Ridning och sår
Man får sig en tankeställare om hur vi hanterar bett och tyglar när man läser om det i den här rapporten: http://iloapp.equinfo.se/blog/forskning?Home&post=62
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Efter mkt läsning har iaf jag fått mig funderingar att prova rida bettlöst på min nya häst. Samt Nova bett det verkar mjukt och bra :)
Bettlöst är säkert bra på en välskolad häst.
Skulle tro att om hästen hade på sig ett huvudlag när den gick och betade på sommarbetet så hade den inte haft sår i munnen av det. Så vad skiljer, jo en ryttare i andra änden av tygeln.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
De trevligaste hästar jag ridit är inridna på bettlöst och bara invänjda vid bett så att de vet hur det fungerar. Mycket mjukare och finare, och bettet kan då användas utan att man knappt tar i det :D

#2 exakt, jag tror att det nästan uteslutande är ryttarens fel (förutom själva bettanpassningen).
När jag fick hem min ponny för snart 6 år sedan så hade han sår och skador i munnen som majoriteten av ridhästarna i sverige. för 2 år sedan fanns inte ett spår i munnen att han gick med bett. tandläkaren trodde att jag red bettlöst.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ska man använda bettlöst bör man kolla så att hästen inte har vassa kindtänder, för när det bettlösa trycker mot kinden kan det bli sår om hästen har vassa kanter där. Dom flesta bettlösa ger tryck mot kinden..
Så inte bara bett kan ge sår.
Jag hade tandläkare hemma till min kille i höstas, han hade inget spår av sår i munnen av bett men ett gammalt sår i kinden. Hon frågade om jag körde med nosgrimma men eftersom jag inte gör det konstaterade vi att han förmodligen bitit sig i kinden då han ätit med grimma i hagen. Nu är han ordinerad att inte ha grimma på sig i hagen.
lurvponnyn.vimeddjur.se