Mått på ridbana
Hej alla kunniga :) Jo jag och en vän har pratat om detta med mått på ridbana/ridhus osv. Spelar det någon roll vilka mått det är? Funkar en fyrkant lika bra som en rektangulär att rida i? För hästen alltså.
För dressyr är måtten 20x 40 m eller 20 x 60 m lämpligt eftersom det är dessa mått som tävlingsbanorna har.
För hoppning är en något större bana mer lämplig, då är det 80 x 100m som rekommenderas.
Man kan ha fyrkantiga banor men det blir då en känsla av att man rider i cirkel. Inte så bra tycker jag. Hästen ökar ju lättare på en lång raksträcka än på en volt eller en kort sträcka.
det går ju om man har en STOR ridbana :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Precis, det gör inget om någon eller båda sidorna blir längre, så länge man inte kortar den andra ledden för att göra den förra längre.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Vill inte veta vad som är lättast att rida på eller så :) Utan vad som är lämpligast för hästen :)
Blir hästen felbyggd om man rider på en fyrkantig bana?
Jag tänker dock inte först och främst på måtten egentligen. Vet att jag skrev det, men jag menar egentligen formen på banan (fel formulerat av mej)
Spelar formen på ridbanan roll för hästen?
Har det någon betydelse för muskeluppbyggnad osv om banan är fyrkantig, rund, oval eller rektangulär? Eller rent av trekantig och allt vad det nu finns för former :)
Klart formen på ridbanan spelar roll om den inte är jättestor. Att ha en rund ridbana där hästen hela tiden måste gå böjd försvårar träningen på rakt spår. Inget konstigt med det. Och som jag skrev tidigare. Vill man ha ökade gångarter blir det helt fel om det alltid sker på böjda spår.
Triangelformad bana gör att hörnen blir väldigt spetsiga och därmed blir också hörnpasseringarna väldigt tvära.
Men om du tänker använda en jättestor hage till ridning så kan man nog säga att formen inte har någon betydelse. Fast jag utgår i mitt resonemang att arean är ungefär som en vanlig ridbanas area. Skulle alltså inte rekomendera varken rund, trekantig, eller kvadratisk med samma area.
Sammanfattningsvis: All träning påverkar muskelbyggnaden hos hästen.
Jo jag förstår att man inte kan ha en rund ridbana :) men jag vill se vad ni andra har för kunskap inom ridbana. (Utan att stirra sej blint på en viss sak) Jag tänker inte så mkt på just storlek utan formen. Blir hästen felbyggd om man har en bana som är tex 100*100 m? Eller en bana som kanske är 30*50 m? Förstår ni vart jg vill komma? Min vän anser att det är riktigt dåligt för hästen att rida på annat än kvadratisk ridbana. Hon säger att en bana som är fyrkantig "skadar" hästen. Men jag tror inte det stämmer. Därför vill jag kolla här om nån vet :)
#6 Jag förstår vad du menar och försöker svara dig. Ja, formen har betydelse när ridbanan är liten. Är den större så, nej. Förstår du mig? 
Storleken HAR betydelse i detta fall.
Sen beror det ju på vilket sätt man utnyttjar ridbanan. En kvadratisk ridbana på 100x100m KAN man ju rida i växlande gångarter och dela av för olika övningar. 30x50m är i så fall sämre men fungerar i alla fall. Den är ju större än rekommenderade mått. Och då ska det fungera om man inte bara rider runt runt. Men det är det väl ingen som gör i alla fall.
Haha storleken har alltid betydelse! ;p Med andra ord så har formen på banan ingen betydelse? En för liten bana är ju dålig oavsett vilken form den har, det förstår ju alla :) (eller iaf jag ^^) Om man har en bana som är kvadratisk och man ska gå på stora mittvolten, då blir den ju väldigt oval och inte rund. Har det betydelse för muskeluppbyggnad etc?
#8: Man kan väl göra runda volter trots att ridbanan är kvadratisk..?
Har ridit i flera typer av paddockar. Där jag står nu är paddocken HEMSK, långsmal, ca 15x40 meter. Det är helt omöjligt att rida på ett vettigt sätt, speciellt med en häst som behöver lite space för att orka jobba i galoppen. Man kan dessutom bara rida små volter vilket är vanskligt när man behöver stärka en lite klen häst i respektive sida. Faktum är att jag väldigt sällan har ridit i paddocken när jag varit där, har ridit på den stora ängen bakom stallet istället.
Stallet jag flyttar till nu har en klassisk 20x40-bana, det ska bli ljuuuuvligt. Helt underbart. Ännu bättre eftersom den är av toppenkvalitet, med gummiflis. Åh.
Den bästa bana jag ridit på var banan i stallet där jag provred min häst för tre år sedan. Den var kvadratisk men minst 60x60 meter, dvs rejält stor. Den tillhörde ett westernstall. Ett dressyrinriktat stall hade kanske ogillat måtten eftersom det var svårt att rida ett korrekt program utan staket, men att bara rida fritt var underbart. MYCKET plats att rida både raka spår och stoooooora volter. Man kunde rida flera samtidigt utan att överhuvudtaget störa varandra minsta lilla.
Min tränares paddock är också nästan kvadratisk, kan väl vara 30x35 meter eller någonting, är osäker. Den är också helt okej att rida i som westernryttare, men att rida dressyr där blir som sagt klurigt om man är ute efter att rida program.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

En picadero är fyrkantig och c 10x10 meter. Fungerar utmärkt för dressyrarbete, men inte lämpligt för hoppning. I en picadero blir hästen rakriktad mellan hörnen till skillnad från en rundcorall vilket här bättre för hästen.
#9 ja det är väl klart man kan. Det går att rida på alla möjliga sätt. Men det är inte det jag är ute efter. Så formen på banan har alltså ingen roll för hästen, bra då vet jag :)
#11 Vitsen med formen på en rundcorall är ju att en häst som av någon anledning inte vill samarbeta, inte ska ha fyra hörn att "fastna" i. I det syftet är den mycket effektiv! En rund bana inbjuder inte till att stanna någonstans på samma sätt som en fyrkantig. För att uppnå samma resultat i en paddock kan man sätta en bom i brösthöjd i varje hörn.
Rider du själv i en picadero? Hur upplever du att den är att rida i? För mig är en så liten bana någonting man markarbetar i, inte rider, tycker att det är värdelöst med så lite utrymme. Vore roligt att höra hur du själv resonerar!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vår bana är 22*42 (dock lite mindre nu vintertid på grund av alla snövallar som ligger längs med ena kortsidan). Alldeles perfekt storlek tycker jag!
Fyrkantig bana fungerar också, då blir det lite som en volt. Men skulle jag dock inte vilja ha den allt för liten. Vi har ett ridhus som är kvadratiskt, det är väl kanske runt 20-25 meter på varje sida tror jag.
10 x 10 meter verkar inte mycket att arbeta en stor häst i under sadel. En hörnpassering brukar väl ha omkring 3 meters radie i skritt, det blir högst 4 raka meter kvar på varje långsida. Jag skulle inte vilja arbeta en stor häst i galopp under ryttare på en 10 m volt - till och med på töm går jag sällan under 12 m diameter i trav eller galopp.

#13 Nej jag har inte provat. Men jag har byggt en som blir färdig när barmarkssäsongen är tillbaka. Dock blev den typ 15x15 för jag måttade urkasst:)
Jag byggde en picadero av utrymmesbrist, plus att man kan enkelt göra om den till en rundcorall vid behov.
En picadero är förvisso inte ett ställe att harva timme ut o timme in på ökningar osv, mer ett ställe att träna på böjning, samling mm. Men visst ska man kunna köra galopp också. De har de användts till hur länge som hälst i sydeuropa.
Jag ska mest träna på trailövningar samt samling/böjning hade jag tänkt