Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 3166 ggr
[OliviaT]
0

HOPPFOLK

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker ni araber duger till hoppning?

Snuttan2
0

Det beror väll helt på vilken nivå utav hoppning du satsar på..?

bubbelbubbel
0

varför skulle dom inte göra det ?

Snuttan2
0

För att de inte är så stora, ofta inte har lika bra hoppförmåga pga extriör som halvblod å fullbloden…

Men det beror ju helt på vilken nivå man är intresserad utav, igen.

Men om man tar det allmänt å tittar på världsnivå, hur många arber finns med på topp 100-listan? Jag skulle gissa på: inga.

Believer
0

#3. Araberna har väldigt bra hoppförmåga, så det där har du nog fått om bakfoten! Sen kan man ju jämföra enskilda individer, men araben i allmänhet har mkt bra hoppförmåga.

#0. självklart duger dom till hoppning. Araber är väldigt mångsidiga och finns inom alla ridsportgrenar.

Snuttan2
0

Beliver, när du säger mkt bra hoppförmåga, vad jämför du med för raser då?

Jag säger inte att de har dålig hoppförmåga. Jag säger bara att de inte har ngt utöver normalt eller som gör de till hopphästar i sig, eller något speciellt, isåfall är det mer enskilda individer. Finns ju anledning till att det antagligen inte finns en enda renrasig arab bland top 100hästarna inom hoppning, eller hur?

Kan ju även ha lite med storleken att göra, men om man ser på hopp-toppen över de bästa ponnyer så brukar det inte vara alltför många araber där heller, ska se om jag hittar någon sådan, den över de 100 världens högst rankade hopphästar behöver man ju inte ens ta fram ;)

Believer
0

nu syftar inte jag på världsnivå, utan hoppförmågan i allmänhet

Snuttan2
0

Men vad jämför du med då?

Och vad är det du avgör vad som är bra hoppförmåga isåfall?

För "allmänt" så kan ju även åsnor å alla hästar hoppa, å det är ju inget att prata om eller kalla att det är Bra, utan det är Normalt. Ska man kalla det ngt utöer normalt, alltså bra, krävs det ju lite mer än det som även åsnor klarar..?

För vilka raser anser du hoppar normal-bra då eller rent utav dåligt om du anser att araber i allmänhet har bra hoppförmåga..? Och om araber i allmänhet har bra hoppförmåga, betyder det att du när du pratar om halvblods hoppförmåga i allmänheter bedömer den som "super bra" eller ngt?

Believer
0

ååh..suck. motsatsen till bra hoppförmåga är dålig hoppförmåga, vilket araben inte har.

"Arabhästen är en fantastisk allroundhäst! Den är utmärkt till dressyr, hoppning, westernridning, galoppsport, ridskoleverksamhet, körning, fälttävlan, distansridning, cirkushäst och som familjehäst. …likaså i hoppning där araben visserligen har en utomordentlig hoppförmåga och kan nästan hoppa hur högt som helst - men inte hur långt som helst - då araben oftast har en kort rygg vilket gör att den av extriöra skäl inte kan länga sig alltför mycket. Detta gör att avstånden mellan hindren ofta blir för långa när man tävlar i stora hästklasser. Men de juniorer som har araber som ligger under ponnymåttet har inga problem med sina araber på samma banor som andra D-ponnyer. I både hoppning och dressyr finns det flera araber som går bra upp till medelsvår klass. Bland duktiga araber i Sverige kan nämnas Bajano (hoppning), Zamiar och Feisal (dressyr)."

Som sagt, det ända araberna har problem med är att länga sig riktigt mycket, p.g.a. deras korta ryggar.
Men bra hoppförmåga har dom och en enorm vilja.

Kanske är det lite svårt för dem som inte är så insatt i araben att veta hur dom är i hoppning, men det här kanske är en hjälp på traven! =P

Believer
0

och som jag skrev tidigare, jag syftar inte på världselitnivå.

Believer
0

och som svar på ditt lite konstiga påstående i inlägg #7. ( Ska man kalla det ngt utöer normalt, alltså bra, krävs det ju lite mer än det som även åsnor klarar..?) Jag tror nog araber hoppar liiite bättre än åsnor. muahaha

Nu pratade vi ju lixom inte om ifall en häst klarar av att hoppa, utan om hoppförmågan. Hur bra den hoppar.

Snuttan2
0

Så vilka raser anser du har Dåliga hoppförmåga?
Och varför har du inget mellanting mellan bra å dålig, ett normalt, något som varken är dåligt eller något extra? 

Bara för att du citerar någon annan som säger det gör det inte sant. Förklara istället varför du anser att araber överlag har bra hoppförmåga.

De kan nämligen inte hoppa nästan hur högt som helst, absolut i jämförelse med halvbloden. Så det stämmer ju knappast särskilt bra ;) Vart har du fått ditt citat ifrån?

Nu har du valt att säga hoppteknik istället för hoppförmåga, det är lite olika saker… Förmågan att hoppa hinder vs förmågan att ha bra teknik över ett hinder.. Det ena är ett mer övergripande ord (iallafall så som jag ser det), och det andra beskriver mer bara själva hoppet, gör inte att hästen klarar av att ta sig an hindret i helhet på ett bra sätt…

Snuttan2
0

Men när du pratar om hoppförmåga så måste du ju alltid jämföra det bästa (värdlsnivå) jmf med de sämsta (åsnorna som inte kan ta sig över ngt alls).

Genom att kolla på vilka som är de bästa så ser man vilka som är bra.

För hur måter du annars hoppförmågan?

Believer
0

jag har inte sagt någonting om någon ras som har dålig hoppförmåga och tänker inte ta upp det heller eftersom jag inte är insatt i alla raser.

vad för fakta ska du ha för att visa att det är sant? vill du att jag filmar varenda arab när dom hoppar? fast du kanske inte tror på det då heller??

och vart har jag nämt hoppteknik?
Och ang. det ordet (hoppteknik) tycker jag du resonerar fel, för hästen måste ha en bra hoppteknik för att klara av högre hinder. det räcker inte bara med bra hoppförmåga när man kommer upp i klasserna.

och jag behöver inte jämföra någonting med andra hästraser, om jag tycker araberna har bra hoppförmåga så tycker jag det.

Här ser man hur svårt det är att prata om t.ex. araber med halvblods-frälsta =P

Själv tycker jag inte att halvbloden är de bäst hopphästarna med den bästa hoppförmågan.

Ocj jag har heller inte påstått att araberna är de bästa hopphästarna, utan att dom har bra hoppförmåga!

Snuttan2
0

Men om du inte är insatt i någon annan ras alls, då har du ju inget att jämföra med? Hur kan du då avgöra att araber har en bra hopförmåga?
Ska du avgöra om något är dåligt eller bra prestationsmässigt måste du ALLTID ha något att jämföra med, annars kan du ju inte sätta en gräns för vad som är bra eller dåligt. Har du inget att jämföra med för att sätta en standard för vad som är bra eller dåligt så är det ju rätt värdelöst, då betyder det inget alls.
Du kan få tycka att araber har bra hoppförmåga om du vill, det protesterar jag inte emot. Vad jag protesterar emot är när man skriver det som fakta. Jag kan få tycka att rött är gult om jag vill, spelar ingen roll, så länge jag inte påstår att det är så ;)
Men ska du skriva på ett disskutionsforum så måste du vara bered att motivera de påståenden du kommer med, alltså förklara varför du tycker det och dissktutera det. Annars är det väll knappast någon anledning till att skriva på att disskutionsforum?
Frågan var ställd som så att "tycker du att de duger till hoppning" & då brukar man utgå ifrån att det är tävlingshoppning eller någon sorts prestation man pratar om. Är man inte intresserad utav att prestera något alls, utan kan tänka sig att hoppa lågt utan större styrsel, så hade man inte ställt den frågan, eller hur? - Vill man bara ta sig runt så duger iofs araber oftast helt okej, men har man mer tävlingsintresse (alltså en tolkningssak utav frågan, tävling eller bara ta sig runt?) så handlar det alltså om att vinna klasser och ta sig uppåt, och då duger de uppenbarligen inte, är bara att titta på resultatlistorna igen ;)

Jag skulle vilja ha en motivation eller någon sorts bevis. Så som tävlingsresultat, forskning eller annat. Inte bara någon något påstpende ifrån en rasbok eller något, för de är ofta skrivna utav människor som har mkt tveksam information, utan någon sorts bevis, och att någon påstår något förklarar ju det inte heller. Så en förklaring alltså.

Kunde inte hitta vart jag läste att hoppteknik nu, vet inte om du ändrat eller om jag läste fel, ursäktar isåfall. Hoppteknik räknar jag in i en del utav hoppförmåga, hoppförmåga är för mig ett mer omfattande begrepp där hoppteknik alltså ingår.

Jag är inte halvblods-frälst, snarare fakta-frälst ;) Kan du inte bevisa eller förklara det så finns det ingen anledning till att tro att det är sant Fundersam
Och vad som gör det svårt för dig är inte mina åsikter, utan det att du inte kan förklara eller vill förklara din poäng/ståndpunkt/påstående. Hade du gjort det hade det ju inte varit några problem ;)

Believer
0

_"Men om du inte är insatt i någon annan ras alls.."
_Var det det jag skrev? Svar: nej. jag skrev att jag inte är insatt i alla raser, det är en stor skillnad. så förvräng inte mina ord tack.

och ang. faktan så är det inget jag har hittat på om du nu tror det. herregud. är allt verkligen blodigt allvar för dig?

och om du inte har insett det, så diskuterar jag nu. eller gör jag inte? jag kanske bara skriver för skrivandets skull?

och ang. frågan "tycker du att de duger till hoppning". det står ingenting om vad för hoppning, så som du påstår med tävlingshoppning. hur vet du att hon menar det? och det finns inte bara elit-tävlingar, det finns andra tävlingar oxå.

_"Och vad som gör det svårt för dig är inte mina åsikter, utan det att du inte kan förklara eller vill förklara din poäng/ståndpunkt/påstående. Hade du gjort det hade det ju inte varit några problem ;)"
_Ursäkta, men hur vet du att det är svårt för mig? bara en fråga, för det har jag inte nämt.

om du vill ha tävlingsresultat och fakta kan du söka efter det själv, jag vet att det finns där och det räcker för mig. Behöver inte bevisa någonting för dig eftersom jag vet att det är sant.

Håll dig till dina halvblod så håller jag mig till mina araber.

Ledin
0

Okey, jag fattar vad du menar snuttan2 (o det e rätt att full-halv finns med på elitnivn å inte arab), men tror inte att OliviaT tänker satsa 1.60 hoppining. OliviaT vad menar du på vilken nivo menar du att en arab ska duga? Så slipper dom bli sura här inne :D. Men mitt svar på din fråga JA jag tycker dom duger till hoppning. Kolla bilden den vad jätte bra å fin å lite bevis med Flört

Believer
0

#16. kul att nån mer tycker att araben duger till hoppning =P

Magica
0

Olivia T araber hoppar bra, min har bra hopp förmåga och bra teknik. jag har nu valt att köpa mig en arab för jag tänker inte tävla hoppning på världsnivå därimot vill jag ha en häst som är frisk, sund, stark och en vän som ställer upp i alla väder. det har jag i min egen lilla världs stjärna Glad

elin
0

Klart arabar hoppar bra :)
Sen äre de ju som sagt frågan om vad för nivå man satsar på.

/Elin

Alexandra13
0

japps

Cilla89
0

klart kan dem hoppa :D men dem kan ju vara lite tittigare och nervösare än andra hästar, min lille halv-arab var en riktig fjant vid hoppningen :P

Lindbygarden
0

Jaaa…. vad säger man??

Hoppförmåga anser jag vara rent individuellt!!!!

Som svar till dig Snuttan så finns det även hbl som är rena katastrofer på hoppbanan utan vare sig teknik eller vilja! Sen har vi de i världstoppen som under flera generationer är rent prestationsavlade (även där faller flera många procent bort och det kvarstår bara en bråkdel i världseliten) Så som svar kan jag väl säga att GENERELLT har Holsteiner, SH, hannoveranare, KWPN, Danskt varmblod, Svenska Varmblodiga ridhästen, Trakhenern, meckelburgaren, mfl varmblodiga ridhästar avlade för hoppning en längre rygg, större galopp, mkt större generellt sett, bättre kors och en mkt längre tids nischad avel för att kunna producera hopphästar på elitnivå! Deras extriör är som klippt och skuren för hoppning helt enkelt och ändå… bara en bråkdel som når hela vägen…

Men jag tror att trådskaparen är medveten om dessa hästars möjliga förmåga och som svar på frågan så tycker jag att araben fungerar alldeles utmärkt på hoppbanan, kanske svårt att räcka till på banor över 1.30 men vilka hästar oavsett ras når så mkt högre höjder? De kommer bäst till sin rätt på banor anpassade till d-ponnies än på banor anpassade för mkt mer storgalopperande hästar än dem… Det är ju inte heller många hblhästar med en mankhöjd understigande 155 som går de högsta klasserna.. med undantag av ngr otroliga tigrar som kämpat sig över de allra största hinder…

Det jag tyvärr har sett på några araber är en inte allt för bländande frambensteknik där de hellre viker bak sina framben än lyfter upp och viker ihop (knäna under hakan) men återigen, det finns ju hbl som inte bländar de heller!

Generellt så brukar inte ardennern hoppa så enormt bra… Shetlandsponnyn är en häst med många gånger en helt enastående hoppförmåga, trots sina korta ben!!!Skrattande

Men jag kan göra lite efterforskningar på tävlande araber om ts vill ha lite mer info!

Godkände hingsten Aydin är en superb hoppare bla…

Lindbygarden
0

nämen va pinsamt jag glömde ju Zangersheide!Generad

Lindbygarden
0
[OliviaT]
0

Bara så alla vet har jag själv en arab som jag tävlar LA med , och jag har hört att vissa inte tycker att araber duger till hoppning  !

[OliviaT]
0

Folk har sagt:

- varför tävla en arab i LA och kvala till MSV när man kan köpa en connemara som hoppar så mycket bättre?

Nu tror alla som har komenterat att jag själv är emot hoppande araber :O Hallå?

Believer
0

#26. sånt där har jag oxå fått höra. man blir så trött. det är ju inte säkert att den connemaren hoppar bättre, det är ju individen man får kolla på =)

tillägger oxå att jag uppfattade det inte som att du var emot hoppande araber =)

Lindbygarden
0

http://www.stuterikan.se/ där kan ni kika mer på Aydin! Lite extra info han har bla tävlat för Stenungsunds elitlag…

Lindbygarden
0

#26 jag har aboslut inte tolkat det så då du har en mkt fin hoppbild på dig själv och din arab..:O)

jag själv är "fd" arabägare!

[OliviaT]
0

bra :) Appråpå en annan ras, visste ni att man nu börjar dra in travare i hopphästarnas stammar för att dom enligt proffs hoppar bra :) Det låter spännande !

steffy
0

#30 jag, jag såg ett hästprogram om varmblods hästar inom hoppning

[OliviaT]
0

jag menar in te 160 hoppning, jag menar LB - MSV typ.

Johanna
0

Jag hade ett arabiskt fullblod på 143cm som jag red 1.20 på.. utan problem.. han hoppade otroligt bra!

men det är väl från häst till häst…..

schvung
0

alla hästar kan ju hoppa… sen får man ju bedöma utifrån hästens kapacitet hur mycket den klarar.

[OliviaT]
0

precis :)

AliceL
0

#30 Baloubet De Rouet eller vad nu Rodgrigo Pessoas fina hingst heter har ju travare i sig.. Det var hans farmor som var det tror jag, eller hans mormor..

[OliviaT]
0

#36 det är häftigt :D