Vad anser ni om....
E-vitamin och B-vitamin?
Jag har fått höra olika versioner…
Först fick jag höra att det e bra att ge äldre hästar evitamin för smörjning av deras leder, det var en uppfdare som sa det. B-vitamin bra vid fällningen och pälssätting.
Andra var att det inte fyller någon funktion att ge e-vitamin om hästen inte är högpresterande, det skadar inte men att det är att kasta pengarna i sjön. B-vitamin att hästen får tillräckligt av den vitaminen genom mineralerna.
Jag har en 17åring och ger mineralerna Vitafor strong, 0,75 dl/ dag
Vad anser ni om detta?
jag ger alltid b-vitamin till min ponny, som du skrev är det bra vid fällning och pälsen.

Min arab får extra E-vitamin dagligen, sen jag började med det (ca ett halvår sen) har han haft mycket lättare att "muskla upp sig".
Ger även B-vitamin vår och höst vid pålssättning och fällning.

pälssättning ska det stå 
jag ger b-vitamin under pälssättningen, råkade köpa e-vitamin av misstag först, så då var det ju lika bra att hon fick det åxå, så just nu får hon båda haha

E vitamin är bra att tillsätta för hårt presterande hästar samt avelsston de sista månaderna innan fölning, B-vitamin för pälsfällning och vid igångsättningar.
MVH Linda
Linda - Skulle man inte kunna sätta ihop en artikel om vitaminer och mineraler?
även glukosamin MJUKAR upp lederna
b-vitamin är vattenlöslig, dvs man kissar ut överskottet.
Tidigare gav jag min ena häst B-vitaminer vid pälssättning. Sedan jag fått ordning på hans allmäntillstånd i övrigt har jag inte behövt använda det mer. Jag tillsätter inget om men inte ser att det är nödvändigt. Däremot fick jag utskrivet Tokosel av vet att ge honom vid igångsättning, det hjälper till vid muskeluppbyggnaden.