Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 544 ggr
Ninja
0

Pälslossning

Nu när det äntligen börjar bli varmare så är det ju dags för pållarna att fälla vintepälsen. Det märktes tydligt idag när jag borstade Wille (ett vbl) efter ridturen, när han var varm så lossnade allt mycket lättare, och så stog man där i ett moln av hår (som alltid lyckas ta sig innanför tröjan på nåt sätt). Det är mycket enklare att borsta Zizou, för han får inte alls lika mycket päls. 
Har ni nåt knep att dela med er av som kan underlätta fällningen? Eller är det bara att stå och borsta som gäller? Tycker så synd om dom när dom blir svettiga av minsta lilla, det vore bra om man kunde få håren att lossna lite fortare.

Tinka
0

Det känns igen, jag kan berätta för dig vad jag gör när dom fäller som värst (skratta inte) jag tar en plasträfsa kapar av skaftet så den blir ca en halvmeter. Ställer hästen i hagen och räfsar det yr inte lika mycket päls och mina hästar tycker att det är skönt.

jen
0

#1 sorry!! jag skrattade lite faktiskt Oskyldig

jag tycker ryktstenen är oumbärlig nu när fällningen är igång, ja.. gummiborsten är ju också bra!

Tinka
0

# 2 ja hihihi förstår dock att du skrattade. Jag stod i hagen en gång och räfsade Emil, en farbror kom cyklandes, han stannade precis utan för staket och tittade på oss en lång stund tillslut frågade han varför i världen jag stod och räfsade på en häst! Förklarade då och han skrattade mer än hjärtligt när han trampade vidare (det ser nog ganska så kul ut…)

jen
0

be någon ta kort… för det vill vi se hur det ser ut när du krattar hästen hehe!!!!!

Tinka
0

ska be maken fixa det endera dagen!

jen
0

Skrattande bra….

bebbe
0

När hästen fäller som värst andvänder jag en stålkam avsedd för hundar, hästarna gillar faktiskt den, dessutom är det lätt att dra av håret från den vilket kan vara tidsödande på en borste.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

Svettskrapan i stål som är räfflad är perfekt.

Linda
0

-Dax att börja ge B-vitamin nu.

PimTheGreat
0

Jag klarar mig bra med B-vitamin och ryktsten. Tycker Pim fäller snabbt och bra med hjälp av det.

Linda
0

Tips, Köp erat B-vitamin på apoteket 1L biviplex forte, innehåller 4 olika sorters B -vit och är bra mkt billigare och bättre änn djur affärens.

Vänligen Linda som köper 10 Liter om året ca….

Ninja
0

#1: Haha, jag skrattade en del jag med, det lät lite roligt :D Man kanske ska passa på när det blåser lite (och se till att man inte står i vägen för allt hår) :P

gejsa
0

Vad är priset för det då Linda?

Wanilj
0

håller med.. ryktsten och lite extra B-vitaminer blir det här!!

Believer
0

En svettskrapa funkar utmärkt!

emsems
0

jag använder en sån här gummi-rykt-skrapa.. va tusen heter det..ja, men iaf en sån..! lossnar huuuuur mycket som helst.

Linda
0

#13 Runt en hundring tror jag, ska tya mig till apoteket i dag.

Ge 20 ml för stor häst och 15 för ponny och 10 för shettis.