Vilodag, ja eller nej?
Vad är era åsikter om detta? Tycker ni att det behövs? Varför/varför inte? Får era hästar en/flera vilodagar varje vecka? Varför/varför inte? Vilken utbildningsnivå är ni och era hästar på?
Diskutera på
Det beror mycket på hur gammal hästen är och hur mycket den är ute i hage och hur aktiv den är i hagen. Äldre häst och/eller kort hagtid = ingen vilodag. Yngre häst och/eller mycket hagtid kan ha en eller flera vilodagar i veckan. Häst med till exempel spatt eller pålagringar bör inte vila om det kan undvikas.
Hästar som tränar hårt MÅSTE få vila för att muslerna skall kunna återhämta sig och hästen psyke behöver också laddas.
En häst med spatt skall motioneras dagligen men om den går på lösdrft året runt är det inte nödvändigt. Dået viktigaste för spatthästar är att de inte står stilla för länge.
Jag rider i princip varannan dag, fast nu på vintern blir det lite sämre därför att det är halt och paddocoekn är frusen, men jag försöker rida ut ofta, men i bland slutar jag fyra och då är det mörkt när jag kommer hem och då kan jag ej rida i skogen etc.
Min häst går på lösdrift så hon rör sig en del i hagen för den är stor också.
Så ja! Vilodag behövs enligt mig.
Beror på vad man menar med vilodag. Jag skulle inte låta en häst stå en hel dag (alltså bara gå i hage och sen stå i box) utan åtminstone promenera den för hand (eller låta den gå i skrittmaskin om man nu har tillgång till det). Sen är det väl i och för sig en annan sak om hästen går i en lite större hage och går med kompisar. Då får de ju mer motion än om de går själva i en mindre hage.
Hur som helst - Jag räknar skritt för hand eller skrittmaskin som vilodag så min häst vilar åtminstone en gång i veckan. Som andra redan skrivit är det nödvändigt för alla hästar, särskilt för hästar som tränas lite hårdare för att musklerna ska få återhämta sig.
Beror på vad man menar med vilodag. Jag skulle inte låta en häst stå en hel dag (alltså bara gå i hage och sen stå i box) utan åtminstone promenera den för hand (eller låta den gå i skrittmaskin om man nu har tillgång till det). Sen är det väl i och för sig en annan sak om hästen går i en lite större hage och går med kompisar. Då får de ju mer motion än om de går själva i en mindre hage.
Hur som helst - Jag räknar skritt för hand eller skrittmaskin som vilodag så min häst vilar åtminstone en gång i veckan. Som andra redan skrivit är det nödvändigt för alla hästar, särskilt för hästar som tränas lite hårdare för att musklerna ska få återhämta sig.
Min häst är 14 år och går i stor hage 9-10 timmar per dag. Tycker han ska vila 1 dag per vecka, eller bara skrittas 1-2 dagar och gå normalt övriga. Nu på vintern blir det ibland 2 vilodagar, alternativt 1 vila och 1 skritt.
Han blir understimulerad och jobbig om han inte rids, trots att han går ute 9-10 timmar i hage med 4 andra hästar. Han reds bara 3-4 dagar när förra ägaren hade honom (i samma stall), så jag vet hur han blir 
Mina får "naturliga" vilodagar -när jag inte hinner rida. Min ena är 4 år och den andra är 7 år och under igångsättning.
Jag tycker att det är självklart att de får vilodagar -om man inte har speciella anledningar som att hästen knappt går i hage eller tex blir skogstokig om den vilar. Sedan kan man ju ha "vilodagar" där man inte rider, men tex går en promenad eller bara gör något annat ibland.
Alla mina hästar har vilodagar. Vissa går bara 3-5 dagar i veckan (gamlingar och shetlandsponnyer), resten går dom i hagen och myser. Unghästarna (3-5 år) får ca 2-4 dagars vila i veckan.
Mitt halvblodssto vilar dock helt mycket sällan. Pga att hennes patellahakningar blir värre bara efter en dags vila går hon i stort sett varje dag (vilar helt ca var 14:e dag). Dock blir det endast en promenad eller liknande ca 1 gång i veckan. Hade hon inte haft sina hakningar hade hon dock haft en heldags vila en gång i veckan. Hästarna behöver det.
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Min stora får vilodagar då jag inte hinner, men bara skritturer är inte ovanligt. Men jag ställer ogärna av honom om jag inte måste, han blir för jobbig, trots jättestor hage, kompis och 12 timmar ute varje dag. Han är som trevligast och mest harmonisk om han går ordentligt ca 8-10 timmar i veckan.
Unghästen vilar nu efter inridning men sen kommer hon ridas ca 3 dagar i vekcan ett tag till innan det ökas på.
Jag tycker vilodagar är viktiga, speciellt för hästar under inlärning. Sen finns det ju undantag, som hästar med spatt m.m. Men jag tycker att alla friska hästar förtjänar iaf en vilodag i veckan om de har tillgång till stor hage. Alla hästar behöver en dag då de bara kan vara hästar och umgås med flocken i hagen. Min pålle har just nu mer vilodagar än träningsdagar eftersom jag bor på internat 5 dagar i veckan och är alltså inte hemma då. Men han går lösdrift med sin flock och mår inte så värst dåligt för det. Han får verkligen bara vara häst just nu. Han är ju en lat pålle så han stortrivs nu
Vilodagar kan ses olika, men jag ser det som att hästen inte ska behöva ha några krav på sig. Man kan bara låta den vara ute i hagen eller om den har liten hage så fungerar en lugn promenad utmärkt :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Jag anser inte att en häst behöver vilodag i den meningen att den inte gör något alls, vilodag för mig är ca 30-60 min skritt, uppsuttet, vid hand eller i skrittmaskin om man har det. Däremot så blir det ju lätt så att hästar får "stillastående" vilodagar eftersom man av olika anledningar inte hinner. ett stort plus såna dagar för ställen med skrittmaskin där man kan låta hästen gå samtidigt som man mockar mm. Tycker även att hagens utformning har betydelse, en stor kuperad hage där hästarna rör på sig är ju betydligt bättre än en platt fyrkant och då anser jag inte att behovet av att skritta ut är lika stort.
Mitt 4 åriga sto som jag nu har under utbildning rider jag ca 4-5dgr/vecka, då är vilodagarna helt fria från uppsuttet. Dock så promenerar jag eller longerar lite utan inspänning för att få bort den värsta energin.
Hon går ute 7-4 med hagkompis i en hyfsat stor hage.
Min häst får nästan aldrig vilodagar. Men jag tränar inte hårt utan rider ut i skogen ibland, i ridhuset ibland, longerar ibland osv..
jaa…för tillfället så har mina hästar 5 vilodagar i veckan, sen rejsar vi runt i snön på helgerna! ^^ Men sålänge det är den ljusare tiden av året så rider jag minst 3-5 ggr i veckan på tre hästar. Vi har högsta utbildning i mysig skogsmulleridning! ;D
(ska kanske nämna att min ena häst fick gå i helpension för ett par veckor sedan och ska inte ridas mer, den andra har värk i ett ben och har lite problem med ryggen ibland och den tredje är 25 år gammal och fortfarande lite ur kondition, så jag håller på att bygga upp den sakta med säkert för att inte slita ut henne) Men frågar ni mig så är ju självklart mina hästar dom bästa i världen ^^ <3
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
jag har en 4 åring som vilar 2-3 gånger i veckan beroende på hur "hårt" han har gått. rider jag på banan rider jag en halvtimme max och då får han oftast längre vila.
men just nu är han inne i en längre viloperiod då jag red ganska "intensivt" och på började skänkelvikning så han har fått vila nu i en vecka och ska få vila en till vecka efter det. sen sätter vi igång igen med skritt och skogspromenader :)
jag ger helre min häst 1 dags mer vila än nödväntigt.
jag har inte en egen ponny men jag tycker att man ska låta hästen vila från hårt arbete någon dag i veckan. om du inte vill att den ska vila helt kan du ju promenera, skritta ut i skogen eller kanske trickträna? gör något som hästen tycker är roligt, det är mitt tips.
jag tycker också man ska låta hästen ha en längre vila under tex. sommaren eller vintern, så den få ta en liten paus. speciellt för unghästar som lär sig mycket under tiden de är igång. de behöver en paus för att ta in allt de lärt sig!
Min häst rids varje dag om det inte blir sent eller hon gått hårt länge eller om vi bara känner för att mysa! Men fanny (min häst) mår bra av att ridas varje dag! Men visst det blir några vilodagar i månaden lite spontant så där ;) Fanny Rids ordentligt och är vältränad. En underbar kompis! Ingen tävlings maskin är hon! Men planen är att tävla lite krav löst så pass mycket att hon tycker det känns kul och inte blir nån press för nån av oss! Det känns väldigt viktigt för hon blev FÖR mycket tävlad i tidigare liv. Men nu har vi kul på tävlings banorna med spetsade öron :D

Oj vad duktiga och diciplinerade alla verkar vara :D
Det är inte jag såhär på vintern. Helt tappat motivationen och rider inte mer än nödvändigt ;) (Kan tillägga att jag jobbat som beridare i några månader och därmed fått "tillräckligt" med ridning för ett tag)
Min travhäst försöker jag hålla igång och rida/köra 3 ggr i veckan, men ibland kan det råka bli lite mindre. Han har alltså ca 4 vilodagar. I vanliga fall ska han gå 4 ggr i veckan.
Min andra går väldigt sporadiskt för tllfället, mest ute och leker och myser i snön någon eller ett par gånger veckan. Men även han ska egentlgen gå varannan dag.
Har blivit många vilodagar för min häst under en period. Jag har varit genom- förkyld och är ff förkyld.Har dessutom 3 mil att åka, enkelresa och snön har ställt till det för många i trafiken ,då avstår jag bilåkandet. Känns inte kul, men så blir det ibland
Min förra häst hade vila hela november och det funkade bra. Tror att hästarna mår bra av att bara få vara häst utan krav lite då och då,sen kan ju det se ut på olika vis. med promenader, löslongering o liknande.
Måste tillägga att Fanny är 17 år och att hon går 12 timmar varje dag i stor kuperad hage :)
Min ponny har en dag som vi bara antigen tar en promenad eller hittar på nåt kul tillsammans, till exempel busar i ridhuset. det brukar ofta vara på fredagar :)
Jag är ju skötare/del fodervärd
till en ridskolehäst, som är 17 år (PIGG, för sin ålder) å själv rider jag 2 dagar i veckan och totalt blir hon riden 5 dagar i veckan, ca 1, ibland 2 lektioner/dag :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

jag hinner inte rida varje dag så det blir naturligt vila. tyvärr mer än jag egentligen önskar….
om mitt liv vore perfekt och jag hade tid och ork så skulle jag vilja att han gick 6 dagar i veckan, alltså med 1 vilodag. men av dom 6 vill jag även ha en dag utan ryttare, dvs typ tömkörning.
att ha en stor och rejäl hage är för mig en självklarhet. han går ute 12-16 timmar.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag tycker att en häst ska få vila i alla fall 1 dag i veckan. Helt fri från arbete och några krav. Förutsatt att den har en ordentlig hage där den kan röra sig fritt i alla gångarterna. Står den i en liten hage bör den dock få komma ut och skritta varje dag i alla fall.
Jag har två hästar. Den ena är en c-ponny på 23år. Henne försöker jag rida ordentligt varannan dag. Blir i verkligheten lite mindre på vintern och lite mer på sommaren.
Den andra är en a-ponny på 5år. Han får följa med som handhäst en dag och blir körd en dag i veckan. Har som mål att han också ska gå varannan dag när hans kondition är uppbyggd efter vintervilan.
Båda ponnysarna går tillsammans i en stor hage som tillåter att dem rör sig mycket.
Min häst får naturliga vilodagar någon gång i veckan när jag inte orkar eller har tid att motionera honom. Han är 12 år gammal. Vuxna hästar kan jag tycka kan gå varje dag om man tar det lugnt och bara skrittar någon dag i veckan. Unghästar ska ju ha gott om vilodagar, min tumregel för unghäst är att de rids lika många dagar i veckan som de är gamla. Treåring rids tre gånger i veckan, fyraåring fyra osv.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg