Sadelkunnig? Del 2 ;)
Jaha, nu har jag funderat och alla säger ju att sadeln är för smal/trång, och eftersom Schess ska säljas köper jag inte en ny sadel, men jag kan ju givetvis inte rida igång honom sen när han är frisk med sadeln jag har nu.. Därför provade jag mina 2 andra sadlar ;) En Hubertus allround som enligt mig låg helt okej, dock ligger inte riktigt bossorna an på ryggen :S Den andra en hoppsadel, Santa Cruz, men den tycker jag var ännu trängre än min Prestige jag har nu.. Jag har ingen aning vad det är för bomwidder på sadlarna.. Aja, bildbombning här nedan ;) Säg vad ni tycker om nån av dem är rid-duglig ;)
Första bilden är på Hubertusen --->

tror att hubertusen ligger bäst

#8 Jag tycker också det :) Men jag är orolig för bossorna att dem inte ligger an på ryggen :O

tkr att hubertusen ligger helt ok, men jag är lååååååååångt ifrån en sadelexpert!

Du vet att Prestiges sadlar går att värma om så att den blir bredade? Är inte alltför dyrt och antagligen den bästa lösningen… Finns butiker som kan göra det på plats så att det inte tar hur lång tid som helst (alltså att man inte behöver skicka iväg den)…
Hubertusen vet jag inte riktigt vad det är för något med, funderera på hur dens bom är utformad egentligen.. :S Jag gillar den inte alls, den ser för rak ut i bommen, jag skulle gissa på att den släpper mitt på, är bara bossornas utformning som gör att den släpper bak och utbacken som lurar en till att den är mer böjd än vad den är.
Tycker den ser lite smal ut med… Vanligt problem ;) Bommar som heter Normal borde egentligen heta smal enligt mig :P
Santacruz/jacsonen? Ser man på långt håll att ngt inte är rätt med, den hamnar i bakvikt. Antagligen för smal och för rak. Den har sedan alldeles för smal tunnel…
Gnäller igen om att du behöver lägga sadlarna längre bak när du sadlar ;)

#11 Suck, vad ska jag göra? Jag verkligen tvääärvägrar att köpa en ny sadel eftersom han ska säljas, men jag kan ju inte sitta och rida i en sadel som sitter så illa att han blir öm i ryggen :'( Och min Prestige, den sitter varmt om hjärtat :) Kanske kan lämna in den till han jag provade ut den hos? Men hur mycket ska den breddas? Jag kommer ju inte ihåg hur bred den är tror det låg mellan 33-35.. Och kommer den passa om den breddas? Och undra hur mycket det kostar?

Går ju att rida barbacka, med gjord eller bara jobba ifrån marken, är bra variations träning för en själv med…
Hur mkt den ska breddas borde du kunna få hjälp att mäta ut så att det blir rätt.
Vet att Lyckås här i stockholm kan värma om prestige-sadlar hemma, de tar 1500kr för det, så det är ju inte jätte biligt, men biligt för att rätta till en dyr sadel… För prestigen värkar ju vara bra i passformen annars? Och det är ju en trevlig sadel att rida i ;)

Strömsholm värmer om för omkring 1000-lappen.

#13, 14 Fast jag bor i Skåne ;)
Jag har bestämt att det inte blir nån ny sadel, jag har beställt tömkörnings grejjor idag från Hööks, så när han är frisk får jag tömköra, longera och rida barbacka.. Men är det så att köparna inte vill ha honom då efter vi vatt på återbesöket 11/7 så får jag ju annonsera ut honom igen så får jag se om jag kan låna sadel av nån när folk ska provrida, för inte tror jag dem vill rida barbacka ;)

du kan ju ha din sadel när dom provrider, jag tror inte att det gör någon skada :P

hmm…är inte bra på sånt här…

Fast Lina, om sadeln inte ligger bra blir den svår att rida i och hästen kan varken röra sig eller få signaler korrekt, gör ju att köparna inte lika gärna vill ha hästen…

Jag hittade en dressyrsadel inte långt från mig, hon som har den är väldigt seriös, kunde tänka sig att köra hit den så jag kunde prova den här :O Jag frågade även vad för häst den legat på och hon beskrev den precis som Schess, liten manke, bred över manke och rygg..
Så till frågan: Tror ni sadel skulle passa Schess?

Albion är spikraka i bommen och jag kommer just nu inte ihåg hur din häst såg ut i ryggen

#18 jo det är sant, men skulle jag sålt min häst så hade jag inte köpt någon ny sadel. Och jag tror inte att de märks av sådär jättemkt. Hon har ju ridit i en för smal sadel ett tag och som jag har förstått det så är det pga att han ömmar i ryggen som hon märkt av det. Jag tror inte att det kan hindra rörelser, hjälper etc. så mkt att man skulle märka av det. Kanske ett grand prix ekipage?

putt ^^

puttar igen ^^
tycker inte att någon av sadlarna ligger bra, hubertusen är katastrof, ligger inte an någonstans som bäddat för sadelproblem, den andra ligger an men som sagt mittpunkten i sadeln ligger alldeles för långt bak( bakvikt)

Jag tror inte Albion passar, min lilla erfarenhet med dem säger det samma som MiaMaria, dvs de är väldigt raka, nästan som premier-raka :S
Jag röstar fortfarande för att du antinge bredar Pretigen du har eller skiter i sadeln. Ingen idé att köpa sadel när han ska säljas å nästa ägare kanske inte vill ha den och det är rent ekonomiskt lättare med…

#26 Men jag har hört att många prestige sadlar blir mer svängda i bommen när man breddar dem, och eftersom Schess har ganska rak rygg så tror jag inte sadeln kommer ligga bra.. Vad för sadel märke tros skulle ligga bra på honom då?

För svängd bom går enkelt att padda upp aningen utan att det förstör. För rak bom går inte att padda upp (tro mig jag har värkligen försökt, jag älskar ponnyns J Rudge).
De flesta sadlar som går att breda ändrar i formen, eftersom man egentligen bara bredar i framvalvet och inte i hela bomen är det ju oundvikligt…
Jag är lite hjärndöd för tillfället så jag hoppar över frågan om andra märken som skulle kunna passa, men ska försöka komma tillbaka när jag är piggare :)