar. Allt kan hända. Suck!
Men jag tycker att hingstägaren borde betala ifall ni måste ta dit en veterinär för att kolla om ditt sto har blivit betäckt. Även till valackarnas ägare ifall dom måste ringa vet. Du skrev att han hade skadat dom.
Är det dåligt uppsatt staketet så kanske det är stallägarens ansvar också.

Brunstar hon inte så är hon inte i föl
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Ajdå!
Hoppas det inte blev något.. Och säger som bebbe #2, brunstar hon inte så blev hon nog inte dräktig.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
stall ägaren är ansvarig för stacket eller om någon hyr hela stallet är det den personen som är ansvarig för att hästarna håller sig innanför. alltså stall ägare eller arrendator.
säger som dom andra brunstar hon inte så blir det inget föl. om hon skulle bli dräktig så kan vet göra abort på henne. men jag är kluven på vem som blir ansvarig för att betala. i mitt stall har vi hingst förbud pga att det är svårt att hålla en säker miljö för både hästar och människor. det är så mycket man måste tänka på med staket, boxar och hantering.
oj oj oj rubi :D
#4, #5 - Aouch!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Men herregud vilka skador. Det var ju bara "tur" att han sparkade så högt upp och inte på knäna eller så. Han hade ju kunnat spaarka av benen på dom.
Blev inte hingsten skadad då?
Ja, ang brunsta eller inte, det där vet nog bebbe bäst. Men ser du om hon har brunstat nyss och så. En del hästar syns det ju inte på.
#8 Nej, det såg inte så skönt ut :( Sen hade han lite bitmärken på ryggen och så där det var lite päls borta.
#9 När hon brunstar brukar hon alltid skvätta när hon står i gången och hon gnäggar hela tiden. Hon har inte gjort det någotdera på ett bra tag.
Jag tror inte han blev det. Inte vad jag såg när jag var nere vid hans hage iaf.

Då är hon nog inte betäckt iaf.
Stackars valacker, det var rejäla sår ju.
#11 Kepson klarade sig undan bra dock. Han hade ett sår på låret men det var allt. Men han är väldigt tuff av sig och brukar ge tillbaka om man går på honom.

har inte läst de andras svar men jag skulle åkt och gett en abortspruta direkt, inte vänta. en jag känner lånade hem en hingst som smet in till hennes sto, dom gav henne en spruta 2 dagar senare
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tur i oturen att valackerna inte fick mer allvarligare skador. det kunde ju slutat riktigt illa =/ usch.
och hoppas nu inte astra blev betäckt!
fy vad tråkigt!
tur att det inte blev värre skador, men jag skulle se upp med de där såren nu när det ärså mycket insekter nu. Någon skyddande salva är ju bra

usch :O ren tur att dem inte blev mer skadade än på mjukdelarna, kunde ju slutat riktigt illa..
Hur ser man att dom brunstar? * Dum fråga? *
galoppan, ofta kletiga på benen, går och skvätter och är allmänt brunstiga…
#18 Hur ofta?

Dom såren ser torra och rena ut och då ska man inte pilla i onödan på dom, men att smörja lite skillingarydssalva runt såren är ganska bra för att hålla bort flugor
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Låter inget vidare.
Om hon inte brunstar så ska det inte vara någon fara. Hon hade inga tecken på att han har varit uppe på henne annars? Tex något märke vid manken el något rufsig däromkring?
#21 Nä, manen var inte särskilt tilltuffsad och det enda märkena hon hade var gräsfläckar och lite lera.
Ringer till Mälarkliniken imorgon och hör med dom även fast jag känner mig väldigt säker på att det inte blev nåt.
Vid den här tiden har nog båda pojkarna blivit omplåstrade ordentligt.
galoppen, vet faktiskt inte, det kanske nån annan har koll på.

Usch vad hemskt…
Gick hingsten alltså egenom två st staket, både sitt egna och in till de andra hästarna?
#24 Tydligen.. Fast det syntes inga spår. Jag visste inte om det när jag var i stallet i förmiddags. Hade aldrig kunnat lista ut att det var därför som valackarna hade fått sina skador. Trodde det var det supergriniga arabstoet som hade gått på dom.

Men om han lyckades ta sig igenom två staket utan att det syntes (och antar att han inte kan hoppa över sitt staket?) så låter det ju som att någon tappat honom?

Går ju att laga staket rätt lätt jn84, så det kunde ju ha hunnit bli fixat tills RubHel kom..
Varför är hingsten hingst föresten? Är det en avelshingst?
#27 Japp. Det är iaf vad jag har uppfattat det som :P Det har kommit två shagyaarabston som ska gå med honom så småningom.
Det här är andra gången Astra har haft närkontakt med en hingst. När jag stod i det förra stallet sprängde en varmblodshingst staketet till sin hage och gick ner till hagen bredvid Astras och hade sönder staketet där också. Men där ville inte stona släppa in honom så det hände inte så mycket förutom att dom skrek på honom tills vi kunde fånga honom. Astra försökte dock locka till sig honom XD Hon är en liten killtjusare den där.

Är inget emot travhäst-fågeln, hon är ju sto, men går egenom staket för att komma åt herrarna ;) Ska vi gissa på att hon skulle gilla som action eller ett litet föl?

Är det i morgon som hon ska tas bort snuttan?

Blir idag som hon tas bort (om jag har rätt koll på dagarna dvs).

Ser att jag svarat dig i den andra tråden nu i stället.
Blodprov funkar. Neee fy inte kul att ha ett sto när det finns hingst som rymmer :S. Är det ditt sto? Isf ska den som äger hingsten stå för vetrinärkosnaderna vad det kostar att kolla om hon är med föl eller inte.
Guuuuuuud alltså!! Fick precis veta att det var nån människa till idiot som hade släppt hingsten i fel hage!!! Stallägaren har iaf skällt ut den personen ordentligt nu! Hur kan man vara så dum i skallen egentligen att man gör nåt sånt?!? Man måste väl ändå förstå bättre och det är inte direkt att man MISSAR att han är en hingst!!
Men nu vet jag iaf att OM jag skulle behöva åka in med Astra så betalar hingstägaren. Det känns bra.

Herregud! Hur kan man missa något sånt. Den människan borde väl ha sett att den sprang och började muppa sig mot dom direkt. Den kan ju inte bara ha stått där medans hon/han gick. Snacka om en icke hästvan person.
Sa dom varför hon bytte hage eller var det utsläpp efter natten och hon hjälpte till bara?
#35 Det var nog utsläpp efter natten av hingsten. Dom andra hästarna går ute dygnet runt.

Ja, det förstår jag att han får gå in på natten. Tur i oturen iaf att ingen behövde avlivas. I värsta fall hade det ju kunnat bli så. Ett avslaget ben eller krossat knä. Usch!

Tråkigt med den som hänt! Såren såg inge mysiga ut!! Men de vore ju sött med en prickig liten arab ju ;-)

Visst vore det ;)

hon kan va tjuvbetäkt !med den vet man ju inte
ang blodprov… jag prata idag med en jag känner hon har lånat ut sitt sto och den har tävlat fälthoppning. Allt va frid å fröjd hon ska säljas och hon hadde en spekulant iaf blodprovet visade att stoet inte var dräcktig å hon tävlade gick omkull (ingen skada hände som tur var) hon fick hem henne och hon hadde fyllt upp juvret vetrinären kom o kolla ang om hon var dräktig eller inte…. (blodprovet visade att hon inte var det) Hon var högdräktig och fick ett sto föl välskapt å fin stoet va inte tjock och man kunde inte se (såg henen själv) att hon väntade en bäbis. Vertrinären hadde aldrig vart med om att ett blodprov visade fel. Och man vet vem som e fadern nu till fölet och alla papper å allt är klara, godkänd hingst som tur var.