brodd elr inte vid transport?
Jag ska åka och träna med min ponny imorgon
men har ett litet problem..
Hon är broddad (såklart) och vi ska åka transport.
Jag kan ta ur broddarna men problemet är
att det är ISGATA överallt!!
Jag åker alltid med framtransportskydd med henne.
Inga bak då hon kickar tills den ramlar av..
Imorgon får hon som vanligt framskydden och
sen bli lindad med padd bak + boots om hon ''går med
på det''.
Hon står stabilt i transporten, men ska hålla på att småsparka
och krafsa med framhovarna. Men hon har aldrig trampat sig
när vi åkt innan. Hon har väldigt bra koll på sina ben och
är himla tålig. Så en ''oj jag råkade trampa mig själv'' tramp
blir det inte utan det är mer om hon typ tappar balansen, fastnar
o.s.v som det kan gå illa..
Så frågan är,
att åka med brodd, hoppas på att turen går bra
eller åka utan och se disney on ice, fast med häst istället?!
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag åker iaf. med brodd såhär års eftersom man både lastar i och ur på isgata ofta. Har en klantig häst men han trampar sig i hagen inte i transport även om han inte står still. Du kan säkerligen åka med brodd bara du skyddar ben och hovar så som du tänkt och är medveten om att det finns en risk.
Precis, du får helt enkelt göra en riskbedömning om risken är större att hon skadar sig med eller utan brodd.
Det verkar som att du redan vet vad som är säkrast, så kör på det och åk försiktigt.
Lycka till med träningen!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

jag skulle aldrig åka med isbrodd, speciellt inte i bakhovarna. Blindbrodd däremot tycker jag är okej.
Min ponny som vanligtvis står som ett ljus i transporten, blev skrämd av en lastbil som körde upp 5 cm bakom transporten i en rondell. han la sig ner i transporten och trasade sönder sina bakskydd till strimlor.
Vill inte tänka på hur det hade sett ut om han haft brodd.
Man kan ta med sig sand i bilen och sprida ut vid lastning/urlastning! 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag skulle åka med brodd :) Du kan ju sätta på ett par extra boots under skydden i fram också.
Vi åker med brodd men använder INTE transportskydd.Vi lindar benenmed tjocka paddar och fleecelindor samt har tjocka boots på både fram- och bakhovarna. Det skyddar rätt bra mot broddtramp också.
Är det verkligen isgata så åk med brodd. Har man boots skyddar det där de oftast kan trampa till, kan du bandaskera så är det givtvis bra.
Har man en häst som åtminstone normalt sett inte bråkar eller brukar trampa sig så anser jag att risken utan brodd är värre. En trampskada må kunna bli fula och om man har riktig otur skada senor, men halkar de och fläker sig eller bryter benet är det oftarst ett tråkigare slut som väntar (avlivning).
Dock kan man ju tänka på att använda isbrodd som inte är så himla långa typ som de nedan på bilden för att de inte ska gå igenom skydd fullt lika lätt.

Hakuna matata!
För mig och min häst är det snart dags för att att åka iväg, vi kommer att åka i ca en timme om inte mer och jag sitter i samma sits, ska han åka med brodd eller inte?
men nu efter att ha läst era åsikter och tankar och även bollat detta med ett par vettiga människor så har jag iallafall kommit fram till att inte låta min häst åka med brodd. visserligen tror jag dock inte att han kommer göra nåt, men min häst är extremt klantig och är oerafaren på det här så jag tänker vara en höns mamma och brodda av helt enkelt.
så när vi åker kommer han ha boots och lindade ben, inte transsportskydd.
hoppas det löser sig för dig! gå på mag känslan :)
Är man nojig åt båda hållen och har en väldigt snäll häst kan man ju alltid brodda av och på på transportluckan.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#8 Men för att det ska fungera så måste du ha en häst som du vet helt säkert inte backar vid lastning och att den är så pass trygg så att det går att stanna på lämmen och att hästen står still. Men har man det så är det ju en lite omständig men bra lösning.
Personligen kör jag ju barfota. Så jag kör utan brodd och har med mig en hink med sand (har jag alltid i bilen, speciellt när jag kör transport, om ifall jag fastnar).
Man får göra en riskbedömning från fall till fall, det går inte att säga generellt hur man ska göra.
Medarbetare på westernridning.ifokus