Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 2453 ggr
JTphoto
0

Julpynta stallet

Nu är det dags att göra stallet Julfint. Jag brukar hänga upp divere glitter och pynt för att få julstämmning även i stallet.

Är det någon som har tips på hur man kan pynta enkelt, snyggt och säkert. Jag tänker på olika smarta lösningar där julpynt kan sitta utan att de riskerar att bli nerdraget eller liknande. Till exempel bakom fönstergallret. En av mina hästar äter  på det mesta och jag vill inte riskera att hon skadar sig.

Vill inte ha för mycket krimskrams i stallet, stilrent och juligt :D

Tips?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Linnea
0

Vi har två krokar på varje box där det brukar hängas lite granris som man själv kan pimpa med lite glitter och julkulor. En del har glitter på gallren men enbart till såna hästar som inte äter "allt". Vattenledningar kan man också glittra lite, dom når inte hästarna. Varje box har eget fack under läktaren (mitt över stallgången) och där kan man ju hänga något.

Skynda långsamt så går det fortare.

yadhayezibas
0

granris är ju fint o gör inget om hästen äter på det :) man kan ju sätta granris med lite glitter o nån kula i en hink lr stor kruka o ha i stallet oxå :) jag såg i ett stall att de satt upp stora runda knäckebröd vid boxarna men hur man får hästen att låta bli dom vet jag inte ;)

Rita-S
0

Min mul-pålle får jag hänga glitter utom räckhåll ;) Annars är det granris och julkulor (utanför räckovidden för nyfikna mulor) det går i!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

JTphoto
0

Jag kan inte hänga på boxen då vi hör öppna ytor dör att hästarna ska kunna nå varandra, stallgångarna går ju hästarna igenom och då kommer de nappa åt sig diverse granris och annat.

Julgranskulor vill jag nog undvika. Kan inte släppa tanken på vilka skador det kan bli om en häst biter i den.

Men uppe i taketlängs balkar och sånt, absolut, bakom fönstergaller, inte i utan bakom, fungerar ju också.

JonEwe
0

Jag brukar hänga såna där runda knäcken med hål i mitten. Sen tar jag rött silkesband runt så man gör en garnboll. Sen hänger jag upp det ovanför boxen.Ta gärna kort på ditt julfint när du är klar så vi får se hur fint det blev. Det är ju alltid lika roligt att pynta i stallet. Skrattande

Aribigga
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hängde allt glitter och annat långt infrån min killes räckvidd, men hans räckvidd är ju heller inte så stor…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Mantissa
0

Jag pyntar normalt endast med granris, röda band, deckorerade knäckebröd (dekorerade med glasyr som en pepparkaka). Istället för julkulor hänger jag röda äpplen. Ibland någon polkagrisstång också:) Allt går att äta (utom de röda banden)vilket uppskattas när det är dags för julgransplundring.

Glitter är jag allergisk mot i stall. Har hört att det är rent av farligt om de råkar få i sig det. Tycker heller inte det är så fint då det ser så onaturligt ut. Kulor likaså.

Uss
0

Vi har en "grangirlang" i plast som vi brukar hänga i taket ovanför boxarna (högt i tak så absolut ingen risk att någon pålle når) och så sätter vi lite pynt i t.ex. fejkpaket, äpplen osv som jag rånat från någon ljusmanshett, eller så klipper jag av manschetten på ett ställe och trär den runt girlangen helt enkelt ;D

Knäckebrödsskivor provade vi i ett stall, men… det var så fuktigt att skivorna vek sig! Inte så snyggt och inte så kul!

Mantissa
0

#8 För dålig ventilation?

JTphoto
0

#6 Fint!

Vi har pyntat stallet nu, ska se om jag kan ta lite bilder. Blev faktiskt några julgranskulor och glitter :)

Hade gärna hängt upp knäckebrad och liknande, men min häst räckvidd är tillräcklig för att enkelt tugga i sig dem :)

Fler bilder på julpynt!

PennyScarlett
0

Jag tillhör en av dom som tyvärr knappt kan julpynta i stallet eftersom mitt russ är en nyfiken kille och ska undersöka allt med munnen till varje pris O_O Jag blir gaaalen! xD

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Uss
0

#9 vadå ventilation?? ;D det fanns faktiskt en fläkt - men den fick inte användas när det var kallt ute, tror de sa det fanns risk att den frös Nej, inget kul alls, täckena blev blötare när de hängde på tork…