Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5451 ggr
tessa
0

Ni med wintec..

Hej!

Jag har lite funderingar på wintec-sadlarna. Har ni upplevt någon skillnad mellan cair och ullstoppad wintec när det gäller ridningen, passform osv?

- Är ni nöjda med er wintec?

Har ni svarta sadlar eller är det någon som har en brun? - Snygg nyans av brunt?

Mvh Tessan

gejsa
0

Jag har haft flera wintecsadlar till Gejsa. Först köpte jag en vanlig wintec allround, bytte till en wintec dressyr. Men då fick hon skav av sadelgjorden hur vi än gjorde. Bytte tillbaka till en wintecallround cair. Tycker att cair sitter bättre. Men finns det inte ytterligare en modell av wintecen?

Nu rider jag inte gejsa så mycket längre. Men jag tycker att wintecen känns svettig sommartid. Är ju plast och inte läder. Nej, hade jag ridit varje dag i den hade jag inte velat ha den. Brun har jag haft med. Var inte så snygg tyckte jag. Men det är ju en smaksak.

tessa
0

Tror att det finns wintec 500, wintec 500 cair och wintec wide, för kraftiga hästar..

Vill ju ha en "vanlig" sadel till Eneldo (utöver den bomlösa) och eftersom han ska promenadridas så behövs det inget alltför avancerat. - inte nu till en början iaf. De gånger jag hittills har ridit, har jag ridit barbacka, i grimma och grimskaft ;) trots att jag har träns.

Kan köpa en brun till bra pris, - vill hellre ha en svart men funderar på om jag ska köpa denna och testa. kan ju alltid "byta upp mig" i sådana fall… dock är denna ullstoppad.

Har en syntetsadel till Yrla nu och den är ok. visst blir hon svettig men det skulle hon bli även med en lädersadel.. =) Att den är lätt är ju lite kompensation.

tessa
0

Upplever du stor skillnad mellan ullstoppad och cair? På vilket sätt? *nyfiken*

gejsa
0

Sååå du har börjat sitta på Eneldo. Går allt bra då?

Ja, wide finns det men jag menar någon dyrare modell som är jätteskön.

Här kan du se olika modeller. Dom dyrare är väldigt sköna enl en kompis.

http://www.lyckasridsport.se/wintec.htm

gejsa
0

#3# Ullstooppad är ju hårdare för hästen bl a. Men jag är så dålig på sadlar så jag ska eg inte uttala mig. *ler* Låt någon som kan göra det i stället.

Fast snuttan som är duktig sågar ju wintec totalt. haha

tessa
0

Du tänker inte på Isabell Werthsadeln (osäker på stavning), dressyr? eller bates-sadlarna i läder?

jajjemän, han är sååååå snäll… en hyvens grabb! har äntligen kommit in i flockan på betet också och fått sig en flickvän, ett yngre hbl =)

#5: Om snuttan ser detta, får hon gärna tycka till och motivera =) Vet att hon och andra pratar om att sadlarna riskerar att bli för böjda om man anvönder vida koppjärn men så mycket mer vet jag inte..

gejsa
0

Härligt att höra. Men har du bara skrittat än alltså?

Jo, dom sadlarna. Tänkte på om du kanske hittade någon beg sådan sadel.

tessa
0

#7: jag har testat alla gångarterna, men mycket lätt och försiktigt förstås.. Att han bara haft grimma, har inte varit några bekymmer alls =) Har ridit en gång i bomlös sadel och träns. Det var första gången. Det blir mest promenader till fots nu..  - i värmen =)

tessa
0

fast batessadlarna är ju samma sak som wintec, fast i läder - som jag har förstått det… och då tycker jag syntet funkar lika bra =)

Kruxet är som sagt att jag inte har så fett med pengar nu men ändå inte vill köpa någon märkeslös "billighetssadel".. men självklart är det viktigt att sadeln sitter bra. Har ju alltid den bomlösa annars som tycks funka =) men den är verkligen varm just nu.

gejsa
0

Ja, men jag menar ju det att wintecen upplever jag som väldigt svettig med eftersom det inte är läder.

Din bomlösa är det inte läder heller eller?

gejsa
0

Wintecen isabell är väl bättre iaf än den vanliga cair. Men jag förstår dig. Har ju 4 hästar så…… och ingen verkar komma iväg på foder. Får göra nya annonser för nu verkar det vara tyst på den fronten. När annonsen var ny så ringde det och mejlade någon varje dag. Tänk att det ska vara så svårt att hitta någon som jag törs lita på och lämna ut mina små älsklingar. Suck!

tessa
0

jo syntet har nog en förmåga att bli mer svettig än läder, det har jag inte tänkt så mycket på men inget som jag hittills egentligen har sett som något bekymmer..

Den bomlösa är i nubuck, av märke FitForm. Som läder. men med en himla massa ludd, både udner sadeln och paden som är tjock och luddig.. mysigt på vintern, varmt på sommarn. Ska försöka att sy en tunnare padd, men det ska hinnas med att göras också.. =)

tessa
0

Bättre och bättre vet jag inte, beror väl på häst/ryttare och ändamål ;) Men den är säkert av god kvalitet, sägs vara mer rak i bommen än övriga wintec. Men så är det ju en dressyrsadel också, jag vill helst ha en allround.

Vad tråkigt att det segar så på din annonsfront, men fräscha du upp annonsen så händer det nog något ska du se.. =) Men jag förstår dig, usch för att behöva oroa sig för om folk är bra eller inte för sina älsklingar - jättesvårt!

Snuttan2
0

Tänk på att nya Wintec's så som Isabellen är väldigt raka i ryggen & har kilbossor = svårt till arab skulle jag gissa på..

(orkar inte läsa tråden ordentligt nu, spånläste bara)

Ska du ha Wintec till honom bör du nog titta på äldre Wintec som har mer böjda bommar än de nyare modelerna…

Isabellen går att få med cair & ull.. Cair-systemet går även att stoppa in i istort sett alla sadlar av olika märken…

Jag köpte en Isabell här om dagen för 2500kr Förvånad (jätte biligt!) ska ha som leksaksprojekt och se om jag klarar av att sy om lite, har faktiskt ingen större koll på hur sömnaden i syntetmaterial ser ut riktigt Oskyldig Jag kan bara lite enkla grunder i hur man syr i läder, haha. den blir iallafall med kilbossan riktigt rak i ryggen.. Du kan få bilder på hur rak den är då :P

gejsa
0

Ska du ha sönder Isabellen, snuttan? Sälj den till mig i stället så kan du ta min wintec cair.

tessa
0

Snuttan: Jo jag är medveten om att isabellen är rak, var ett tag sugen på att försöka få tag i en billig beg. till Yrla, som har rak rygg men det blev en häst till istället.. ;) Så den är inget för Eneldo, inte heller då den är dressyr men då kanske en wintex 500 allround, ullstoppad kan passa heern.. kan ju vara värt att testa. Ska prova stallkompisens 500 cair på honom ikväll.

Men är det något som gör att du inte gillar wintec som märke eller är du kanske skeptisk till koppjärnssadlar i övrigt? tänkte bara på det gejsa skrev, att du inte är så pigg på wintec.. =)

Snuttan2
0

Jag hoppas att den inte ska gå sönder Oskyldig Blir mitt första omsynadsprojekt :)

Din sadel vill jag inte komma nära att sitta i igen :P

Snuttan2
0

Jag är fortfarande hjärndöd å orkar inte läsa egenom tråden nu, kan bli fel därför…
 Vet därför inte vad Gejsa skrev, men jag har inget större emot Wintec sådär lite allmänt :P Hade inte köpt mig en då ;)

Har däremot ngt emot Gejsas Wintec för att den var hemsk att sitta i ;). Den var inte obehaglig att sitta i, den gav bara inget stöd alls någonstans :P

Isabellen tex å deras close contact ger rätt bra med stöd å funkar mkt bättre att rida i för iallafall mig. Men jag avskyr att de har kilbossor, är så få hästar det fungerar bra på, vilket för att det blir rätt värdelöst :(

gejsa
0

Men min wintec är precis som alla andra wintecsadlar antar jag väl? Eller hur menar du?

Mandysan
0

Jag tycker som snuttan, Wintec allround ger inget stöd alls….

mazze
0

Har en wintec allround cair. Har inga större bekymmer med den även om man inte har överdrivet med stöd. Kan nog vara jobbigare att sitta i med en häst som rör sig mkt i gångarterna.

tessa: Vad får den kosta?

Snuttan2
0

Nej, man har olika modeler och sitsar på olika sadlar, annars skulle det ju alla sadlar utav samma märke vara exakt detsamma :P

Vissa märken har även olika bommar i olika sadlar = olika passform.

tessa
0

hmm.. provade kompisens cair 500 på Eneldo idag, med svart koppjärn i, meduium. Den satt jättehögt över manken och var på tok för smal… sadeln som jag fudnerar på att köpa har x-vid i bomvidd, kan det räcka eller tror ni att det är ett dumt köp? Borde jag leta efter wintec wide? Måste bestämma mig nu.

tessa
0

#21: Ett par tusen =)

PimTheGreat
0

jag har en isabell. jättenöjd med den. jätteskön att rida i och känns inte svettig på sommaren tycker inte jag….

Den är till salu om någon är intresserad, då den inte passar pimmen längre och Fontane ska ha western…. liskom pimmen nu. Hoppas få prova en western på honom imorgon…

tessa
0

- men ska jag våga chansa på att sadeln passar eller tror ni att den kan vara för trång? Måste betämnma mig nu just ang. denna sadeln.. =/

tessa
0

Gejsa: vad har du för koppjärn i i din wintec?

mazze
0

#26 Troligen blir den för trång men verkar sadeln annars ligga bra så går det ju att köpa nytt järn att byta. De ligger på ett par hundralappar.

Jag har rött koppjärn i min = vid

gejsa
0

#27# Färgen kommer jag inte ihåg jag har den vidaste iaf. Finns det extra vid mazze?

gejsa
0

#25# Vad ska du ha för isabellen då? Är det för koppjärn i?

Snuttan2
0

Inget chansande när det kommer till sadlar nu tessa :(

Är du ens säker på att sadeln du funderar på att köpa har samma bom?

Och formen ändras ju en del när man bredar dem…

tessa
0

#28: Sadeln har det vidaste koppjärnet i, vitt. Den jag funderar på att köpa alltså.

#31: nejnej, absolut inget chansande - inte mer än att jag får annonsera ut den och sälja den vidare om den inte passar… been there, done that ;D Men eftersom kassan är skral, gör jag ju det inte görna i onödan så att säga.

mazze
0

#29 Vitt är det bredaste och det är extra vid

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7: Här har du ett "fotobevis" på vår ridning, - fast här står vi still =)

divansson
0

Raderat

gejsa
0

#34# Vad härligt! Han ser så klok och lugn ut. Verkligen en fin häst.

tessa
0

Ja han är verkligen lugn och klok - och fin. Allt på en och samma gång! =)

PimTheGreat
0

#30 det är det röda järnet jag har i…minns inte vad det är för storlek…. någon som vet? Pris diskuteras via pm om du är intresserad…

Mandysan
0

#38# Röd=vid (Det näst vidaste)..

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har den kommit, sadeln! Såhär ser den ut:

gejsa
0

Passar den?

tessa
0

Vet ännu inte detta.. kan vara något för böjd i bommen men den verkar ligga hyggligt med tanke på att jag inte var hoppfull då jag köpte den. Ska ta fler foton och visa..