Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4210 ggr
LinneaG
0

Hur vet man?

Hur vet man om en sadel ligger bra?

Jag har tänkt att prova mitt stos sadel på
foder ponnyn då hans sadel inte är så skön.

Men hur vet jag om den passar eller inte?

/Linnea

Kiara
0

Kort enkelt och snabbt.

Du sadlar hästen utan vojlock drar bak sadeln till det läge där det liksom blir ett naturligt stopp. Det ska vara så långt bak att hästen får bogarna fria och kan röra sig. I detta läge ska också sadeln ligga i balans, ingen uppförs eller ner förs backe. Det ska inte heller gå att gunga sadel fram och bak (om du förstår) sadeln ska ligga stadigt.

Gå nu bakom hästen du ska kunna se igenom tunneln som bildas över ryggraden och det ska vara så brett att sadeln inte trycker mot ryggraden.

När du nu tycker att sadeln passar så här då sätter du en ryttare i sadeln och kontrollerar att sadeln fortfarande ligger bra och att tunneln är bra.

Sen provrider man och ser och känner att sadeln känns bra och ligger stadigt. När du provrider så ha en vit vojlock, kontrollera sen att vojlocken blivit smutsig jämt och på rätt ställen. Alltså inger smuts i mitten (ryggraden) och två stora långa jämn smutsiga fält vid sidan om.

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Kiara! Problemet är att han har ganska stora bogar, inte breda..det känns som om det inte går att få sadeln att ligga rätt. Att den måste ligga långt bak om sadeln ska ligga rätt vid bogarna. Eller är det kanske bara jag som borde träna lite på hur sadeln ska ligge?

Kiara
0

Det är riktig du ska sadla långt bak, der bak sadeln så långt du kan komma, man känner liksom ett läge. Många sadlar på tok för långt fram.

LinneaG
0

Okie, om du ser hur sadeln ligger på den här bilden, vet ej om det syns, men ligger den då för långt fram?

Kiara
0

Det går inte riktigt att se men sadeljorden ser ut att liga långt fram man brukar säga att det ska vara en handflata mellan frambenen och sadeljorden. Går det att få bak sadeln mer?

LinneaG
0

När ja lägger på sadeln så känner man inte riktigt hur den ska ligga, men längre bak kan den verkligen ligga.
När jag lägger på den o drar den bakåt tills det tar stop, så tycker alla att den ligger för långt bak..

nalleballe86
0

Glöm inte att kolla så inte bommen är för rak så sadeln bildar en brygga mellan fram och bak. Detta kollar du genom att lägga på sadeln utan vojock, spänn gjorden. För in handen under kåpan och känn längs bossan från manken och ända bak. Det ska vara samma tryck hela vägen bak.

Kiara
0

Jag tror den ligger rätt då, dom flesta sadlar för långt fram, kan du inte ta en bild när sadeln ligger där det säger stopp (en bild utan extra täcken så man ser manken och bogen och ryggen).

Det kan vara det att sadeln ligger långt fram som gör honom svår svängdFundersam

LinneaG
0

Okie, jag ska försöka komma ihåg det, så tar ja kort på
lördag. Fast det kommer inte in här förrän på söndag eller
måndag då..

hastar
0

Man kan kolla så sandeln inte sitter för långt upp eller ner

emsems
0

säkrast är att ta hjälp av sadelmakare. alltid svårt att evta själv, man kan kolla lite småsaker själv, men riktig koll har man nog inte.

LinneaG
0

Igår tog ja lite bilder. Någon som ser om sadeln ligger bra eller dåligt?

LinneaG
0

Ryggen, ja tycker att den är rätt bred?

LinneaG
0

Med sadeln på

LinneaG
0

Någon som kan hjälpa mig?

nalleballe86
0

Hej, jag kollade lite på dina bilden. Det är lite svårt att se med hjälp av foton, men jag ska försöka hjälpa dig. Till att börja med tycker jag det ser ut som att den är lite trång fram. Det du kan göra är att ställa hästen plant, märk ut djupaste punkten i sadelläget med en tejpbit. Lägg på sadeln och se om den djupaste punkten är på samma ställe i sadeln. Är den inte det så kan man inte rida i rätt balans med hästen. Men kolla först när du spänt fast sadelgjorden att den inte är för trång i bommen. Dra handflatan längs manken och känn att sadeln ligger an med samma tryck hela vägen ner. lätt upptill och hårdare nertill = för trång. hårt upptill och lösare nertill = för vid. Men är inte hästen färdigmusklad så ska sadeln vara lite för vid i början.

Lika viktigt är det jag skrev under #7

Du ska även se på hästens ryggform. Är ryggen platt så måste bossorna vara plana. är ryggen lite takformad ( även när hästen är musklad) ska ju bossorna också ligga lite vinklat. Det är alltså jättesvårt när man inte har häst och sadel framför sig. Men fråga gärna igen.

nalleballe86
1

Du ska inte ha någon vojock under när du kollar det jag skrev innan. Jag tittade lite till på det nedersta fotot, tycker nästan du skulle ha en sadel som är lite plattare i bossorna så att anläggningsytan mot ryggen blir större. Men kolla det jag skrev innan.

LinneaG
0

#17 - han har en väldigt platt rygg! Jag får ont i innerlåren för att sadeln blir så bred.

nalleballe86
0

Jag har en bred häst med platt rygg och en bred häst med takformad rygg. Jag har fått tag i sadlar som här breda, platta och ändå smala i midjan så man slipper få ont i innanlåren.

LinneaG
0

Okie, jag ska se om jag hittar någon lite billigare beg. sadel.

nalleballe86
0

Jag tycker att hubertus är bra sadlar till en liten slant. De är ganska smala att sitta i även om man har en bred häst. Jag bla en hubertus till min häst. Har även provat Kieffer, st martin och ainsley och dom är jättebra också. Men dom kostar ganska mycket mer. Bättre att ha en billig sadel som passar än en dyr som ligger illa. Hur lite man än rider så skadar det hästen, dom har ju inte bett oss att sitta på deras rygg så då är i allafall jag supernoga med att ta bort ev obehag i form att illa passande sadlar och bett mm. O vilken skillnad jag fått på min pålle av det!!!!!

LinneaG
0

Ja, jag ska försöka hitta en billig, då ja bara har honom på foder. Men ja ska vänta tills på onsdag, då ja får reda på om ja kan sätta igång honom eller inte..