Ponny bockar-Hjälp?
Har en medryttarponny som är helt snäll i hanteringen och så. Men när man ska rida så blir hon helt galen och bockar! :/ När man skrittar så är hon som vanligt. Men sen när man ska trava så blir hon vääldigt stark och tar ner huvudet och bockar och skenar. Hon har kastat av mig två gånger. Hon är helt frisk och så, sadeln passar. Men om någon springer brevid så är hon jättesnäll och bockar inget. Vi har grästygel men de Gör ju bara så att hon inte kan ta ner huvudet lika mycket. Så är de ngn som vet hur man kan få bort/träna bort de? Skulle vara jätteglad för svar!
Det låter som om ponnyn skulle behöva ridas av en mycket erfaren person för tränare.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#1 ok..
Jag tycker du kan prova att rasta den innan du sitter upp, tex longera några varv, och sen rida, då märker du om det är överskottsenergi eller dumheter eftersom den antingen bockar då med och då behövs hjälp av någon mycket erfaren ryttare. Medan det också kan vara så enkelt att den har mycket energi bara.
Ok :)
Jag har precis haft en ponny på tillridning hos mig, det är en Shettis/Islands korsning vilket gör att hon är otroligt stark och har ett starkt psyke. Hon både bockar, står på bakbena rakt upp och skjuter rygg. Det jag har gjort med henne är att ha en medhjälpare som går/springer bredvid och sedan förflyttar sig mer och mer innåt mot ridbanans mitt utan att hon märker det. Då borde det gå bättre och direkt när hästen bråkar är det bara att vänta ut och sedan säga till att honninte får göra så. Nu när det även finns snö är det jättebra att rida där då de inte orkar bråka lika mycket eftersom de har fullt upp att lyfta på benen. Det kan vara bra att ta hjälp av en rutinerad person om du är osäker eller inte har så mycket erfarenhet av hästar som kan busa/bråka. Det kan även vara så att hästen tror att hon får bestämma och då kan det även vara bra att börja arbeta henne från backen med NH träning såsom att hon ska följa dig lös var du än går. Lycka till och hoppas att det löser sig!
Tack så mycket!