Avmaskning på vintern?
Hade glömt göra träckprov på min häst i höst, så skickade in ett träckprov i början av december, bättre sent än aldrig tänkte jag.
Läst att testen kan vara missvisande och visa lägre värden än det faktiskt är när man tar provet under vintern. Min häst hade 300 epg blodmask, vilket är lite på gränsen för vad man bör avmaska vid. Han hade 750 i våras, så avmaskade då.
I och med att det ändå är vinter hade jag tänkt strunta i att avmaska och ta det till våren istället. Men har under hösten och vintern haft problem med att min häst tappat hull och jag har problem med att få upp honom i hull. Brukar annars ha motsatta problemet med min häst, alltid fått kämpa med att få ned honom i vikt.
Så tanken om att avmaska och se om det kan hjälpa till med hullet har fötts..
Men kan man ens avmaska mot blodmask på vintern?
Skilj på hull och muskler, om det är muskler som fattas så är det oftast arbete som behövs och matbehovet stiger efter arbetsbelastningen. Om muskel nivån är bra men hullet är lågt så kan det ju vara ide att avmaska oavsett årstid. Om hästarna skall beta på det stället som dom går på vintern så kommer äggen att kläckas där till sommaren och hästen får tillbaka det då igen. Så att ta bort parasiterna är alltid det bästa i det fallet (oavsett årstid).
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

är det lilla eller stora blodmasken? svaret varierar beroende på vilket. Men, blodmasken ligger i vila på vintern så det är knappast därför den har förlorat hull. 300 är dessutom ett lågt värdde som inte bör ställe till ngt alls nu. Är det stora däremot hade jag ringt och pratat med de som finns via labbet.
#1: Både hull och muskler, man ser tyvärr revbenen trots kallblodsvinterpälsen.
Läst att man kan typ väcka upp maskarna eller äggen som går i ide under vintern om man avmaskar då, det som gör mig tveksam..
#2: Har inte gjort någon odling på det utan vet bara att det är blodmask, inte om det är stora eller lilla.
Men bra att du inte tror det beror på blodmasken i alla fall.

Nej det är så låga värden, men stora blodmasken ska man vara noga med! Den kan bli riktigt farlig och man borde verkligen be dem odla den om det finns blodmask.
Ja det kan man, om man tar Cydectin. Cydectin tar nämligen inkapslade larver med. På så vis riskerar man inte direkt ett massuppvaknande.
#5: Tack, ska kolla med veterinären om det.

Stora blodmasken ska man alltid avmaska emot om den är påvisad oavsett antal. Det är inte att rekommendera att avmaska på vinter. Även om man använder ett läkemedel som tar encysterande larver - dessa ska ju också lämna kroppen på något sätt. avmaskning på vintern medför en ökad risk för kolik. Målet med parasitkontroll är inte att alla maskar ska "dö". Utan att hålla smittopressen på en sådan nivå att sjukdom inte uppstår.